Az autó klíma mindig a motorról kapja a meghajtást, vagy van elektromos is?
Mindig a motorról megy, legalábbis a gyári rendszerek, de nem csodálkoznék ha lenne valami kínai szivargyújtós csoda is, mondjuk azok annyit is érnek.
Rendes teljesítményű klíma nem lehet elektromos hajtású, mert 100-150A kéne egy átlagos klíma meghajtásához, ami irreálisan magas áramerősség. Nem is beszélve a plusz súlyról és helyigényről.
Általában a motor hajtja őket, mert a klímához szükséges több kW-os teljesítményt a 12V-os elektromos rendszerről nem lehet tartósan levenni (a több száz amperes áramerősséget egyik akku sem szereti sokáig). Viszont vannak olyan hibridautók, ahol a klímát a nagyfeszültségű akkumulátorokról, villanymotorral hajtják, hogy elektromos üzemben vagy álló helyzetben is menjen. Na de ott több száz voltos telepről beszélünk, aminél már kezelhető méretű áramerősség kell ekkora teljesítményhez.
(vagyis sajnos nem tudsz "óccókínaji" elektromos klímát venni az autóba, kénytelen leszel turkálni a motortérben)
mr flash:
Te milyen 3,5-4KW -ról beszélsz?!
Egy 2 kw-os klíma egy 15 nm-es SZOBÁT is lehűt. Egy autóban ennek a töredéke kell.
Ráadásul ez HŰTŐTELJESÍTMÉNY, a valós fogyasztás egy modern klímánál kb 1/3-a a hűtőteljesítménynek, vagyis egy 3KW-os klímánál ~ 1000 watt/h.
Amúgy sok autó (főleg hibrideknél) működik a légkondi álló motor mellett, illetve start-stop rendszerrel ellátott autóknál is gyakran jár a klíma motor nélkül is.
"Egy 2 kw-os klíma egy 15 nm-es SZOBÁT is lehűt. Egy autóban ennek a töredéke kell."
Jó az a teljesítmény amit írtam, hidd el, ez a szakmám (legalábbis valamiylen szinten hozzátartozik). Gondolj bele egy kicsit, egy szobának legalább 30cm-es falai vannak, sokkal jobban szigetelnek mint a karosszéria, és akkor a viszonylag gyakori meleglevegő.beáramlásról és a nagy üvegfelületekről ne is beszéljünk.
"Ráadásul ez HŰTŐTELJESÍTMÉNY, a valós fogyasztás egy modern klímánál kb 1/3-a a hűtőteljesítménynek, vagyis egy 3KW-os klímánál ~ 1000 watt/h. "
Hűtőteljesítményről beszéltem én is, ha megnézed a #-es hszemet, és a 100-150A-t felszorzod a 12V-al rájössz te is.
Plusz az autóklímák hatékonysága jóval a normál klímáké alatt van.
Bírom mikor összehasonlítják a normál beépített klímákkal, csak az marad ki hogy sokkal kevesebb hűtőközeg van benne, kisebb a hőcserélő, ezért nagyobb teljesítményű kompresszorral kell meghajtani, plusz a szigetelése is gyengébb.
"Amúgy sok autó (főleg hibrideknél) működik a légkondi álló motor mellett, illetve start-stop rendszerrel ellátott autóknál is gyakran jár a klíma motor nélkül is.
"
A hibdrides témát pont az előtted válaszoló kolléga fejtette ki, teszem azt 1200W leadásáhot 12V-ról 100A kell, 400V-ról meg 3 . Azért nem mindegy.
Start-stop rendszernél viszont nem találkoztam álló motor mellett valóban működő klímával, esetleg a légbefújás működik, a kompresszor biztosan nem.
Viszont a hőcserélő nem melegszik vissza 1mp alatt, tehát olyan mintha valóban működne.
"Egy 2 kw-os klíma egy 15 nm-es SZOBÁT is lehűt. Egy autóban ennek a töredéke kell."
Megnézném én azt a 2 kW-os klímát, ami lehűt egy olyan 15 m^2-es szobát, amin minden irányban ablakok vannak, az oldalfalai döntöttek (tehát a tető is kisebb ám a kelleténél) és elölről néhány kilowattnyi teljesítmény fűti (ugyanis az a hülye motor tudja ám okádni a meleget). Ráadásul a hőszigetelése is eléggé gyér (az autóké ugyanis nem áll a helyzet magaslatán egy épülethez képest) és egyetlen ajtónyitással az oldalfal majd' negyede válik szabaddá, azonnali hatállyal eltüntetve bentről a hideg levegőt. És természetesen a szoba legyen borzasztó zsúfolt, üljenek benne szorosan egymás mellett emberek, hogy a levegő keveredése is rossz legyen. És ha nem mondtam volna: a szobának nincsenek szomszédai, egyedül áll a körben betonos udvaron. Na, ha ilyet tud a 2 kW-os klímaberendezés, az nagyszerű.
Az autó ugyanis ebből a szempontból borzalmas. Rettenetesen sok üvegfelület van rajta, mert valahogyan ki kell látni belőle. Ráadásul fóliából sem lehet akármilyen feltenni, nincs ott az a mentő módszer, hogy ráerőlködik a "tükörfóliát", aztán csak nem melegszik annyira. Ráadásul az üvegek egyrétegűek és ha van többrétegű, azok közt sincs ám légtér, ami szigetelhetne. Külön öröm, hogy a motor is fűt a tűzfalon át, igaz, nem valami nagy teljesítménnyel. Aztán ugye ott van a hőszigetelés gyatrasága: a padlón még csak-csak van szigetelőhab, a tetőre is szoktak tenni, de az oldalajtókban némi habosított műanyagon és a lemezre ragasztott vagy kent szigetelőn kívül semmi sincs. Nincs Nikecell, Dryvit és egyéb okosság 5-10-15 centiméteres vastagságban. Sőt, az a kis légtér még tele is van zsúfolva ülésekkel és emberekkel, tehát a "szépen, lassacskán pötyög a klíma, oszt' telefújja a légteret hideggel" módszert el lehet felejteni. Az elölről érkező hideg fuvallat ekkor megreked valahol az első ülések előtt, hátul meg üvölt a gyerek, hogy melege van. De ha mégis sikerül lehűteni a levegőt, meg kell állni, kiszáll valaki, kinyílik a légtérhez képest borzasztó méretű ajtó, aztán huss, kiment a hideg. Nincs dupla ajtó, légfüggöny: a klimatizált levegő helyére tódul befelé a meleg, a klímának meg újra le kell hűtenie a levegőt, lehetőleg értékelhető időn belül. Egészen más jellegű igénybevételt kell kibírnia az autóba szerelt klímának, mint annak, ami otthon a szobádat hűti. Éppen ezért nem lehet őket teljesítmény alapján összehasonlítani.
# 6
BMW active hibrid 7-es start stoppos és az akkuról megy benne a klíma ha áll a motor akkor is, sőt, be is lehet programozni, hogy indulás előtt 10 perccel már kapcsoljon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!