Motorokból, biciklikből miért nincsenek elterjedve első és két kerék meghajtású változatok?
Mert bonyolult a kormányzást megoldani.
A kerékpár a legolcsóbb közlekedési eszköz. Az említett változatok nagyon megdrágítanák.
Azért, mert azokat nehezebb megépíteni. Ahhoz, hogy a kormányzás természetesnek hasson, ne kelljen sokáig tanulni, hová is megy a jármű a kormányelfordítás hatására, az első tengelyt - jelen esetben az első kereket - kell kormányozni. Ez azt jelenti, hogy elsőkerékhajtásnál olyan hajtást kell kialakítani, ami kellően flexibilis, állásszögtől függetlenül simán hajtja a kereket és elviseli a kellő nyomatékot, teljesítményt. Ez meg nem könnyű dolog: a hagyományos, középre helyezett motor esetén csak elektromos vagy hidraulikus hajtás jöhet szóba. Mindkettő nehéz és drága, jóval több baj van velük, mint a lánc-, kardán- vagy fogasszíjhajtással. A motort meg nem volt könnyű eddig az első kerékhez integrálni, mert csak úgy jött ki a jó súlyelosztás. Persze ma már megoldható lenne - igaz, csak rövid távra használt járműben - az agymotor az első kerékben.
Viszont van egy másik nagy gond: a kerékpárok és motorkerékpárok könnyűek, illetve olyan a vázgeometriájuk (tengelytávhoz képest magas súlypont), hogy terhelésváltás hatására elég erősen megváltozik a tengelyek terhelése. Ha belegondolsz: egy autónál eléggé meglepő, ha egykerekezik, de a motorok közül még egy gyári állapotú Simson S51 is tud ilyet (sőt, akár egy Riga is, de azzal csak párszor lehet ismételni a mutatványt tönkremenés nélkül). Éppen ezért sokkal célszerű a hátsó kereket hajtani: gyorsulás közben nagy mértékben megnő a hátsó tengely terhelése, ezért nem pörög ki, hatékonyan lehet gyorsítani. Elsőkerékhajtás esetén csak a gumifüst jönne.
Persze ettől függetlenül léteztek, léteznek nem hagyományos hajtású motorkák. A Ner-a-car talán a legkülönlegesebb elsőkerekes motor, a Velosolex pedig hosszú időn át gyártott, kellően elterjedt konstrukció. A Yamaha pedig nem is olyan rég egy 450-es, kétkerékhajtású modellel próbálkozott a Dakaron, ami be is jött nekik. Viszont közúton egyelőre nincs szükség sem az elsőkerékhajtásra, sem az összkerékhajtásra, ott bőven elég, ha a hátsó kerék van meghajtva.
"bicikliben van olyan, és kezd elterjedni"
A linken viszont triciklik láthatók!
Közúti forgalomra igazából nincs értelme a dolognak. Terepre, vagy versenypályára viszont van. De ott alkalmazzák is.
Motoroknál ha jól tudom többnyire hidraulikus. Bár szerintem annak azért már kell egy komolyabb vezérlés, hogy ne pörögjön ki a kerék(2 kerekű járművön egy csúszó, kipörgő kerék nem túl kellemes)
Bicajnál konkrétan még csak elektromos hajtással láttam összkerekest(persze itt normál 2 kerekű bicajról beszélek)
Terepen igen jó a cucc :) Meg persze aszfaltos se rossz. De igazából nélkülözhető cucc az is.
Én már nagyon régen is láttam első kerék hajtású kerékpárt.
A középső agyról volt 1 szép vastag bowdenel meghajtva az első kerék,tányérkerék-kúpkerék párossal.Semmi különöst nem említett a vele való közlekedésről a tulaj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!