Amikor az autóknál pl benzinesnél túl gyorsan engedem fel a kuplungot, akkor mi megy végbe a lefulladás alatt?
Az autó elindulásához kell egy bizonyos nyomaték. Ezzel a hajtáslánc terheli a motort, ha össze vannak kapcsolva. Kiemelt kuplung esetén értelemszerűen nincs gond, a motornak nem kell nyomatékot leadnia. Ha összezárod, akkor viszont a hajtáslánc leveszi a szükséges nyomatékot a motorról. Ha a motor éppen nem ad le annyit, amennyi kellene, akkor az összes nyomaték fékező irányba hat, a motor forgása lelassul, majd megáll. Vagyis olyan, mintha megfognád a lendkereket. Ha több nyomatékot ad le a motor, mint amennyit levesz a hajtás, akkor nyomatéktöbblet van, a motor egyre gyorsabban forog (már ameddig be nem áll az egyensúly).
A kuplung csúsztatásakor a motornak nem kell egyből a teljes nyomatékot leadnia, ami az autó mozgatásához kell. Először csak annyit ad le, amennyivel a lendkereket elforgatja a tárcsán (ez azért eléggé kevés), majd - fokozatosan visszaengedve - mindig egy kicsit többet. A tárcsa már nem áll, hanem lassacskán forog, de nem egyszerre kellett megindítani. Végül aztán teljesen felengeded, a súrlódás eltűnik, a tárcsa együtt forog a lendkerékkel.
Ha ez túlságosan hirtelen történik meg, akkor a motornak egyetlen pillanat alatt kellene felpörgetnie a kuplungtárcsát, megforgatnia a váltót és meglódítania az autót. Lehet, hogy ehhez van elég nyomatéka, de azt magas fordulaton éri el. Tehát padlógázon rajtolva le lehet ugrani a kuplungról, de alacsony fordulaton nem.
Az automatáknál több módszer van rá, hogy ne lehessen túl hamar felengedni a kuplungot. A robotizált váltóknál hidraulikus munkahengerek zárják össze a kuplungot, mindig olyan ütemben, ahogy éppen lehet (fordulatszám-érzékelők segítik őket, hogy ne fullasszák le a motort). A hagyományos, hidrodinamikus automata váltóknál pedig nincs mechanikus kapcsolat, csak két nagy tányér, benne lapátokkal, amik egymástól függetlenül forognak. Ezek jól össze vannak illesztve és folyadék áramlik köztük. A motoroldali felpörög, a folyadék elkezd örvényleni, az örvények pedig viszik magukkal a váltóoldali tányért (na, jó, nem tányér a neve, de itt most jó lesz az is). Ezzel a megoldással nem fullad le a motor, mert nincs mechanikai kapcsolat, legfeljebb a folyadék melegszik túl egy kicsit. A robogók variátoránál pedig röpsúlyos a kuplung: ahogy húzod, úgy feszülnek neki a pofák a dobnak (belülről olyan, mint egy dobfék), eleinte csúsznak, utána nagy sebességnél már közel tökéletesen kapcsolódnak.
3/4 köszi a hosszú és kielégítő választ.
előttem válaszoló: írtam én azt, hogy tudok vezetni? :)
19/L
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!