A turbós autók többségének, ami lefújószeleppel is lett vagy gyárilag vagy utólag szerelve, miért csak menetközben van "tüsszögős" hangja, egy helyben miért nincs?
A gyári lefújószelepek egy része nem a szabadba engedi a levegőt, ezért nem prüszköl. Ezek a turbó elé, a szívóoldalra engedik el, amit el kell, így csendesek maradnak. Aztán bizony a lefújószelep nem szól ám annyira, mint amennyire a tuningvideókban látni lehet: az egyszerű lefújónak is van hangja, de nem olyan nagyon nagy. Amit jó lehet hallani, azon gyakran van egy külön síp is, hogy jobban szóljon (hallottam már tehénbőgés-kürtöt is lefújószelepre szerelve, mondjuk ahhoz nagyon hülyének kell lenni).
Abban igazad van, hogy egy helyben állva is van kipufogógáz. Csakhogy nem sok. Éppen ezért kell az ALS nevű csodamasina a turbós versenyautókba, mert bizony hiába pörgeti a sofőr leszabályzásig a motort terhelés nélkül, nem lesz annyi kipufogógáz, hogy rendesen meghajtsa a turbinaoldalt. Úgyhogy ha álló helyzetben rugdossák a gázpedált, kis nyomás épül fel a kompresszornál, ha ilyenkor kinyit a lefújó, nem lesz akkora a hanghatás, mint ha menet közben, terhelés alatt, nagy turbónyomásnál ereget egyet. Ilyenkor is lehet hallani a hangját, csak sokkal halkabb, egy erősebb nyitott kipufogó mellett már nem feltűnő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!