A rövidebb autok föleg ha hátso kerekesek akkor azokat nehezebb irányitan (könnyebben megpördülnek? )?
Nem forgalomban gondoltam hanem versenypályán.
Ha az auoban motort is cserélek akkor a futóművön miket KELL cserélni/erősiteni? gondolom nagyobb fék az alap, keményebb szilent.. és még miket ?
Igen, a rövid tengelytáv hátsókerékhajtással kombinálva nem egészséges. Az ilyen autók általában orrnehezek (nem nagyon van hová hátratolni a váltót), ráadásul a fordulókörük kicsi, hirtelen mozdulnak a kormány fordítására, könnyű besokallni velük. Főleg, ha még a nyomtáv is széles, esetleg a hátsó jóval szélesebb, mint az első (lásd Renault 5 Turbo, a "háromkerekű bicikli").
Az, hogy a futóművet hogyan kell átalakítani, elsősorban a technikai szabályzattól függ. A fékeket nagyobbra kell cserélni, ha a szabályok engedik, érdemes belső hűtésű tárcsákat felszerelni, többdugattyús, fix féknyergekkel. Fékcsőből a fémfonatos a jó, nem árt a fékerőszabályzó, esetleg két munkahengeres fékhinta sem. A nagyobb teljesítményű fékeket meg illik hűteni. Nem úgy, mint a telepi tuningautókon, hogy vágnak egy látványos lyukat az idomba, hanem mondjuk a ködlámpák helyén kell egy kéttenyérnyi nyílás, onnan mehet hátra a karnyi vastag levegőcső. Úgy már lesz hűtés, nem fogy el a fék. Betétből is versenyre való kell, ami azonos pedálerő mellett jobban fog (és kopik) és fékfolyadékból is magasabb forráspontú szükséges.
A szilentek lehetnek keményebb "zöld szilentek", de csak aszfaltpályán használt gépnél gyakori a bronzpersely is, az még jobb. Kell az autóba bukókeret, lehetőleg olyan, ami a futóművek tornyait is merevíti, a gyárinál keményebb rugók és - ez igen fontos - többféleképpen állítható gátlók kellenek. Nem, a szomszéd tuningboltban kapható, két tekerentyűs Nakamisu gátló nem az, a valamirevaló darabokat onnan lehet megismerni, hogy annyiba kerülnek, mint az autó akkor, mikor vetted. Ha van rá mód, érdemes úgy bekötni őket, hogy a futóműgeometriát is lehessen változtatni (kerékdőlés, csap hátradőlése). Jó, ha a gyárinál erősebbek a kanyarstabilizátorok, ha hátul nincs, oda is kell, a lengőkarokat pedig egyszerre kell erősíteni és könnyíteni. Ez nem könnyű, úgyhogy inkább erősítsd, hogy ne tekeredjenek kanyarban. Igaz, ezzel a rugózatlan tömeg is nő, de valamit valamiért. A futómű bekötési pontjait átlapolással, körbevarrással mindenütt meg kell erősíteni, mert több erő fog rájuk jutni, a remegéstől, püföléstől hamar elfáradnak. A nyomtávszélesítő is jól jön, de csak ésszel: a felni ET-számához kell illeszteni, hogy ne rontsa el teljesen a kormányzást. Ja, tényleg, ha már kormányzás: ha csak pályán használod az autót, érdemes beszerezni egy nagyobb áttételű kormányművet, ahhoz viszont nagyobb teljesítményű szervó is kell. Nem lesz egyszerű.
Azt hiszem, nagyjából ennyi. A többi már műhelytitok, amit a nagymesterek is csak súlyos pénzekért mondanak el. De mindent az határoz meg, hogy mit enged a szabályzat. Ha csak "játszós autó" lesz, akkor bármit meg lehet vele próbálni, csak jó legyen, ha versenyre készül, akkor mindig azt kell figyelni, hogy beleférjen a szabályok adta keretbe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!