Milyen rally autók voltak régen?
Milyen híres kultikus rally autók voltak régen?
Ilyenekre gondolok mint az audi Quattro vagy a Lancia Delta Integrale.
Renault Alpine A110
Renault 5
BMW M3
Most kezdjem el a legelejéről?
Az első vh. előtt még nem igazán volt külön rally versenyzés, sőt, a két vh. között is igazából hosszú kalandtúrák voltak ezek, Mercedesek, Lanciák, Renaultok, Maseratik, Ferrarik, Bugattik voltak a menők, de ezt a versenyzési formát nem mondanám rallynak.
A II. vh után az '50-es évek vége felé kezdett kialakulni a mai rallyversenyzés alapja. A nagy Mercik, Citroenek és Jaguarok szépen lassan kikoptak a rallypályákról (bár még mindig elég szép részeredményker voltak képesek!), helyüket kissebb autók vették át: Mini Cooper, Saab 96, Porsche 911, Lancia Fulvia.
A '70-es évek elejére kialakult egy elég erős alap és viszonylag jól szabályozhatóvá vált a sport. Nem mellesleg nagy segítség volt a rallynak hogy a nagy, utcai pályás sportautó versenyeket betiltották, így sok néző fordította érdeklődését a jóval lassab - ám bár mindenképp látványos és fejlődő rally felé. 1973-ban ki is írták az első hivatalos világbajnokságot, a korszak meghatározó autói az Alpine Renault 110, Lancia Stratos, Abarth 131, Ford Escort RS, Toyota Celica, Saab 99, Renault 5, Talbot Lotus, Opel Ascona.
A '80-as évek elején azonban szó szerint elszabadult a pokol. Először az Audi találta ki hogy sokkal gyorsabbak tudnának lenni ha az autók mind a négy kereket hajtanák. Ekkortájt már óriási nézőseregeket mozgatott meg a rally, minden autógyártó tűkön űlt hogy hatalmas pénzeket ölhessen a sportba, nem kis reklámfogás volt ez akkoriban. Ez az ún. B-csoportos autók kora, talán a legközismertebbek mind közül: Lancia 037, Opel Manta (ők még nem voltak összkerekesek), Audi Quattro, Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16, Ford RS200, MG Metro 6R4. Aztán 1986-ban úgy döntöttek a sok haláleset miatt hogy ez így nem mehet tovább. Lehúzták a rolót, gyengébb autók vették át a stafétabotot.
A Lancia ennek ellenére továbbra is dominált a Deltával, vetélytársai a '90-es évek elejéig nem igazán voltak, viszont Japán részről is el kezdett mozgolódni az autóipar: először a Mazda 323-t vetették be több kevesebb sikerrel, majd a Toyota Celicácat, de már ott volt a Mitsubishi is a Galanttal és a Subaur a Legacy RS-el. Amint a Lancia kivonult gyakorlatilag meg is indult a japcsik sikersorozata, Toyota Celica, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Toyota Celica, sorra nyerték a versenyeket, a Ford Escorton kívűl nem is nagyon akadtak kihívóra.
Ami ez után következett az talán már nem is annyria történelem. A 2000-es évek elején a korábbi legendás gyártók is visszatértek. A Ford a sikertelenségből egy új Focus rallyautóval újjított, a Peugeot a 206-t hozta, a Skoda az Octáviát, s közben a Mitsubishi és a Subari is a sportban maradt. 2001-ben még Richard Burns révén volt egy Subarus világbajnok, de azóta gyakorlatilag csak francia sikerek - Peugeot és Citroen a vb. szinten. Ezen kívűl persze sok más érdekes járgány is van, de annyira azért nem térnék ki a részletekre.
Ami még nem volt, de akár fontos is lehet:
Mini Cooper S - nem röhögni, komoly teljesítmény volt, mikor a Montén a jóval nagyobb és erősebb konkurenseket sikerült legyűrni vele
Lancia Stratos - az első kifejezetten raliversenyzésre épített autó, jóval a B-csoportos szörnyek előtt
Fiat 131 - az utolsó klasszikus olasz "családi sportkocsi", szereztek vele világbajnoki címet és ez adta az "ihletet" a LADA VFTS-hez
Porsche 911 - ralira is használták ám, nem csak pályaversenyzésre
Ford Escort MkI-MkII - kb. ugyanazt jelenti nyugaton, mint a KGST-n belül a VFTS
Ford RS200 - talán a legtitokzatosabb autó a B-csoportból
Saab 96 - már-már röhejes kisautó, ami ennek ellenére 3-szor nyert RAC ralit
Datsun 240 - az első sikeres japán raliautó
Toyota Celica - a Szafari ralik "királya"
Most csak ennyi jut eszembe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!