Egy ilyen teherautóba h vannak a sebességek? Hogy kell vele váltani? Milyen az a pofozós váltó? Azzal hogy kell váltani?
Ezt milyen váltónak nevezik?
az a kis kar az felezónek hivják ! képzel el 3 emeletet alsóban 1 esben lassaban indul el középső normális egyes mint egy személy auto , felső egyes mintha személyautoban egyest tennél de sok gázt nyomsz mellé.
ezért variálják példa igy : indulás 2 középső normál... jol huz vele 3 4 ! meg pakolva ugyan ez ! 1 alsó ne aztán 2 alsó aztán 2 középső , 3 majd 4 es 5 igy tovább érzed mikor elindulsz hogy reagál a kocsi !
az elsó tehergépkocsi az eurocargo az sima 6 os váltós semi extra benne ...van egy motor fékrá segitő kapcsolo enyi átlag tehergépkocsi nincsen felező.
pofozos az ugy van nem a kart nyomkodod le fel mint elöző videon , ha nem mikor felezel meg lököd magad felé vagy anyos ulés felé ekor felez sokan tenyérel lökik csapják meg ezért pofozkodos a neve!
nem iveco ez eurocargo semi extra benne 6 sebesség van csak az ujabban is anyi van .
amugy ha ilyenel találkozol felezőssel ne félj ...
egyszeru kitapasztalod fél vagy teli sebeség !
meg hogyan kell váltani szintet mint itt 4 ből mész 5 6 7 8 ba...
mikor rá jöttél hogy kell váltani sebeséget érezni fogod 2 3 példa norma sebeségben nagyot huz erős ekkor ha áru van rajta hogy ne ugrason , meg felezed fél 2 ..utána fél 3 ....teli 3 ....majd 4 ha érzed kevés váltasz fél 5 ..teli 5 ..és igy szép lassan még fel gyorsul.
arra figyelj ha ures a kocsi 1 2 gázzal ovatosan ...olyankor teheted 3 4 esbe is insuláshoz egyből ...mert 1 2 es ugratni fog .
Van itt egy kis katyvasz, amin nem nagyon sikerült átrágom magam. Szóval teherautók:
A kisebb teherautókban ugyanolyan váltók vannak, mint a személyautókban ( nyilván kicsit erősebbek), sima H kapcsolási sémával, 5-6 előremeneti fokozattal. Ahogy nő a teherautó/szerelvény bruttó súlya úgy szükséges növelni a kapcsolható fokozatok számát. Azért szükséges, mivel a motoroknak nem 0-3000rpm-ig terjed az a tartománya, ahol rendelkezésre áll a maximum nyomaték és gazdaságos is lenne. Ez általában 1000-1100rpm - 1400-1600rpm ig terjed. Ahhoz, hogy 40 tonnát 5-6 fokozattal felgyorsítsunk 80-90km/h-ra,az áttételkülönbségek miatt szükség lenne egy sík terepre és úgy 3 kilométerre.(plusz emelkedőn felfelé meghalna a technika) :)
20-24 tonna össztömegig általában elég 8 sebesség a fent említett probléma áthidalásához. És akkor itt jön a váltókavalkád. 8+1(hátramenet) fokozatú H elrendezésű váltóval már "bonyolult" és körülményes lenne a váltás (akinek volt szerencséje kalimpálni a 7+1 sebességes régi mercivel az tudja milyen), másrészről maga a váltó szerkezete is feleslegesen sok alkatrészből állna. Az ilyen váltók úgy épülnek fel, meghagynak 1 hátrameneti és 4 előremeneti sebességet ( mint a személyautókban) és beépítenek a váltóba egy külön fogaskerekes váltót, ami a bejövő főtengely fordulatszámát tudja változtatni ( kis és nagy fogaskerék között választva) és elnevezték sorváltónak. Ha a kisebb fogaskerék van kapcsolva, akkor alsó sor, ha a nagyobb akkor felső. Mindkét állásnál ugyanazt a 4 "sebességet" tudjuk kapcsolni, csak megváltozik a váltóba érkező tengelyfordulatszám. Ez a vagy egy váltón lévő billenőkapcsolóval ( mint a videóban a TGX ZF váltójánál és ugyanígy a Volvoknál is) lehet kapcsolni vagy egy felhúzható gyűrűvel , mint a régebbi Scaniáknál vagy a fentebb említett pofozós megoldással, ami azt jelenti, hogy valahol a váltókulisszában van 2 végálláskapcsolós szelep, ami akkor vált, ha üresben vagy balra, vagy jobbra kitolja az ember a váltót( balra húzva a váltót alsó sort kapcsol, jobbra kitolva felsőt).
A váltás úgy néz ki ( ha szükséges minden fokozat), a sofőr kapcsol valamelyik módon alsó sort majd végigváltogatja 1-2-3-4. Ezután felkapcsol felső sorba és visszarakja 1be, az lesz az 5., a 2>6, 3>7, 4>8. Ez klasszikusan a ZF váltók elrendezése(Iveco,Renault,MAN és a régebbi Mercedesek.), a Volvokban és a Scaniákban általában 3 alapsebesség van, tehát sorváltóval 6 fokozat.
Használhatóságban a Volvo ( és az újabb ZF váltók, mint a TGX-é) kapcsolós megoldása jobb, mivel a pofozósban előbb üreset kell kapcsolni és átdobni a váltót valamerre, míg a Volvoknál pl. amikor az ember berakta 3.ba már kapcsolhatja a sorváltót és amikor legközelebb kuplungol, a sorváltó akkor kapcsol ( ezt hívják előkészítős váltónak). Viccesnek hangzik, ilyen 1 másodpercen vacakolni, viszont emelkedőn ez az 1 másodperc hajtáskiesés rengeteg lendületvesztést jelent, ami sebességcsökkenést> fordulatszám-csökkenést váltás után> a motor erölködik és pocsékba megy a gázolaj.
25 tonna felett emelkedőn ez a 8 fokozat is kevés, vagyis ahhoz, hogy a motor nyomatékmaximumát tökéletesen kihasználhassuk jobban el kell osztani a fokozatokat. Az alapsebességet számának növelését elvethetjük, hisz azért került sorváltó a kocsiba, hogy ne kelljen kalimpálni a váltóval, mint egy rossz ikarusban és ne legyen bonyolult azálta drága és szevízigényes a váltó. Erre találták ki a felezőt ( itt kicsit ferdítek ). A felezőnél a sorváltóhoz hasonlóan szintén van egy kis-nagy fogaskerék pár kapcsolható lehetőség, csak a váltó másik végén. Ezzel a fokozatok közötti lépcső "felezhető". Tehát, ha van egy TGA-m, amivel megyek 8.ban ( bonyolultabban felső 4.ben ) és jön egy kisebb emelkedő, vagy kisebb lassítás után kell visszagyorsítanom, akkor nem 7.be rakom vissza, hanem a 8.-at megfelezem. A felezőt átkapcsolom, majd ugyanabban a fokozatban hagyva kuplungozok egyet. Ez minden fokozatban eljátszható, így lesz egy 4 alapsebességes váltóból 8 sebsséges a sorváltóval, majd mind a 8-at tudom 'felezni, azaz 16 előremeneti fokozat. Ezzel már lehet a tejbe aprítani, általában elvisz mindet. A Volvok és Scaniak 3 alapsebességesek, ott csak 12 kapcsolható előremeneti fokozat lesz ( 3*2*2).
Gyakorlati példával:
nekem a Magnumban 1000-1650 között van a zöld zóna. 8.ban kb 1500rpm-en megyek 90-et. Amikor emelkedőn lassul ~1200-nál már vissza szoktam rakosgatni ( ha sietek akkor hamarabb xD), egy "egész" fokozat visszaváltása ( 8>7 )kb 400-450rpm-et emel a fordulatszámon. Tehát 1200-nél visszaváltok ugrik 1600 környékére. Ha csak felezem a 8.-at akkor ~1400rpm lesz a fordulatszám.
Ez akkor érdekes igazán, amikor pl emelkedőn kell elindulni egy fullra rakott szerelvénnyel. Ilyenkor egy egész felváltásánál 400-450rpm-el esik a fordulatszám, ha 1500-nél elváltom akkor visszaesik 1000 környékére, ott meg csak erőlködne az autó, ha felet váltok, akkor csak 1250-1300 környékére. Ott már azért haladósabb,aztán 1500nél lehet rakni a következő, már egész fokozatot.
Teljesen gyakorlati példa az én esetemből: Renault Magnum 430+ üres hűtős pót elindulásnál:
fél3>4>fél6>7>8
6-8 tonna raksúllyal
2>4>5>6>7>8
24 tonna raksúllyal
fél2>3>4>5>fél6>6>fél7>7>fél8>8
Azért írtam a felezőnél a ferdítést, mert azt nem csak a kamionok sajátossága, gyakori terepjárókban, traktorokban meg akárhol, ahol nincs szükség sok fokozatra, de néha szükség van a nyomaték "megnövelésére".
És ha már váltó. Az én autómban a régebbi ( még rudazatos) Renault B18-as váltó van ( ez is ZF licenszes). Ebben még van kúszófokozat(C). Az egy extra rövid sebesség, ami felezhető a többi fokozathoz hasonlóan. A kúszóval lefelezve üveghangon kb 2-3km/h-val tud menni az autó, de ilyenkor iszonyatos vonóereje van. Gyakorlatilag ebben a fokozatban ( ha van megfelelő terhelés a hajtott tengelyen ), akkor akár 60-80-100 tonnát is meg tud mozdítani egy ilyen 430 lovas vontató(egy rakott normál félpótkocsi max 35 tonna lehet). Ez extrém erőkifejtéshez való fokozat, nem is nagyon használjuk, az újabb váltókban már nincs is ( kivéve aki kifejezetten ezzel kéri, mert gépszállítózik, túlméretezik stb). Az én esetemben a váltó elrendezése :
R 1 3
|- -
C 2 4
A hátramenet is felezhető, tehát ha mindent összeadunk 2 hátramenet és 18 előremeneti fokozat áll a rendelkezésemre. A pofozós váltókban a hátramenetnél nem kapcsolható felső sor, viszont a régebbi Volvoknál és Scaniaknál igen. Olyankor simán tud az autó 25km/h-val tolatni. :)
A hagyományos krézis Volvok kapcsolása(asszem az FH16 rendelhető 16 sebességes váltóval is, abban van 4. fokozat):
R 1 3
|- -
C 2
És ebben miért van kevesebb fokozat, mint az enyémben? Én sem kapcsolom őket végig, csak nagyon ritkán ( amikor minden fokozatot végigfelezek az kb évi 4 alkalom), tehát ennyivel is bőven el lehet közlekedni + a Volvo motorjai nyomatékosabbak, mint az én Mack motorom, így oda nem is annyira szükségszerű.
Huh, ez kicsit hosszú lett :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!