Repülő autó, lehetséges?
Ha csak 1-et teszel rá akkor nem. Valamelyik irányba elbillenne.
De ha többet akkor természetesen igen.
Van helyből felszálló vadászgép is, az a helytóművei által keletkezett tolóerőt fúvókákon keresztül lefelé irányítja. És így fel tud szállni.
A konstrukció több ponton is hibás. Nem rossz az ötlet, csak a megvalósítás nem ennyire egyszerű.
Először is: a függőleges felszálláshoz az kell, hogy a hajtóművek által kifejtett tolóerő nagyobb legyen, mint a teljes járműre ható nehézségi erő. A függőleges emelkedésnél ugyanis aerodinamikai felhajtóerő nem keletkezik. Könnyű belátni, hogy ez olyan sugárhajtóműveket igényel, amelyek tömeg-tolóerő aránya 1 alatti, tehát nagyobb tolóerőt állítanak elő, mint amekkora nehézségi erő hat rájuk. Ez ugye azért kell, mert a hajtóműnek meg kell emelnie saját magát és még ezen kívül az autó tömegét is.
Nos, vannak ilyen sugárhajtóművek, de a szelep nélküli pulsejet nem tartozik közéjük. De egyébként is van baj ezzel a hajtóművel: ahhoz, hogy alacsony légsebesség esetén is jól működjön, hangolt kiömlőnyílás kell, ami jó hosszú, alig fér el.
Na, ezen lépjünk túl. Ha sikerül hajtóművet találni, jön a következő gond: az útburkolat és a környezet. Az a kevés függőlegesen felszálló vadászgép, ami létezik, különleges burkolatot igényel. Azokat a repülőgép-hordozókat, amiken szolgálnak, a szokásosnál erősebb burkolattal látják el, hogy a kiáramló forró gázok ne tegyék tönkre a felszínt. A sugárhajtómű ugyanis nem vicc: eléggé komoly hő- és mechanikai terhelést jelent az, hogy borzasztó forró, több kN-os tolóerejű gázsugár támadja a talajt. Ráadásul nem csak a talajjal van probléma, hanem a környezettel is: függőlegesen felszálló gép körül nem szokás szaladgálni és lehetőleg el is visznek onnan mindent, meg ne égjen. Ezt a közutakon nehéz megoldani: nem zárhatsz le minden alkalommal egy 50 m-es útszakaszt azért, mert fel- vagy leszállsz. Sőt, ha le is zárod: az útszéli jelzőtáblák és hasonlóak kicsit megpörkölődnek. No meg a sugárhajtóműnek a légnyelése sem kispályás, lehet, hogy az útmenti fákról kicsit leszedné a leveleket és az apróbb ágakat.
De menjünk tovább: az irányítószerkezetekkel bajban lennél. Ilyen kis sebesség mellett a hagyományos kormányfelületeket el lehet felejteni, a tolóerő-eltérítés meg csak szűk keretek között képes megoldani a problémát. Külön kis fúvókák kellenek, amikkel lehet stabilizálni a hossztengelyek körül a járművet (valamelyik függőlegesen felszálló kísérleti gépen a kompresszor levegőjét vezették ki, nem tudom, melyik volt az). Viszont egy ilyen, gázsugáron csücsülő izét nem könnyű vezetni, tehát lehet, hogy jó lenne valami automatikus stabilizálórendszer. A végeredmény az, hogy ha összejönne a dolog, akkor egy nagyon nehéz és bonyolult járművet kapnál, ami autóként nehézkesen lenne használható, repülni pedig korlátozottan tudna. Mondjuk a megvalósítás biztos érdekes lenne, hobbinak jó, de arra ne számíts, hogy ezzel meg tudnád oldani a reggeli dugók problémáját.
Én mondjuk három ponton támasztanám alá a járművet, mind a három pont hatásvonalának támadáspontja a járgány súlypontja fölött lenne.A döntés mértéke max. 5 fok. A jármű utasokkal együtt 14'000 N erőt igényel a lebegéshez, tehát ~15'000 W elég lenne a felemelkedéshez. a probléma az, hogy további 50'000 W a 180 km/h. És mivel egy skoda 120-asról lévén szó, nem is biztos, hogy kibírja azt az óriási terhelést. A járműben megtalálható lenne, egy szimpla botkormány ami a kiömlőnyílások irmányát változtatja max 4 fokig. Az előrehaladásról egy 4. kiömlő gondoskodna.
A szelepelt pulzárhajtómű jobban ellátná ezt a feladatot?
Ez nem gyenge ötlet.. :)
gyakorlatilag a pulzár hajtóműveket azért nem használják mert instabil kiszámíthatatlan és robbanásveszélyes és gyenge.
2. te nagyon pontosan kiszámítottál mindent csak magát a hajtóműk súlyát plusz az üzemanyagét nem adtad bele :D (Most csaptál a homlokodra :)
A harmadik probléma az hogy az autó szélessége túl keskeny ahhoz hogy 3-4 hajtű elférjen alatta és még egyensúlyozni is tudjanak.
-Amúgy létezik hasonló eszköz nem találtál ki újat a holtkomp pont ilyen például. Alkotva 1959-1962 és csak pár percet bír levegőbe maradni földi gravitáció mellett.
Szóval helikopternek alakítva lehet életképesebb lenne az ötlet a skodával. :)
De fluxuskondenzátort ha teszel bele és elutazol a jövőbe ott lehet már megoldják ezt a dolgot :)
És milyen hajtómű lenne megfelelő e célra?
Egy kompresszorral ellátott torlónyomás-hajtómű?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!