Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az autókban miért nem terjedt...

Az autókban miért nem terjedt még el a "drive by wire" rendszer, mint a repülőgépekben a fly by wire?

Figyelt kérdés

Tehát, hogy az autó irányítófelületei nem közvetlenül kapcsolódnak a motorra, kormányműre egyebekre.


A gázpedál megnyomása nem közvetlenül meghúzza a gázkart a motorban, hanem utasítást ad a computernek, hogy növelje a motor fordulatszámát.


A kormánykerék nem közvetlenül fordítja a tengelyt, hanem utasítja a computert, hogy fordítsa el a kerekeket.


A sebességváltó nem közvetlenül fér hozzá a differenciaműhöz, hanem utasítja a computert, hogy váltson sebességet.


Ez a rendszer miért nem terjedt még el autókban?


2012. márc. 4. 10:15
 1/4 anonim ***** válasza:

Egyrészt bonyolultabb, másrészt nagyobb lenne a rendszer súlya mint a hagyományos megoldásé, plusz ha meghibásodna a rendszer az komoly kockázatot jelentene. Repülőgépeken is redundáns rendszer van, 2-3 tartalékrendszer is van a főrendszer mellett, mire ezeket beépítenéd egy autóba lenne a saját tömege 2,5 tonna. Plusz elég drágák ezek a rendszerek, alsó hangon kb 2millióval kerülne többe egy azonos felszereltségű, de hagyományos irányítású gépnél.


Hogy megelőzzem a kérdésedet: a repülőgépeken azért elterjedt, mert könnyebb teszem azt 200M kábel, egy számítógép, meg egy pár munkahenger mint egy 2x80M 2colos tolórúd, és kevesebb hibalehetőség van benne, illetve a diagnosztikai rendszerek miatt kisebb az ellenőrzésigénye is.

2012. márc. 4. 10:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Sajnos már terjed, de én nagyon nem vagyok híve ezeknek, azt is megmondom miért:


A repülőgépeket nagyon sok ideig tervezik (10-20 év), építik (szintén 10-30 év: úgyértem eddig van sorozatgyártásban), és nem 5 évre szánják őket, hanem mondjuk 30-ra 40-re. Ezért jól megcsinálják és addíg tesztelnek amíg csak lehet, és a redundancia miatt egyébként is kisebb a hibalehetőség. Az egész onnan indult el, hogy egy 200 tonnás repülőgépet manuális erővel lehetetlen vezetni, akkora erők lépnek fel, amit Te kézzel nem tudsz megtartani, tehát kell valamilyen szervó rásegítés. Viszont ahogy előttem is nagyon helyesen írták a hidraulikus szervó nagy, nehéz, hibalehetőség is van benne bőven. Mivel a repülőgépet most már amúgy is számítógép vezérli, adódik a fly by wire rendszer. Azért is ez a fly by wire van amúgy, mert már abszolút nem a pilóta vezet, hanem a számítógép. Tehát a pilóta megmondja hogy "nagy vonalakban" mit szeretne, ehhez a gép kiszámolja a repülőgép pontos vezetéséhez szükséges adatokat, és így állít be mindent. Persze ettől még maradhatna hidraulikus az egész rendszer, de akkor már célszerűbb áttenni wire-ösre.



Az autónál nincsenek akkora erők amiket kézzel ne tudnál legyőzni, egyedül talán a fékszervó ami fontos, minden más már csak a kényelmi kategória.


Amúgy már vannak olyan autók amiknek a gázpedálja elektronikus vezérlésű, volt is ebből botrány pár éve, mert hibás volt...


Mo-n fejlesztik az elektronikus kormányt, hát amiket hallottam sosem fogok olyan autót venni amiben az van. Elvileg az az előnye, hogy a jobb és baloldali kormánypozíció miatt majd nem kell áttervezni az autókat, illetve elvileg kisebb helyet foglal (kit érdekel egy személyautónál...)

Viszont jó sok hátránya van: mivel az autógyártásban felpörgetett tempó van, nem fogják tesztelgetni 10 évig. Kipróbálják a leggyakoribb hibalehetőségeket aztán már megy is ki forgalomba (lsd. az első sarkon felboruló merci és társai eseteket....)


Szóval nekem nem kéne ilyen, maradok a szép kis manuális vezérlésnél. Jó az igaz hogy parkolásnál néha jó lenne a kormányszervó, az még belefér.

Nade hogy még a kormányban is windows fusson, az már túlzás :P

2012. márc. 4. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
Azért mert nem praktikus, sőt teljesen felesleges. A kormánynak muszáj igazinak lennie. Gondolj bele, beleütne a ménkű a kocsiba tönkremenne az összes elektronika. Se féket nem tudnál nyomni, se irányt változtatni. A levegőben annyira nem gáz, mert nincsenek éles kanyarok és sziklás szakadékos utak, fák. De autónál szerintem a legjobb a hagyományos megoldás. Sőt, én még a szervós kormányt sem szeretem. Féknél jó a szervó, sőt kell is. Annál érzed, ha hibás a rendszer. Ha túl puha, levegős vagy kilyukadt a szervó. Ha túl kemény ereszt a vákuum. Ezek mind fontos visszacsatolások.
2012. márc. 4. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 reszelo válasza:

Fiúk, mi ez a sok baromság? :)


Pilótaként mondhatom, hogy a repülőgépeknél nincs computer meg kábelezés. Pont hogy minden tolórudas, huzalos (irányítás) a gázkar ponthogy közvetlen, hogy ne lehessen meghibásodás.


Az egész felvetés nem igaz. A kisgépek mind közvetlen összeköttetésűek, a nagy gépeknél is a hidraulika elszálltával (az nem computer) emberi erővel még vezethető a gép. Csupán az izomerő nem elegendő egy utasszállító repülőgép vezérsíkjainak mozgatásához 800 km/h sebességnél fellépő torlónyomásnál.

2013. jún. 12. 23:46
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!