Milyen vezérlést alkalmaznak?
Ez nem a hengerek elrendezésétől függ.
A vezérlés elve a négyütemű motorok kilencvensok százalékánál ugyanaz: egyszerű, kúpos fészekben ülő szelepet lökdös egy, a motor főtengelyével összekötött bütyköstengely.
Az, hogy ezt hogyan valósítják meg, már más kérdés... Gépjárművekben álló, döntött, fekvő, V- és bokszermotorokat használnak. Itt volt az SV (oldaltszelepelt) és IOE (vegyes vezérlésű) rendszer, mára már csak az OHV (felülszelepelt) és az OHC (felülvezérelt) marad. Ez utóbbi a gyakoribb. Az egyes szerkezeti részek elhelyezése a motor elrendezésétől és vezérlésétől függ. Csillagmotorokon az OHV vezérlés a "divat", ott nem lenne kifizetődő az OHC, a függesztett motorokról nem sokat tudok. Most csak a Daimler-Benz DB 600-as motorcsaládja jut eszembe, azok pont OHC vezérlésűek voltak.
Függesztett (ha ugyanarra gondolunk: hengerek lefelé vannak a főtengelyhez képest) repülőgépmotoroknál OHV van, bütyköstengely hajtás fogaskerékkel a főtengelyről, nyomórudak, himbák és szelepek. Tulajdonképpen a fekvő-, álló-, döntött- és függesztett motoroknál ez csak helyzetmegjelölés, nem külön hengerelrendezés vagy ilyesmi.
Repülőgépekben általában a nyomórudas megoldás használatos dugattyús motoroknál, mert így a legkevésbé komplikált pl. egy henger cseréje, függetlenül attól hogy soros, boxer vagy csillag.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!