Mi jobb a kocsinak?
Hogy mi a jobb neki? Az, ha a motorféket is beveted.
A fékezés mindkét módon ugyanannyi energiát nyel el, de nem ugyanakkora teljesítménnyel.
Ha messzebbről, kisebb erővel fékezel, akkor ugyanannak az energiának a felemésztése tovább tart, kisebb teljesítménnyel fűtöd a fékberendezést hosszabb időn át. A fék üzem közben is hűl, így nem nagyon melegszik fel, hamar ki fog hűlni, jól érzi magát. Ha rövid úton, nagy erővel fékezel, a fék nagy teljesítményt kell, hogy produkáljon, erősen felmelegszik, aztán megállsz és nem hűl. Ha még a féken is tartod a lábadat, hogy el ne guruljon, akkor a betétek alatt elvetemedik a tárcsa (ha van). De ez autóknál ritka, a motorok véknyabb tárcsái hajlamosak rá.
Viszont autónál sem kell ész nélkül fűteni a féket: kisebb, kíméletes lassítás mellett jobban érzi magát a szerkezet, nem ér el olyan éktelen hőfokot. Illetve a futóműalkatrészek is örülni fognak, hogy nem cibálod őket óriási lassulással minden egyes alkalommal. Bírják ők, de nem szeretik.
Ha meg motorfékkel is rásegítesz, akkor pedig végképp kicsi a fék terhelése és városi forgalomban, ahol sok a lassítás-gyorsításból álló szakasz, a lassításnál üzemanyagot takarítasz meg. Attól nem kell félni, hogy leégeted a kuplungot, 20-30 km/h-s tempó mellett nem fog az egekbe felpörögni a motor.
Neked mi a jobb?
Ha csak paskolgatlak finoman, vagy lekeverek egy akkora pofont, hogy elájulsz?
Az autónál ugyanígy a kicsi fékezés a jobb.
Motorfékkel nyílván nem lehet teljesen megállni, de le lehet annyira lassítani, hogy éppencsakhogy hozzá érsz a fékhez és már állsz is. Amúgy pedig de, ha érzed az utat, az autót tudsz úgy vezetni, hogy nagyjából pontosan ott álljon meg az autó, ahol szeretnéd (persze ehhez rutin kell).
Biztonság szempontjából is jobb ha messzebbről fékezel gyengébbet:
- egyrészt ha bármi van és későn fékezel, belecsúszhatsz az előtted levőbe
- ha korábban fékezel és jönnek mögötted, ők is jobban fel tudnak arra készülni hogy fékezel, illetve ha mégis nagoyn jönnének esetleg csak elengeded féket, és gurulsz, talán nem jönnek beléd...
Én nagy technikai mágus vagyok.
Jó a kérdés.
Elvileg az a jobb ha hosszabban fékezel kevesebb erővel.
Meg is magyarázom.
Azért jobb ez a megoldás ,mert a féktárcsa egyenletesebben fog kopni nem éri hirtelen nagy erőhatás. Az egy dolog hogy így jobban fog melegedni de a hő egyenletesen oszlik el a féktárcsán. A féktárcsa a drágább nem a fékbetét.
És így kisebb az esély a hullámosodásra törésre sérülésre és nem terheli meg annyira a féknyerget sem és a gumit is jobban kíméli hiszen kevesebb erőhatásnak van kitéve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!