Optimalizálás 95-ös benzinhez?
T5- ös Pannóniák ugye 72-es oktánszámú benzinnel is mentek. És a 7,5:1-es kompresszióviszonya gondolom ehhez van méretezve.
De ugye ma a Magyar kutakon kapható leggyengébb benzin is 95-ös(vagy legalábbis ez a leggyakoribb)
Szóval ha valahogy a gyári égéstérfogatot csökkentem egy kicsit(alapból 38ccm) akkor a kompresszióviszonynak is nőnie kellene ugye?
És így elméletileg jó pár lóerőt kellene nyerni.
Ugye T9 típus minimum 92-es oktánú benzinnel megy, kompresszióviszonya 10:1 és kb 4 lóval több van benne. Viszont ennek az égéstérfogatát nem tudom hogy hány ccm.
Szóval ha csökkentem az égéstérfogatot (és persze az előgyújtást hozzáállítom) akkor azzal elméletben lehetne nyerni pár lóerőt?
Hááát... Mindent lehet, csak kérdés hogy meddig bírja majd a többi alkatrész. :)
Ha megnézed a T5-ös oldalgyertyás hengerfejét, akkor láthatod hogy elég érdekes formája van az égéstérnek. Ha én ilyesmiben gondolkodnék, akkor azzal próbálnék valamit kezdeni először, persze legjobb lenne szép egyedit tervezni egy kicsit nagyobb sűrítéssel, de esetleg meg lehet próbálkozni addig (olcsó megoldásként) a P10 hengerrel-hengerfejjel, persze tömítőgyűrű (HF tömítés) nélkül. Úgy 8,5:1-et adtak meg gyárilag, és 18 LE-t. Az az alap T5-höz +3 lovacska.
Mondjuk múltkor számolgattuk mit lehetne tuningként elkölteni a Pancsira, hát sokat. Kawa hajtókat, felül tűgörgővel + kisebb csapszegméret miatt másik dugattyúval, lehetőleg valami Vössner vagy Prox, ezután mehet bele az 1:40 és 1:50 közötti keverék, könnyített főtengely, elektronikus gyújtás programozható előgyújtásszabályzással, Kawa (?) kuplung... A lehetőségek határtalanok. :P :D
Igen, a többit én is számolgattam. De végülis egy 150 ből lazán meg is lenne XD
Vagy még kicsit kevesebből is :)
Tűgörgős hajtókart 90% hogy meg is fogom csinálni. Azért zavaró hogy 5 percet járatom a ház előtt és eltűnik a kapu a füstben :D
P10 hengerfej T5-ös hengerre amúgy rámenne? Vagy a hengertől is függ az égéstér nagysága?
Mert a széles bordás henger azért nem néz ki valami jól a T5-ösön. Mert ha csak a henger hibádzik akkor lehet szerzek egy sérült bordásat aztán azt átszabom kicsit :)
Nem tudom, de ha gondolod holnap megnézem neked, van itthon néhány mindegyikből. :D Szerintem a hengerfej felfekvő felülete egyezik - a P10-nek viszont középen van a gyertyája és talán az égéstér alakja is más.
(Bár nem biztos hogy délelőtt meg tudom csinálni, mert megyek motort nézni 11-re. Ha kell kép, akkor küldd el privátban a mailcímedet meg írd mellé, hogy mit igértem, mert ma majdnem a boltban felejtettem fizetés után a felújított fékpofákat, annyira szórakozott vagyok.)
Milyen olajat és mennyit használsz? És hogyan használod a motort? Az én járkálós gépem egy '72-es T5H, Repsolt használok 1:30-ban, általában hosszabb (min. 10 km) távokat megyek - szivatós hidegindítás után 15 másodpercet füstöl, utána csak alapjáraton látni enyhe kékes pamacsokat, fordulaton semmi.
A P10 hengerfej rámegy a T5 motorra. Nem valami szép, de rámegy, mert a tőcsavarok távolsága és a furat is megegyezik, sőt, még a felfekvő felület is ugyanolyan.
Viszont onnantól kezdve a gyertyacserét felejtsd el. Nem azért volt oldalgyertyás a T-s Pannóniák nagy része, mert a mérnökök direkt elrontották az áramlási viszonyokat, hogy a magyar paraszt ne száguldozzon. Az oldalgyertya azért kellett, mert a gyertyához másképp nem férsz hozzá. A középgyertyás T-modelleknél a tank kialakítása kicsit más: a belső oldalukon van rajtuk besüllyesztés, hogy elférjen a kezed. Ha a "mezei" T5-re felteszed a középgyertyás P10 hengerfejet, akkor ezek hiányában csak káromkodni fogsz gyertyacsere helyett.
Persze ha üzembiztos a motor, akkor ez nem gond. Na, de vissza a kérdéshez: lehet növelni a sűrítést. A P10 hengerfej alátét nélkül eleve alkalmas rá, de ha gondolod, még a T9 sűrítőterének méretét is ki lehet számolni. Most nem írom le az egyenletet hozzá, mert nincs időm, de nem nehéz a dolog.
Ha növeled a sűrítést és eltekered az előgyújtást, nyerhetsz pár lóerőt. Illetve az élettartam le fog csökkenni. Persze, látom, hogy lesz majd tűgörgős hajtókar. Ez jó. Csak az a baj, hogy a Pannóniának millió meg egy más betegsége van. Derékszögeled a hengert, a főtengelyt, új hajtókar - de akkor már maróval szimmetrikusra is kellene alakítani a csatornákat. Ha ez megvan, összerakod, de előtte jó lenne zsinórba fúrni a csapágyfészkeket, mert ez a gyárban hol összejött, hol nem. Utána kellene valami használható kipufogó, mert az a +4 lóerő elvész a borzalmas gyári dobokban. Fenn dübörög a "Bába-dob", akkor meg a karburátorral szenvedsz: falsot szív a szívócsonk alatt, fulladozik, köhög, mikor milyen baja van. Jó lenne rá valami értelmesebb karburátor, azzal többet tudsz kihozni belőle.
Vagyis többet tudnál, ha a gyújtás többet tudna. A gyári megszakítós gyújtás ugyanis nem biztos, hogy melegben is jó szikrát fog produkálni nagyobb sűrítés mellett. Le kell cserélni azt is. És mikor már megbízhatóan, erősen jár a motor, elkezd csúszni a kuplung, műanyag lamellát bele. A kuplung után meg jó lenne a váltóval is kezdeni valamit, mert hiába erősebb a motor, ha össze-vissza vannak benne a fokozatok. Mikor már az is összeállt, szépen lehet váltani, akkor meg csodálkozol, hogy a madárként repülő motorodat abszolút nem fogja meg a 160-as, egykulcsos dobfék.
Szóval lehet Pannóniát tuningolni, magam is játszottam ilyenekkel. De én mindig azt szoktam mondani, hogy nem érdemes. Megkérdőjelezhető minőségű alkatrészekkel, hanyagul rakták össze a gyárban, de pont úgy "rontották el", hogy működjön. Ha egyetlen részegységet is használhatóra cserélsz, borul az egyensúly és nem állsz meg addig, míg mindent ki nem váltasz valami jobbal.
Tetszett ez a leírás, az igaz hogy a "tuning" egy alkatrésszel kezdődik és akkor van vége amikor TK-s lesz a jármű vagy eladja a tulaj..
Engedjétek meg, hogy idemásoljak pár sort egy Ladás oldalról (zsiguli.hu), ami hűen szemlélteti hogy is megy ez.
"Ha egyszer belekezdesz a tuningba, nincs megállás.
Ismerem ezt, mint öreg hobbit a Gyűrűt. Nem szabadulsz. Először csak a hengerfej. Egy kis vezérműtengelyecske-cserécske. Ahhoz, igaz, a kompresszión is emelni kell, meg polírozni a beömlőket, szívócsonkot... Mire észreveszed, már fenn üvölt a dupla-Weber. Az erős motor azonnal kinyírja a diffit. Aztán a váltót. A fordulat a generátort, a vízpumpát. Átszakad a motortartó bak, elgörbülnek a lengőkarok, szétnyílik a bölcső. A kompresszió miatt folyamatosan cseréled az önindítókat. De ezt ráadásul még élvezed is!!!
Azután a végén összeszámolod, és rájössz, hogy mennyit költöttél az Autóra - és az még mindig egy Lada maradt. Ha most úgy érzed, hogy megéri, csak akkor vágj bele. Egyébként nem érdemes."
Hát még nem sokat mentem vele. Egyenlőre a rendszám még hibádzik...
De remélem 1 hónapon belül változik a helyzet. Aztán lehet télen beruházok egy hajtókar cserére.
Jelenleg stihl olaj van benne, 1:20-as bejáratós keverékbe. Meg még a karbi beállítás se teljesen 100%-os. Bár már nem fulladozik meg egész jól megy.
Kuplung cserén is gondolkodtam, még 4-ből 3 lamella eredeti és mér kicsit kopottak. És nem sokkal drágább a műanyag lamellás. Szóval lehet az lesz majd később.
Kipufogó és karbi cseréjével még nem foglalkoztam, meg nem is tudtam hogy a gyári azokból is ennyire silány :/
Vape gyújtást azt nézegettem, bár főként azért hogy ha véletlen sötétbe szeretnék motorozni akkor lássak is valamit. De ezt leghamarabb jövő télen. Ha lesz rá keret.
P10 hengerfejnél a gyertyacsere tudom hogy nem lehet könnyű, de ha a tankot lekapom akkor hozzáférek ugye?
Meg ugyanolyan sűrítési viszonyok mellett az oldalgyertya kb hány lovat fog vissza a teljesítményből?
A siralmas első fékkel amúgy lehet valami értelmes dolgot kezdeni? Mert ha igen akkor hajtókar után arra ruházok be mindenképp.
Elég kellemetlen volt hogy miután felújíttattam a fékpofákat is alig van fékhatás...(bicajom tárcsaféke hamarabb megállítaná azt a 200kg-ot :D)
Ha leveszed a tankot, akkor a P10 hengerfejben is könnyű gyertyát cserélni. Csak ugye először a nyerget kell levenni (ez külön öröm, ha szívászajtompítós a motor és a hátsó sárvédő jobb oldalán van szerszámos), aztán a tankot, közben lepottyan a két gumialátét, ami a tank első felfogatásánál van, visszaszerelésnél odacsíped a gázbowdent, nem talál a helyére a hátsó rögzítési pont, belevered a tankot a kormányba... Ez már csak ilyen.
Azt, hogy maga az oldalgyertya mennyire csökkenti a teljesítményt, nehéz meghatározni. Eléggé ritka az alacsony sűrítésű középgyertyás hengerfej (csak a TL-eken és a 250-es Csepeleken van), magas sűrítésű oldalgyertyás meg nincs. A gyári adatok szerint a középgyertyás TL 12 lóerős volt, az oldalgyertyás TLT meg 14. Tudom, ezzel nem vagy kisegítve.
Az első fékre van megoldás: cserélni kell. Bele kell erőlködni a TLF/T1 nagyobb fékjét, az kicsit jobban fog. A T1 hátsó fékfedelét felhasználva még kétkulcsos féket is lehet produkálni, de nem megy az sem hipp-hopp módon, ki kell találni a részletes megoldást (egyszer nekiláttam, de elment tőle a kedvem, viszont megvalósítható).
Addig is sokat segít, ha a dob belsejét felcsiszolod és a pofákat hozzácsiszolod a dobhoz, hogy körkörösen feküdjenek fel. Eléggé idegesítő meló, mert négyszer-ötször ki kell szerelni a kereket, de megéri.
Szerintem azért a gyertyacserén nem kell aggódni - nekem ugyanazzal a gyertyával kiszedés nélkül (leszámítva a gyújtásállítást) már lehúzott 5000 km-t a masina. Szóval nem kell ám 15 km-enként gyertyakulcsozni ha jól be van állítva a karbi és megfelelő mennyiségű az olaj.
Kétkulcsos megoldást láttam nagyfékdoboshoz, az úriember aki csinálta a kulcsot mellettem ült és hirtelen előkapta a zsebéből a gyártmányt. Csak szerintem azóta sem talált rá CNC-st aki megcsinálná sorozatban. Nem adhatom ki a részleteket a kulcskialakításról, de azt megadhatom hogy milyen néven melyik fórumon vesz részt.
A kisfékdobos lengővillájában megtámasztani a nagyfékdobot nehezen lehet, persze aki megszállott mindenre képes... :P Elől a legegyszerűbb cserélni az alsó villaszárakat és úgy betenni egy komplett nagyfékdobos kereket. Nem olcsó a mai bontott árak mellett, dehát ez van...
Én mondjuk láttam ma eladó ETS250-et, az 19 ló... Pont elég lenne alám... :D :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!