Ha megcsúszik az autóm a nedves, havas, jeges, stb. úton akkor ha pl. jobbra csúszik az autó akkor tényleg nem ellen kell kormányozni hanem a csúszás irányába tehár jobbra?
Ez attól is függ, hogy az eleje vagy a hátulja csúszik-e meg illetve, hogy első- vagy hátsókerék hajtású, egyenesben csúszik meg vagy ívben stb...
Majd biztos jön valami hozzáértő, aki megfelelő választ ad minden eshetőségre.
Télen sokkal inkább szükség van arra hogy érezd az autó minden kis mozdulatát. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy időben tudj reagálni, ha esetleg megcsúszna az autó.
Ha az autó eleje csúszik meg, elég csak visszavenni a gázt, de SEMMI ESETRE SE FÉKEZZÜNK, mert a kerekek elveszítik a tapadásukat és ha leblokkolnak, az autó irányíthatatlanná válhat és mégrosszabb helyzetbe kerülhetünk. A gázelvétel után nagyobb súly nehezedik előre, ezáltal az autó hátulja könnyen elvesztheti egyensúlyát, ami az előbbi helyzetből túlkormányzottságba (hátulja csúszik meg) csaphat át. Ilyenkor egyszerűen ellenkormányozzunk és fogjuk meg az autót.
ABS nélküli autóval ugyan ezek a teendők, azzal a kivétellel, hogy még vészfékezés esetén sem szabad a fékbe taposni, mert a kerekek leblokkolnak és az autó szintén elveszti tapadását, nem beszélve arról, hogy nem fog kellő mértékben lassulni, hanem mint egy szánkó csúszik tovább a havon. Ha mégis leblokkolna a kerék, csak engedjük fel egy pillanatra a féket hoy az autó visszanyerje a tapadását, majd finomabb fékezéssel próbálkozva állítsuk meg az autót.
Ha az elejét tolja el, az kevésbé veszélyes: a kormányt békén lehet hagyni, elveszed a gázt, aztán majd visszatalál az útra.
A hátulja félelmetesebbnek tűnik, olyankor viszont a csúszás irányába kell kormányozni. Vagyis ha jobbra teszi ki a hátulját, akkor jobbra tekered a kormányt. Ugyanis ekkor a hátulját egy idő után vissza fogja húzni (esetleg átcsapódik a másik oldalra, annak sem fogsz örülni). Ellenkormányzás alatt pontosan ezt értjük: a csúszás irányába tekered a kormányt, hogy megszüntesd a csúszkálást.
ABS nélküli autón a féket el kell felejteni: nem tudsz olyan finoman fékezni, ahogy kellene. Elveszed a gázt, hagyod dolgozni a motorféket és ellenkormányzol. Ha ügyes vagy, akkor gázadással, kontrollált csúszással is el tudsz játszani, de ahhoz sok gyakorlás kell. Ha hátsókerekes autó esetén csúszik meg a hátulja, a gázelvétellel is óvatosan kell bánni: a motorfék képes még jobban meglódítani. Ez az első tengelynél nem okoz akkora problémát, mert annak a megcsúszása kevésbé veszélyes, legalább látod, hová fogsz esni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!