Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Motorokból, biciklikből miért...

Drgdf kérdése:

Motorokból, biciklikből miért nincsenek elterjedve első és két kerék meghajtású változatok?

Figyelt kérdés

2012. júl. 11. 20:34
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
Mert bonyolult lenne megoldani.
2012. júl. 11. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
100%

Mert bonyolult a kormányzást megoldani.

A kerékpár a legolcsóbb közlekedési eszköz. Az említett változatok nagyon megdrágítanák.

2012. júl. 11. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:
könnyebb lenne őket vezetni így?
2012. júl. 11. 20:42
 4/14 anonim ***** válasza:
100%

Azért, mert azokat nehezebb megépíteni. Ahhoz, hogy a kormányzás természetesnek hasson, ne kelljen sokáig tanulni, hová is megy a jármű a kormányelfordítás hatására, az első tengelyt - jelen esetben az első kereket - kell kormányozni. Ez azt jelenti, hogy elsőkerékhajtásnál olyan hajtást kell kialakítani, ami kellően flexibilis, állásszögtől függetlenül simán hajtja a kereket és elviseli a kellő nyomatékot, teljesítményt. Ez meg nem könnyű dolog: a hagyományos, középre helyezett motor esetén csak elektromos vagy hidraulikus hajtás jöhet szóba. Mindkettő nehéz és drága, jóval több baj van velük, mint a lánc-, kardán- vagy fogasszíjhajtással. A motort meg nem volt könnyű eddig az első kerékhez integrálni, mert csak úgy jött ki a jó súlyelosztás. Persze ma már megoldható lenne - igaz, csak rövid távra használt járműben - az agymotor az első kerékben.

Viszont van egy másik nagy gond: a kerékpárok és motorkerékpárok könnyűek, illetve olyan a vázgeometriájuk (tengelytávhoz képest magas súlypont), hogy terhelésváltás hatására elég erősen megváltozik a tengelyek terhelése. Ha belegondolsz: egy autónál eléggé meglepő, ha egykerekezik, de a motorok közül még egy gyári állapotú Simson S51 is tud ilyet (sőt, akár egy Riga is, de azzal csak párszor lehet ismételni a mutatványt tönkremenés nélkül). Éppen ezért sokkal célszerű a hátsó kereket hajtani: gyorsulás közben nagy mértékben megnő a hátsó tengely terhelése, ezért nem pörög ki, hatékonyan lehet gyorsítani. Elsőkerékhajtás esetén csak a gumifüst jönne.

Persze ettől függetlenül léteztek, léteznek nem hagyományos hajtású motorkák. A Ner-a-car talán a legkülönlegesebb elsőkerekes motor, a Velosolex pedig hosszú időn át gyártott, kellően elterjedt konstrukció. A Yamaha pedig nem is olyan rég egy 450-es, kétkerékhajtású modellel próbálkozott a Dakaron, ami be is jött nekik. Viszont közúton egyelőre nincs szükség sem az elsőkerékhajtásra, sem az összkerékhajtásra, ott bőven elég, ha a hátsó kerék van meghajtva.

2012. júl. 11. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
77%
Nem lenne könnyebb az irányítás. Az első villára nehezedne a hajtás többlettömege, ez növelné a rugózatlan tömeget és rontaná az úttartást. Illetve kanyarban gyorsítás vagy motorfékezés hatására az első kerékre felállító nyomaték hatna, ami csúnya meglepetéseket tud okozni (aki próbált már megdöntött motorral fékezni, tudja, milyen is az).
2012. júl. 11. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
bicikliben van olyan, és kezd elterjedni : [link]
2012. júl. 11. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
Igen, csakhogy azok, amiket linkeltél, hátsókerékhajtásúak.
2012. júl. 11. 21:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

"bicikliben van olyan, és kezd elterjedni"


A linken viszont triciklik láthatók!

2012. júl. 11. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:

Közúti forgalomra igazából nincs értelme a dolognak. Terepre, vagy versenypályára viszont van. De ott alkalmazzák is.

Motoroknál ha jól tudom többnyire hidraulikus. Bár szerintem annak azért már kell egy komolyabb vezérlés, hogy ne pörögjön ki a kerék(2 kerekű járművön egy csúszó, kipörgő kerék nem túl kellemes)

Bicajnál konkrétan még csak elektromos hajtással láttam összkerekest(persze itt normál 2 kerekű bicajról beszélek)

Terepen igen jó a cucc :) Meg persze aszfaltos se rossz. De igazából nélkülözhető cucc az is.

2012. júl. 11. 22:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:

Én már nagyon régen is láttam első kerék hajtású kerékpárt.

A középső agyról volt 1 szép vastag bowdenel meghajtva az első kerék,tányérkerék-kúpkerék párossal.Semmi különöst nem említett a vele való közlekedésről a tulaj.

2012. júl. 12. 06:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!