Hogy és mivel működik egy hibrid autó motorja?
A hibrid autó ötlete alapvetően az volt, hogy a jelenleg fékezéskor elpazarolt energiát valahogy inkább el lehessen tárolni, majd gyorsításkor felhasználni.
Ehhez a benzines motor mellé betettek még egy elektromos motort és akkukat is. A kerekeket tudja hajtani a benzin, elektromos motor is, vagy a kettő együtt. Fékezéskor a lendület megforgatja a motort, ami generátorként üzemelve feltölti az akkut a fékezés energiájával "ingyen". Utána gyorsításkor elég lehet csak az elektromos motort működtetni az akkuról, amikor az akku kimerült bekapcsolják a benzines motort is. Az elektromos motor hatásfoka jobb, tehát pont gyorsításnál (ahol a benzines pazarló) hatékonyabb a cucc.
A hibrid autókban a benzines motort sokszor leállítja az elektronika, majd elindítja, de ezt te nem veszed észre, abszolút magától csinálja, nem kell nyomnod semmit. Pirosnál állva pl. semmi sem megy, se benzin, se elektromos motor. Ha csak lehet alapjárat helyett inkább lekapcsolja a benzines motort. A motor úgy van kitalálva hogy ezt bírja.
Kis gyorsításnál pedig (ha fel van töltve az akku) csak az elektromos motor dolgozik...
A hibrid autókban van egy fejlettnek mondott elektronika, ami sok dolog függvényében kiszámolja, hogy most éppen mennyi hajtást kell adni, és a következőket teszi:
- vagy csak az elektromos motorral dolgozik (van elég akku, a kocsi lassan megy (20-30 alatt), stb...)
- vagy csak a benzines motorral dolgozik (elektromos motor áll, pl. nincs akku töltés, stb...)
- az elektromos és benzin motor együtt adja a hajtást (nagy gyorsításnál pl)
- a benzin motor hajtja az autót és tölti az akkut is...
Ezek szép és jól hangoznak. De a gyakorlatban amit én láttam hibrid autót, szerintem kb az összesnek idiótán volt kitalálva a vezérlése, de mindegy, ez már csak maszek vélemény...
Azért hívják hibridnek, mert benzines és elektromos is, a kettő ötvözete.
Jelenleg az akkut csak a fékezéskor tudja tölteni az autó magának, te a 220-ról otthon nem. Jövőre jön ki elvileg a toyota az új prius-al, amit majd otthon is rá lehet majd dobni a töltőre és ilyen 100km-es hatótávot ígérnek.
A jelenlegi akkuk elég kicsit, csak elektromos üzemmel kb 2-3 km-t megy el. Emiatt a legjelllemzőbb hogy gyorsítás elején csak elektromos motor dolgozik, majd ráteszi a benzinest is (kettő együtt), utána ha a benzinesben marad tartalék, azzal akkut tölt (elektromos már nem hajt). Fékezéskor akku töltés, benzin motor vagy dolgozik vagy nem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!