A négyütemű motoroknál (meg néha a kétüteműeknél is) nem bízzák a véletlenre a kenést. Az olajtartályban vagy a forgattyúsházban lötyög az olaj, amit egy szivattyú nyom a megfelelő helyekre. Másképp például aligha jutna el az olaj a motor aljából a hengerfejbe. Ez a szivattyú viszont nagyon ügyes: felkapja az olajat és a mindenféle olajzójáratokon, olajfúvókákon át nagy nyomással oda küldi, ahol lennie kell. Aztán majd ha a kenőanyag elvégezte, amit el kell neki, visszafolyik az eredeti helyére.
Az olajnyomás pedig az a nyomásérték, amit ez a szivattyú előállít, vagyis ekkora nyomással küldi mindenfelé az olajat a motorban. Azért baj, ha kicsi, mert nem tudja elég magasra felnyomni az olajat és nem is jut kellő kenőanyag oda, ahová kellene. Gondolj csak bele: autómosásnál sem mindegy, hogy a locsolóból csak a vezetékes víz nyomása löki-e kifelé a vizet (csak csordogál békésen) vagy egy nagynyomású mosóval vereted lefelé a koszt a padlólemezről (majd' eltöri a csuklódat, ha rosszul fogod). Ugyanez van az olajnyomásnál is: ha éppen csak egy kis nyomás van, akkor békésen csordogál az olaj, elégtelen a kenés, nagy nyomás esetén viszont bőven jut kenőanyag, nem kell félni tőle, hogy elfogy. Csak ha túl nagy a nyomás, egy idő után a szimmerringek el fognak fáradni.
De a két ütemnél úgy van hogy az üzemanyagba van keverve a kenőanyag is és ezért sokszor nagyobb a füst még akár meleg időben is a 2 ütemű járműveknél mint a 4 ütemű társainál.
(Trabant, Simson, Babetta és a társai is két üteműek)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!