Igaz, hogy nem tesz jót a váltónak, ha menet közben pihentetem rajta a kezem?
Tényleg nem tesz neki jót. A váltó kapcsolás után "beáll" egy adott helyre, ha nincs külső terhelés, a fokozatrögzítő mechanizmus helyre mozdítja a kapcsolószerkezetet, a váltókar meg megáll valahol, ahol neki tetszik. Még mozogni is szokott, mivel a motor-váltó egység nem mereven van rögzítve a karosszériához, kicsit elbillenhet ide-oda.
Ha ráteszed a kezedet, elveszed tőle a mozgás lehetőségét és folyamatosan feszíted valamerre. Ekkor a fokozat rögzítéséért felelős elem (ha jól tudom, arretáló szerkezetnek is hívják a műveltebbek) nem szabadon van, hanem mindig kap egy kis erőt, amitől hamarabb kopik. Ráadásul mivel a rudazatot vagy bowdent is terheled, ezért a csuklók is hamarabb kikészülnek, mert nem szeretik a folyamatos erőhatást. Ez a két alkatrész tehát van, hogy hamarabb elköszön, ha könyöklőnek használod a váltót, konstrukciótól függően pedig más darabok sem szeretik az ilyet: például van típus, ahol a szinkrongyűrűk kifejezetten tiltakoznak az ellen, hogy nincsenek rendesen rögzítve, hanem az arretáló kicsit ide-oda mozog.
Kopik a váltógomb. :D
Egyébként a rudazatban lévő szilentek kapnak valamennyi plusz terhelést, amitől hamarabb lesz lötyögős a váltó, de ez hosszútávú hatás, akkor lesz érezhető ha 50-60ezret így vezetsz (sacc/kb, amúgy is kopnak a szilentek, de lehet benne valami).
Ez is igaz, de ez nagyjából elhanyagolható élettartam szempontjából, ha ezt vesszük hogy jó esetben minimum 250-300E km egy váltó élettartama akkor az a nagyjából 5E km körüli élettartam-rövidülés amit ez okoz nem számottevő.
Technikaliga igazad van, de relatív gyors és számottevő hatása nincs annak ha keze a váltón van.
Csak lógni fog a váltó ha lusta kicseréltetni a szilenteket benne.
Szerintem hülyeség.
A váltónak annyi holtjátéka van hogy ez nem okoz gondot.
Az elsőkerék meghajtásúak vagy bovdenes vagy pálcás mechanikájúak ez alapjába véve egy lötyögős primitív megoldás aminek van holtjátéka. plusz a válónak is van holtjátéka. és az elsőkerekesekbe a motor váltó is elég mereven van rögzítve. A váltókart meg lefelé meg hiába nyomod az fix tengelyen van a kasznihoz rögzítve.
Lássuk a hátsókerekeseket. Azokba a motor hosszára van általában és lazábban. Ott a váltó valóban együtt jár a motorral nincs a kar és a váltómű között továbbító mechanika. Viszont a váltórúd egy gumiperselybe megy bele és a váltó is rögzítve van gumi szilentekkel a kasznihoz.
Ráadásul ezeknek a váltóknak is van holtjátékuk. Pl az én autómba olyan hogy meg lehet keverni mint a moslékos vödröt és találomra betenni egy sebességbe.
Szóval ez az elmélet sem állja meg a helyét.
Talán traktoroknál nem célszerű abba kapaszkodni és motoroknál ráfeszíteni lábbal. De semmit nem befolyásol ha ráteszed a kezed. Amúgy is feszítve vannak hogy ne adják át a rezonációt ezen a kezed már nem változtat hogy rajtahagyod e.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!