Mitől terepjáró egy autó?





Összkerékhajtás és csörlő kell-e a terepjáróra?
Nissan terrano és társairól nekem is megvan a véleményem: néhány éve, mikor télen volt az a nagy hó, összes műanyag vacak bennt fekűdt az árokban, az UAZ meg mint, a villám ment árkon, bokron keresztűl, mint egy tank!





Terepjáró az, amit annak neveznek.
Összkerékhajtás majdnem mindegyiken van, a csörlő nem alapkövetelmény. De például a tereprali-sorozatokon résztvevő járművek közt is van hátsókerekes, azok pedig valamilyen szinten terepjárónak minősülnek (bár inkább arra alkalmasak, hogy gyorsan átszáguldjanak mindenféle tereptárgy felett).
Annak idején, mikor még a kategóriák jóval tisztábbak voltak, mint mapaság, a II. világháborúban és utána készült ősterepjárók (Land Rover Defender, Willys MB, GAZ-67, VW Kübelwagen, Schwimmwagen) által "ihletett" autókat tekintették terepjárónak: alvázas szerkezet, elöl-hátul merev híd, kapcsolható összkerékhajtás, terepváltó és adott esetben differenciálzár jellemezte őket. Később jöttek az önhordó karosszériás terejárók (épp a Niva volt az első ilyen), majd az állandó összkerekes rendszeres (Mercedes-Puch G), végül pedig kettévált a fejlődé útja: maradtak a valódi terepjárók (Lada Niva, ami most már Lada 4x4 néven fut, UAZ Patriot, Toyota Land Cruiser 70, Mercedes G, Lamborghini LM-002, Iveco Massif) és a hobbiterepjárók, amik arra készültek, hogy a luxusautóhoz szokott tulajdonos el tudjon jutni a lovastanyára, illetve a motorcsónakot partra tudja tenni a folyóparton. Ennek az első képviselője volt a '70-es években a Defender alapjaira épített Range Rover, amely azért még hordozta a terepjárós géneket, hiszen alvázra és - ha jól emlékszem - merev hidakra épült. Viszont volt benne elektromos ablakemelő, légkondicionáló, bőrkárpit, tehát a felszereltsége a luxusautókéhoz volt mérhető. Aztán ahogy egyre kevésbé volt szükség a jó terepképességre, úgy butultak el ezek az autók: a valódi differenciálzárak helyett Haldex-kuplungot használtak, megjelentek az elektronikus vezérlésű, differenciálzárnak csúfolt, fékkel operáló rendszerek, eltűnt alóluk az alváz és már a futómű is gyakran utcai autókból származik, némi emeléssel.
Van viszont egy nagyon jó módszer a terepjáró és a városi monstrum megkülönböztetésére: ami alatt alufelnit, vagy széles lemezfelnit látsz utcai mintájú gumival, azt biztosan nem terepjáró. Ami alatt pedig keskeny lemezfelni van terepmintás gumival, az valószínűleg az, mert a terepgumi aszfalton használhatatlan, ezért aki csak villogni szeretne vele, az villámgyorsan leszerelteti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!