Kanyarfény utólag hogyan?
Természetesen megoldható a dolog.
A leg egyszerűbb az indexlámpákat vezérlő indexkapcsolóról vezérelni a rendszert, azért mondom így mert egy sor függőséget kell relékkel vagy tranzisztorokkal kialakítani, pl. ráadott gyujtás, ködlámpa kikapcsolva, világitás bekapcsolva, stb... Ez nem feladat, több munka bekábelezni és kibontani a kapcsolót, mint bekötni. ennek hátránya, hogy csak indexelés közben működik. (mondjuk kanyarodáskor illik idexelni... :D )
A másik, "igazibb" verzió, hogy a kormánykerék szöghelyzetét figyeljük valamilyen módon. Erre két lehetőség van: ha az autóban mert kellőképpen új modell vagy van gyárilag kormánykerék érzékelő, ilyenkor a can bus ról kel a jeleket levenni. Ha nincs, akkor viszont célszerűen egy potméterrel kell mechanikus úton megoldani hogy érzékelje a kormánykerék állását. Vagy esetleg a kormány utastérben lévő rúdjára erősíteni valamilyen jeladót (pl hall elemeset) ami egy bizonyos fordulásnál kapcsol, de ez se a legjobb mert a kormány többször fordul el. A legjobb valahogy egy potmétert forgatni és egy AVR vagy PIC mikrovezérlő analóg bemenetére vezetni és az abban futó program a potméter és ezálltal a kormánykerék állásától függően vezéreli a két ködlámpát. Ebben az esetben az indexkapcsolós megoldásnál írt függőségeket célszerűen a mikrokontroller programjában kell szoftveres úton kialakítani.
Utóbbi esetnél a következő a baj: az elektronika nem nagy durranás egy kis programozási tudás és tervezői tapasztalat kell. Ami itt feladat, az hogy a kormányműhöz kell nyúlni mechanikusan, ami adott esetben akár életveszélyes is lehet ha pl. megszorul az érzékelők miatt a kormány, akkor irányíthatatlanná válhat az autó. azon kívül, mivel ez az autó biztonsági tulajdonságainak megváltoztatását jelenti, így átalakítási engedély köteles. ahhoz meg mérnök által készített dokumentációk és E jeles alkatrészek felhasználása szükséges. röviden ennyi. kb.
Ha valaki belefut még ebbe a kérdésbe:
Hivatalosan a lámpának is alkalmasnak kell lennie a kanyarfényre:
"A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott kanyarodási lámpát szabad felszerelni. E lámpa kiegészítő jele a K. Egyesített kanyarodási lámpa és ködfényszóró esetében a lámpán együttesen megtalálható a K és a B kiegészítőjel."
Az én VW Caddy-mben be lehet szoftveresen kapcsolni a kanyarfényt, de inkább cseréltettem komplett ködlámpát is, mert valóban más a két lámpa (nem csak a jel hiányzik), emiatt az eredeti helyére be kellett faragni az újat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!