Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nem használnak a turbó...

Miért nem használnak a turbó hűtésére hűtőt?

Figyelt kérdés

Köztudott, hogy ha meghajtunk egy turbós erőforrással rendelkező autót, akkor hagyni kell a motor leállítása előtt visszahűlni a turbót. Na de miért nem alkalmaznak ennek a problémának a kiküszöbölésére turbóhűtőt? Nem engedné annyira felmelegedni és lassan hűtené le.

Bocsi ha hülyeséget kérdeztem, nem ismerem annyira a turbó működését :)


2011. szept. 29. 22:43
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

A turbó üzem közben szépen, vörösen tud izzani, mert a hőmérséklete több száz Celsius-fokos is lehet. Éppen ezért nagyon nehéz bármivel is hűteni. Levegővel fúvathatod, az ugyan nem sokat ér, vízzel pedig életveszélyes megpróbálni. Azonnal elforralja (és megreped), hacsak nem használsz hatalmas nyomású (és robbanásveszélyes) hűtőrendszert.

Egyébként is van elég baja a turbónak. A külső csigaházat még csak-csak lehetne hűteni, de a benne pörgő turbina- és kompresszorkerékkel már nincs mit kezdeni. Külön darabból készültek, a turbó házában forognak, azt hűteni kicsit problémás. Ha meg a házat hűtöd, benne pedig pörög a forró turbina, akkor hőtágulási problémák adódnak.

Egyébként sem érnél sokat egy ilyen rendszerrel: ha "lelövöd" a forró motort, akkor ennek is leállna a hűtése. De éppen ezért a modern turbómotorokon elektromos keringetőszivattyút alkalmaznak, ami álló motor mellett is forgatja a hűtővizet, hogy ne rottyanjon meg a feltöltő.

2011. szept. 29. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%

Nem probléma, csak minimális odafigyelést igényel.

Hogy gondoltad, kis hűtőszekrényeket raknál a turbina lapátjaira? A robbanómotor már csak ilyen a frissen elégetett benzingőz forró.

2011. szept. 29. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 Takumi ***** válasza:
100%
MA már használnak "turbó hűtőt" persze messze nem minden autóban. Ha leállítod, a motort akkor 1 kis szivattyú beindul és elkezdi hűteni.
2011. szept. 29. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 mantis religiosa ***** válasza:
100%
Az előbb leírtakon kívül, még azért sem mert a ház öntvényből van, és ha nem egyenletesen hűtöd minden pontján,akkor a hőfeszültségtől megreped.
2011. szept. 29. 23:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%
Töltőlevegő hűtő az az intercooler,de az ilyennel felszerelt kocsikat is ajánlatos járatni mielött leállitod,de ha nem hajtod nagyon a gépet akkor nem melegszik az annyira.
2011. szept. 30. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%
Az intercooler nem feltétlenül azért van, hogy ne melegedjen a motor. Jellemzően nem is hűti a turbót, ugyanúgy felhevül. Egész más a célja.
2011. szept. 30. 15:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%

Az olajnak a kenésen felül a hűtés is a szerepe, elég sok hőt elvezet ( komolyabb autókban van olajhűtő is). Vannak vízhűtéses turbófeltöltők is. Igazán komoly hűtésre, csak "extrém" terhelésnél van szükség,normál esetben azért nem szokás vörösizzásig gyilkolni a feltöltőt.


Másrészről a túlzott hűtéssel csökkenne a kipufogógáz hőmérséklete is, akkor megváltozna a gázdinamika és lehet hogy csökkenne a feltöltés hatásfoka.

2011. szept. 30. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Mint írtam, nem ismerem annyira a turbó felépítését, de köszönöm a válaszokat.
2011. okt. 2. 19:56

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!