Milyen a hibrid meghajtású autó?
A hibridhajtás azt jelenti, hogy az autót két vagy több különböző elven működő erőforrás mozgatja együtt vagy külön-külön. Hogy ezek milyen erőforrások, szabadon választott, elméletileg akár gőzgép és atomreaktor is hajthatna egy autót és akkor is hibrid lenne. Persze amellett, hogy borzasztó nehéznek, drágának és veszélyesnek bizonyulna.
A gyakorlatban a hibridek azon változata terjedt el, ahol belsőégésű motor és villanymotor dolgozik együtt. Ma már benzines és dízelmotorhoz is lehet hibridhajtást társítani.
A megvalósítás szempontjából megkülönböztetünk mild vagy lágy hibrideket és valódi hibrideket. Az első csoportba azok az autók tartoznak, ahol a villanymotor önállóan nem képes hajtani, tehát a belsőégésű motor húzza-vonja a karosszériát, a villanymotor meg besegít neki. Padlógáznál bekapcsol és gyorsít, így nincs szükség olyan nagy teljesítményű belsőégésű motorra, kedvezőbb lehet a fogyasztás. Fékezéskor viszont változik a villanymotor funkciója: generátorként rásegít a motorfékre, ezzel jobb a lassulás és tölti az akkumulátorokat, amiből majd a következő gyorsításnál az energiát nyeri. Így is lehet spórolni, ugyanis a hagyományos hajtásláncnál fékezéskor csak hő fejlődik, annak meg nem sok haszna van.
Az ilyen autók villanymotorja (vagy inkább elektromos forgógépe, mert generátor is egyben) kis teljesítményű, jellemzően 10-15 kW-os, de a nagy nyomaték miatt gyorsításra és lassításra kiválóan alkalmas. Kész, meglévő karosszériába ezt jóval könnyebb beszerelni, mint a teljes hibridhajtást és valamivel olcsóbb is, viszont nem használja ki maximálisan a hajtásban rejlő lehetőségeket, mert a belsőégésű motornak folyamatosan mennie kell.
A "valódi" hibrideknél is belsőégésű motor és villanymotor dolgozik, de itt már a villanymotor önállóan is képes mozgatni az autót. Jellemzően kis távokon, városi tempó mellett a villanymotor dolgozik, a belsőégésű pihen. Mikor aztán fogytán van a töltés az akkumulátorokban vagy nagy teljesítmény kell, beindul a belsőégésű motor is és hajtja a kerekeket. Az ilyeneknél közvetlen hajtás van, tehát a belsőégésű motor nem csak a villanymotor(ok)at látja el energiával, hanem ténylegesen tekeri a hajtott kerekeket (majd lesz olyan is, ahol nem, de az nem is igazi hibrid). A motorok fékezéskor itt is töltik az akkumulátoraikat és a belsőégésű motor is tudja őket tölteni (a villanymotor generátorba vált, a belsőégésű meg jól megforgatja). Az ilyen rendszer már drágább, összetettebb, de sokkal jobban használja ki a hibridhajtás lehetőségeit. Viszont nem könnyű meglévő platformon alkalmazni. Vannak viszont nagyon jó funkciói is: például az ún. virtuális összkerékhajtás. Ilyenkor a belsőégésű motor az első, a villanymotor a hátsó kereket hajtja, a jármű tehát összkerekes, de elmarad a nehéz kardántengely és a bonyolult központi nyomatékelosztó egység.
Ezeknek az akkumulátorkapacitása már nagyobb, a belsőégésű motor már nem tudja pikk-pakk feltölteni őket. Ezért néhány "valódi" hibridnél van lehetőség arra, hogy az elektromos hálózatból töltsék fel az akkukat, ezek az ún. plug-in hibridek. Ez új divat, még most kezd elterjedni.
Bár azt írtam, alapvetően kétféle hibrid van, mégis lehet beszélni egy harmadik típusról is. Ezek az ún. range extender, avagy hatótávnövelő rendszerrel szerelt villanyautók. Itt csak a villanymotor hajt, óriásiak az akkuk, de be van építve egy kicsi benzinmotor is egy hozzá tartozó generátorral. Ha az akkuk kezdenek lehervadni, ez bekapcsol és tölti őket, illetve ellátja energiával a villanymotorokat. Ez látszólag hülyeség, de a valóságban nem az: sokkal kisebb benzinmotor kell így az autóba, mint egyébként (például egy Opel Ampera-méretű "rendes" autót aligha bírna rendesen vinni egy olyan 1.4-es motor, mint amit beleszereltek), ráadásul a generátor fix teljesítményt vesz fel, tehát a motort is lehet fix teljesítményre és fordulatra méretezni, így a hatásfoka sokkal jobb lesz, mint a "normális", széles tartományban működő benzinmotoroknak. Ezek nem igazi hibridek, hiszen a benzinmotor nem tudja őket mozgatni, viszont a belsőégésű motorral hajtott hagyományos autóknál jobb a károsanyag-kibocsátásuk még működő benzinmotorral is. Sőt, egyelőre a villanyautóknál is jobbak, mert nagyobb a hatótávjuk és lemerült akkuval is mozgásképesek, amíg van bennük benzin, nem kell órákat várni a töltésre.
Elozo aki nem en voltam lenne egy kerdesem" Ha a ket eroforras kozul az Egyik Diesel motor a masik meg Benzines az Is Hibrid? Vagy az Egyik Gozgep a Masik Gazturbina?
Mert a Hybrid szo Fajtan kivul kevereket jelent de mi tartozik egy fajtaba mert csoportosithatunk uzemanyag szerint Egester szerint....tenyleg nem kotekedes csak erdekelne...mert maga a szo jelentese elegge tagas...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!