A dízel és a benzines motorok már régóta törik a fejem. Miért van ez?
A dízel nem erősebb, nyomatékosabb. A teljesítmény mérésére a KW/Le szolgál. Amit érzel az a nyomaték, ami miatt közútra sokan jobban tartják a dízeleket.
Az erőt persze ez a nyomaték nem tudja helyettesíteni, ha annyi kakaó lenne a dízelesekben nyilván a sportban is átvette volna a benzinesek helyét. A turbó? Az segít, de dízel-turbót ne a benzinessel hanem a benzin-turbó motorral hasonlítsuk össze.
Hogy könnyen megértsd, bemásolok ide neked egy részt Karotta blogjáról (Datsun versenyautót épít, de ez most mind1)
Na szóval tessék: " A nyomaték azt mondja: az adott pillanatban ekkora erővel tudom megcsavarni a főtengelyt. Ha egy motornak 200 Nm a nyomatéka, és te egy marha nagy csőkulccsal megmarkolod a főtengelyt, és ellentartasz a 200Nm-nek, megáll. Ezzel nem mondtunk semmit a motor teljesítményéről. A teljesítmény ugyanis azt mondja, hogy oké, hogy egy adott pillanatban ilyen marha erős vagy, de hányszor vagy ilyen marha erős adott idő alatt? Ha egy perc alatt belenyomsz 6-ot a 150 kilóba a konditermi fekpadon, elég nagy király vagy. De ha a szomszéd padon valaki közben ugyanannyi idő alatt 30-at nyomott az 50 kilóba, akkor ő 1,5 tonnát mozgatott meg, amíg te 900 kg-t. Azaz az ő teljesítménye bő másfélszerese a tiédnek, pedig a te nyomatékod az övének a 3 szorosa, és már azt hitted, lenyúlhatod a gömbmellű csaját.
Így van ez a motorral is. A nyomaték annyit mond meg, hogy mi a motor legnagyobb pillanatnyi erőkifejtési maximuma. A teljesítmény azt mondja meg, hogy mennyi munkát tud elvégezni ezzel a bizonyos erővel adott idő alatt. Vegyünk egy 3 literes benzinmotoros autót. Legyen 300 Nm a nyomatéka 1000-es fordulaton (alapjárat körül). Ezzel ilyenkor 43 lóerő a teljesítménye. Ezért nem szokás alapjáraton gyorsulási versenyezni. Ugyanez a nyomaték 5000-es fordulaton kifejtve 214 lóerőt adna, itt már mutatsz valamit a pályán. Ha pedig beletesszük egy F1-es autóba, még mindig 300 Nm, de 15.000-es fordulaton, akkor pedig 641 lóerőnk van. Ezért olyan k.rva gyors egy F1-es, pedig a nyomatéka (motor űrtartalomra vetítve) nem sokkal magasabb, mint egy jó széria benzinmotornak. De azt nagyon-nagyon magas fordulaton tudja."
Lasd a ketutemu motor csodaja...van fordulat dogivel, alacsonyabb tartomanyban meg nyomatek...ezert is egy 125-os 2 utemu ronggya alazza a 125-os negyutemu tarsat.
Ja azert a nyomatek es loero kerdese: Nagyon fontos dolog a loketterfogat is hiszen ahogy fentebb is irta lehet neked egy 621 loeros motorod, semmit nem ersz vele ha nincs nyomatekod a kozepso tartomanyban, hiszen hasznalhatatlan( lasd izomautok nagyresze pont ezert sok sok kobcentis mert kozuton mitsem er a 18 ezres fordulat egy 1-1.5 tonnas kasztninal)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!