Melyik a bonyolultabb? Az otto, vagy a diesel motor?
Elméletileg az Otto-motor lenne bonyolultabb, mert kell neki gyújtás is. Viszont a Diesel-motor üzemanyag-ellátása bajosabb: a pofonegyszerű karburátort nem lehet használni. Úgyhogy az ősidőkben, a régi, karburátoros, megszakítós szívóbenzinesek és a mechanikus adagolós "bármivel elmegy" szívódízelek közül az utóbbiak voltak bonyolultabbak a rendkívül pontos megmunkálást igénylő, összetett adagoló miatt.
Aztán jött a befecskendezés a benzinmotorokban, illetve a turbófeltöltés mindkét motortípusnál. A '90-es évek elején így a benzinesek lettek összetettebbek: a befecskendezés mellett a gyújtást is elektronikusan vezérelték, ha pedig turbót akasztottak rájuk, akkor jöhetett a plusz problémát jelentő lefújószelep. A dízelek ezzel szemben elvoltak a mechanikus adagolók némi elektronikával kiegészített változataival, ráadásul a turbóval is kevesebb bajuk volt, mivel légfeleslegben is szépen működött a folyamat.
A 2000-es évek elejére megfordult a trend: jöttek a CR és PD rendszerű közvetlen befecskendezéses dízelek és a miniatűr, könnyen tönkremenő, csillagászati árú alkatrészek, horribilis szervizszámlák (DMF, légtömegmérő, porlasztócsúcsok, ECU). A benzinesek között is voltak érdekességek, létezett kipufogógáz-visszavezetés, változó szelepvezérlés, változtatható geometriájú feltöltő, de akkor még nem szabadult el az elektronika, nem próbáltak minden technikát egy motorba bezsúfolni (például turbómotoron nem nagyon erőlködtek a változó szelepvezérléssel, a turbó gondoskodott róla, hogy ilyen hókuszpókuszok nélkül is erős legyen az autó).
Mostanra pedig kiegyenlített lett a helyzet. A dízelek továbbra is éktelen mennyiségű elektronikát vonultatnak fel, a benzineseknél pedig beindult a downsizing nevű irányzat, aminek jóvoltából ma már 1000-1200 köbcentis turbómotorok váltják fel a régi 1.6-os szívókat. Van itt minden: kettős felöltés (na, jó, az már pont nincs), változó szelepvezérlés (de nagyon változó ám, lásd a FIAT MultiAir motorját), változó geometriájú feltöltő, közvetlen befecskendezés (munkaütemenként többször), EGR, több lambdaszonda és egyebek.
Ez a pörgés a régi ikarusokon volt nagyon népszerű.
Adagoló hiba miatt fordult elő leggyakrabban.
Ilyenkor nincs mit tenni, mint fogni egy nagy kalapácsot és leverni a helyéről az adagolót.
Volt szerencsém egy ilyet látni, nem valami barátságos látvány mikor meletted 2m-re pörög tiltáson egy nagy motor, bármikor elszakadhat valami benne, és a hajtókar olyan mint egy ágyugolyó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!