Repülő autó, lehetséges?
Ha sugárhajtóművel erőlködsz, akkor ne teljesítménnyel, hanem tolóerővel számolj. Sokkal célszerűbb úgy. Az üres autó megemeléséhez 8,2 kN szükséges, ám ekkor még nem nagyon gyorsul felfelé és ugye a hajtóműveknek, üzemanyagtartályoknak, vezérlőrendszernek is van tömege. Ja, meg ülnének is benne páran. Szóval ennél nagyobb tolóerő kell.
Hogy milyen legyen a hajtómű? Nos, a szelepelt pulsejet jónak tűnik, az ATR-t meg felejtsd el. Nem való az ilyen felhasználásra. Viszont még a pulsejet sem az igazi: repülő autóknál a nagy és okos mérnökök csőlégcsavarokat szoktak használni. Ezek tolóerővektora jól szabályozható, mellette viszont kellően biztonságosak. Hideg levegő lép ki belőlük, tehát nem égetnek meg semmit, a burkolat miatt nehéz beléjük nyúlni és ami igen fontos: akár az erőforrástól függetlenül is elhelyezhetőek. Ez pedig azért jó, mert így az erőforrást olyan helyre lehet tenni, ami jó kiegyensúlyozottságot garantál, a légcsavarok pedig nagyon jól billenthetőek minden irányba, mert könnyebbek, mint egy teljes hajtómű és nincs gond abból, milyen szögben állnak (egy függőleges használatra tervezett pulsejet lehet, hogy nem fog tökéletesen működni, ha 45°-ban megdöntve használod, pedig mindkét állásra szükséged lehet).
Szóval én inkább ezt ajánlanám neked. Sőt, ezzel megvan az az előnyöd is, hogy akár az autó saját motorjáról is hajthatod a légcsavarokat, így könnyebb lesz az egész szerkezet, nem kell külön hajtóműveket cipelni. Csak ugye a 120-as motorja nem az a kifejezett erőgép, lehet, hogy kevés lesz a teljesítménye a röptetéshez. Valami erősebb motor kell, de ahhoz meg a karosszériát kell átszabni...
Végül is ugyanaz a vége minden próbálkozásnak: teljesen új járművet kell alkotnod. Az egyszerű utcai autók - hogy, hogy nem - nem a repülés igényei szerint lettek megtervezve. Ahhoz, hogy biztonsággal fel tudd őket szerelni függőleges hajtóművekkel és egyebekkel, egészen új konstrukciót kell létrehoznod.
Tehát akkor P=F*v*(hajtóműhatásfok) ahol
P a teljesítmény
F a szükséges tolóerő
v a kiáramló levegő
a hajtóműhatásfok meg 0,8 körüli érték (légcsavarnál)
Tehát ha légcsavart használok akkor a szükséges tartóerőt szorzom a légcsavarból (impeller) kiáramló levegő sebességével, majd a hatásfokkal? Hogy kell kiszámolni a kiáramló levegőt?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!