Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Melyik a bonyolultabb? Az...

Melyik a bonyolultabb? Az otto, vagy a diesel motor?

Figyelt kérdés
2012. febr. 29. 13:46
 1/7 anonim ***** válasza:
Régen egyértelműen a dízel volt a bonyolultabb, manapság már mind bonyolult...
2012. febr. 29. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
63%
Működési elv alapján az Otto-motor bonyolultabb, itt szükség van gyújtásrendszerre is, a dieselmotoroknál az öngyulladásos rendszer miatt erre nincs szükség. Gyakorlatban a modern motoroknál alkalmazott vezérlő és elektronikus rendszerek miatt mára elhanyagolható lett a különbség, nagyjából ugyanolyan bonyolultak.
2012. febr. 29. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

Elméletileg az Otto-motor lenne bonyolultabb, mert kell neki gyújtás is. Viszont a Diesel-motor üzemanyag-ellátása bajosabb: a pofonegyszerű karburátort nem lehet használni. Úgyhogy az ősidőkben, a régi, karburátoros, megszakítós szívóbenzinesek és a mechanikus adagolós "bármivel elmegy" szívódízelek közül az utóbbiak voltak bonyolultabbak a rendkívül pontos megmunkálást igénylő, összetett adagoló miatt.

Aztán jött a befecskendezés a benzinmotorokban, illetve a turbófeltöltés mindkét motortípusnál. A '90-es évek elején így a benzinesek lettek összetettebbek: a befecskendezés mellett a gyújtást is elektronikusan vezérelték, ha pedig turbót akasztottak rájuk, akkor jöhetett a plusz problémát jelentő lefújószelep. A dízelek ezzel szemben elvoltak a mechanikus adagolók némi elektronikával kiegészített változataival, ráadásul a turbóval is kevesebb bajuk volt, mivel légfeleslegben is szépen működött a folyamat.

A 2000-es évek elejére megfordult a trend: jöttek a CR és PD rendszerű közvetlen befecskendezéses dízelek és a miniatűr, könnyen tönkremenő, csillagászati árú alkatrészek, horribilis szervizszámlák (DMF, légtömegmérő, porlasztócsúcsok, ECU). A benzinesek között is voltak érdekességek, létezett kipufogógáz-visszavezetés, változó szelepvezérlés, változtatható geometriájú feltöltő, de akkor még nem szabadult el az elektronika, nem próbáltak minden technikát egy motorba bezsúfolni (például turbómotoron nem nagyon erőlködtek a változó szelepvezérléssel, a turbó gondoskodott róla, hogy ilyen hókuszpókuszok nélkül is erős legyen az autó).

Mostanra pedig kiegyenlített lett a helyzet. A dízelek továbbra is éktelen mennyiségű elektronikát vonultatnak fel, a benzineseknél pedig beindult a downsizing nevű irányzat, aminek jóvoltából ma már 1000-1200 köbcentis turbómotorok váltják fel a régi 1.6-os szívókat. Van itt minden: kettős felöltés (na, jó, az már pont nincs), változó szelepvezérlés (de nagyon változó ám, lásd a FIAT MultiAir motorját), változó geometriájú feltöltő, közvetlen befecskendezés (munkaütemenként többször), EGR, több lambdaszonda és egyebek.

2012. febr. 29. 14:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
Manapság mindkettő egy túlkomplikált számítógép amit maximum ,ha 5évre terveztek, aztán mehet a kukába, vagy fődarabcserékre a kocsi árát rá kell költeni, de árnyalattal a dizel kényesebb. Régi kocsikon a dizel egyszerűbb volt a gyújtásrendszer hiánya miatt, úgymond áram se kellett neki le se lehetett lőni ha beindult, masszívabb anyagokkal dolgoztak a nagyobb kompresszió miatt ,benzines meg igénytelenebb ,mert ha benzin és szikra volt akkor ment, és olcsóbb volt hozzá minden.
2012. febr. 29. 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
Ez a le sem lehetett lőni szöveg amúgy szó szerint értendő. Néhány dízelnél manapság is előfordul, hogy minden ok nélkül elkezd tiltáson pörögni a motor. Sokan nem tudnak mit kezdeni a helyzettel, mert elektronikus rendszer nélkül is ugyanúgy pörgeti megállíthatatlanul. Nem tudom mi okozza, az okosabbak majd leírják ha akarják.
2012. márc. 1. 00:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
A motorolaj ha befolyik az égéstérbe,általában ez a turbó felől tud, akkor képes ilyen viccet csinálni. A dízelmotor elégeti a motorolajat is(sokan bele is töltik a tankba az átszűrt motorolajat) ,hiába állítod le a gázolajáramlást addig pörög míg ki nem fogy a motorolaj.Utána lehet kidobni az egészet,jó esetben "csak" felújítás..
2012. márc. 1. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Ez a pörgés a régi ikarusokon volt nagyon népszerű.

Adagoló hiba miatt fordult elő leggyakrabban.

Ilyenkor nincs mit tenni, mint fogni egy nagy kalapácsot és leverni a helyéről az adagolót.


Volt szerencsém egy ilyet látni, nem valami barátságos látvány mikor meletted 2m-re pörög tiltáson egy nagy motor, bármikor elszakadhat valami benne, és a hajtókar olyan mint egy ágyugolyó.

2012. márc. 1. 17:17
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!