Milyen Inoovaconak tekinthetjuk az ujj francia "Csoda " Hybridet hiszen pont annyit fogyaszt mint nem hibrid Tarsa?
Ezt a kérdést légy majd szíves magyarul is kiírni, mert sajnos nem nagyon lehet érteni.
Melyik "csoda" hibdridre gondolsz? A Hybrid4-hajtásos Peugeot 3008-ra vagy a Citroën mikrohibrid technológiájára? Vagy valami egészen másra?
(és mondjuk az nem fordult meg a fejedben, hogy egy hibridhajtás akár más előnyökkel is járhat, mint a fogyasztás csökkenése?)
Az 508 RXH a Peugeot-féle HYbrid4-rendszer korai példánya. Éppen ezért nem is biztos, hogy olyan nagy durranás, mint amilyennek szeretnék beállítani. Kell neki pár év finomítás, legalább egy típusváltás, aztán majd jó lesz. A Toyota Prius sem volt rögtön tökéletes "fényevő" autó.
Egyrészt a hibridhajtás nehéz: sem a motor, sem az akkumulátorok nem pillesúlyúak, a dízelmotornak cipelnie kell őket. Ezért aztán a vegyes fogyasztási értékük csak ECE-ciklus szerint minősül jónak. A valóságban országúton, autópályán hátrány a hibridrendszer, mert nem nagyon tud dolgozni (egyenletes, nagy tempót nem tud tartani a villanymotor, gyorsításokra nincs szükség), viszont hurcolni kell azt a tömeget, amit a hibridhajtás jelent. Városban azonban nagyon is jól jön, mert a fékenergia visszatermelésével lehet spórolni.
Na de ahogy a hivatalos adatokat nézem, azért annyira nem nagy hanyattesés a HYbrid4 fogyasztási adata a "mezei" 2.0 HDi-hez képest. Csakhogy az 508 RXH ezt összkerékhajtás mellett tudja. Ez pedig azért lényeges, mert az összkerékhajtás igencsak meg tudja dobni a fogyasztást. Az összehasonlítás tehát az RXH és a 2.0 HDi összkerekes kivitele között lenne célszerű. Így azt mondhatjuk, hogy bár nem fogyaszt lényegesen kevesebbet, de többet tud nyújtani, mint a dízelmotoros társa. Az előnyt így is lehet értelmezni.
Egyébként is gyakori, hogy egy típus hibridváltozata nem tud kedvezőbb fogyasztási adatokat felmutatni, mint a vele egy kategóriába tartozó csúcsbenzines vagy a csúcsdízel, csak éppen menetteljesítményei jobbak, vagy például összkerékhajtású.
Szóval a dolog nem fekete és fehér: a hibridhajtás nem csak attól lehet jó, hogy kevesebbet fogyaszt a motor. a HYbrid4-nál például az a jó, hogy a összkerekes HYbrid4 kevesebbet fogyaszt, mint amennyit egy összkerekes dízel fogyasztana, ha lenne ilyen. Ez pedig azt hiszem, értékelhető úgy, mint pozitív dolog.
(még mielőtt belekötnél: nem, nem a PSA fizet, nem vagyok elvakult Peugeot-rajongó, csak lehet, hogy kicsit másképp látom a helyzetet, mint te)
Es nem kotekedek csak tovabb gondolom amit lehet:
- Mint tudjuk a Diesel a mikroszemcsekkel mergezi az embereket, igaz kisebb a fajlagos fogyasztasa a de ugyanugy karositja a kornyezetet -1 pont
- Az oszkerekhajtast meg lehet oldani mechanikus uton akar egy automata kuplung ki is kapcsolhatja mondjuk 60 km/h felett, es tomegben nemhinnem hogy +300 kg tobblet lenne, es pont ugyanazt a hatast erne el mint a villanymotoros verzio, persze itt a kigyorsitasrol most szo sincs -1 pont
- A fekzo uzemodot illetve a visszatermelt energiabol a kigyorsitast nagyra ertekelem es tenyleg segit csokkenteni a varosi fust szennyezest +1
- Az akkumlatorok merete es sullya ami a Hybrid velejaroja eleg sok tobblet energiat kivan a kigyorsitashoz vagyis amit nyerunk fekezeskor azt pont dobjuk ki gyorsitaskor ez rendben. De autopalyan ahol a villanymotorok nem tudnak segiteni ott pont hogy noveli a karosanyag kibocsajtast -1 pont
- Es a legfontosabb: Imadom a Diersel motort, de egy jo benzines folyekony LPG befecskendezessel toredek karosanyag kibocsajtast erdmenyez, es meg olcsobb kozlekedni vele mint hagyomanyos tarsaival, ugyanazon loketterfogat mellet azonos fogyasztast produkal LPG-bol mint benzinbol. Vagyis valahol el kell kezdeni a fejlesztest, DE amig annak kezzelfoghato mindennapi hasznan nincs addig szerintem nem kellenne eroltetni, es tulertekelve ratukmalni az emberekre.
Valóban, meg lehet oldani az összkerékhajtást mechanikusan is, sőt, az "automata kuplung" is használatos (viszkokuplung vagy Haldex).
Csakhogy vannak a rendszernek kisebb-nagyobb problémái. Először is: a központi nyomatékelosztó mindig is bajos dolog volt. A viszkó egyszerű, olcsó, könnyű, de nem valami hosszú életű. A Haldex jobb, de drága és igen érzékeny, főleg, ha elektronikusan vezérelt darabról van szó. Aztán kell hely a kardántengelynek, ezért a padlólemezt át kell szabni, középre bekerül a magas kardánalagút, mint a hátsókerekes autóknál. Hátul bonyolult futómű kell, az egyszerű csatolt lengőkar nem jó, ha hajtást is szeretnénk és el kell helyezni a differenciálművet. Ráadásul hiába van épp kikapcsolva a hátsó tengely hajtása, a féltengelyek akkor is pörgetik a diffit és a kardánt, illetve a szétkapcsolt Haldexnek is van némi ellenállása.
Vagyis ez a fajta összkerékhajtás a tömegen kívül a súrlódási veszteséggel is növeli a fogyasztást, ráadásul állandó jelleggel, akkor is, ha nincs rá szükség. Ezért jó dolog ez a fajta, virtuálisnak hívott hajtásrendszer, mert üzemen kívül sokkal kisebb többletfogyasztást eredményez, mint a mechanikus társai. Komoly terepjárásra ugyanúgy nem alkalmas, mint a Haldexszel vezérelt típus, de ha valaki tényleg csak ritkán használja (mondjuk néha elmegy síelni a családdal, esetleg hétvégén elviszi a gyereket a tanyára lovagolni, hét közben meg városban és autópályán járkál vele), akkor hiába nehezebb, mint egy mechanikus hajtás, még mindig jobban jár vele. Kisebb többletfogyasztást okoz a többlettömeg, mint a hajtás alkatrészeinek veszteségei. Ráadásul ugye a fékenergia visszanyerése előnybe hozza a hibrideket.
Azon lehet vitázni, hogy van-e értelme dízelmotorral párosítani az összkerékhajtást és mégis mit bocsátanak ki a modern dízelek. De egyrészt a PSA elmondhatja magáról, hogy elsőként alkotott használható dízelmotoros hibridet (a Toyota HSD-hajtása benzinmotorokhoz készült). Másrészt pedig bizonyos szempontból logikusabb dízelmotort kiegészíteni villanymotorral, mint benzinest. A benzinmotorok többet fogyasztanak, mint a modern dízelek, így akár az is felmerülhet, hogy miért kell kifizetni a hibrid borsos felárát, ha a benzinmotor a villannyal együtt nagyjából annyit tud, mint egy korszerű dízel. Ha viszont a kisebb fogyasztású dízelt párosítjuk villanymotorral, akkor többet lehet spórolni.
Azzal nincs mit kezdeni, hogy autópályán nem a hibridek a nyerők. Ez egy ilyen technológia, megvannak a maga korlátai. Az LPG-üzemű benzinesnek is megvannak: városban, a dugóban állva, folyamatos gyorsítás-lassítás közben sokszor feleslegesen égeti el az LPG-t.
Az, hogy a gyártók erőltetik a hibrideket, nem csak műszaki, környezetvédelmi szükségszerűség. Lehet, hogy nagy részük szíve szerint hagyná az egészet a fenébe, de egyelőre nem tehetik meg. Egyrészt a hibridek divattá váltak, ha kifejlesztenek egy ilyen típust, arra lesz kereslet. Ők meg ugye a pénzből élnek. Másrészt a hibridek károsanyag-kibocsátása jól jön nekik: a flottaátlagot csökkenti, így be lehet illeszteni a kínálatba néhány magasabb károsanyag-kibocsátású modellt is és még akkor is hozzák a kellő szintet.
Na és nem elhanyagolható a vásárlók nyomása sem. Sok helyen adókedvezménnyel és egyéb szépségekkel kedveskednek nekik, ezért sokan ruháznak be hibridbe, mert jól járnak vele (lásd a Mercedes és a BMW "adócsaló" nagy hibridjei). Illetve a vevőknek univerzális autó kell. A városban fogyasszon keveset, ne pöfögjön ki semmiféle káros anyagot, de ha kell, beleférjen az egész család egyheti motyóval és el lehessen vele menni az Adriára nyaralni. Ja, és lehetőleg ne kelljen órákon át tölteni, bárhol lehessen bele tankolni, illetve elbírjon a légkondival, hifivel és a szükséges zajszigetelés súlyos kilóival. Na, ez az, amiért hibridet kell gyártani. A városi szaladgálásra már lennének jól használható, kicsi, személyszállításra alkalmas villanyautók, miniatűr furgonok. Ezek még a hibrideknél is jobbak lehetnének a hétköznapi szaladgálásban, de el kellene felejteni azt, hogy felhajtunk az autópályára és Rijekáig csak egyszer tankolunk (és közben még a család is megnyomorodik, ha egész nap az alapvetően rövid távra tervezett, parkoláskor kényelmesen kicsi autóban kell szoronganiuk). No meg lennének autópályára tökéletes, kis fordulatú, nyomatékos motorral szerelt utazóautók, amiben kényelmesen el lehet férni, el lehet bennük viselni több száz kilométeres utakat és nagy a hatótávolságuk. Ezek hajtására még mindig a belsőégésű motorok alkalmasak leginkább. Csakhogy ezekkel meg kínszenvedés a reggeli dugóban állni, a jókora motor soha nem melegszik fel, télen megfagy a delikvens, szörnyülködik a fogyasztáson, nem fér el a parkolóban.
Vagyis kompromisszumot kell kötniük a vevőknek, de ez nem megy. Helyettük kötnek kompromisszumot a mérnökök. Azért, hogy a család évente egyszer elmehessen vidékre Mamáékhoz nyaralni, a kicsi, szaladgálós villanyautót minden irányban alaposan megnövelik (oda a csodás fogyasztás) és beleerőltetnek egy benzinmotort. Így aztán az autó soha nem használja ki a képességeit, mert városban túl nagy és értelem nélkül ketyeg benne a benzines/dízelmotor, azon kívül meg túl kicsi és feleslegesen cipeli az akkukat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!