Ha a kocsit egyesbe rakom, és elkezdem felengedni a kuplungot megindul az autó lassan?
Persze, hogy megindul, főleg, ha nem nehéz a kasztni vagy nem ül benne 6 melák állat.
Tudod úgy megy ez, hogy a motor hengerei fel le mozognak nagyon gyorsan, ún. nyomatékot adnak a kocsinak. Beindítod, és magától jár a motor. Benyomod (szaknyelven "kinyomod") a kuplungot, beteszed egyesbe, lassan engeded fel a kuplungot, ezzel összekötöd a motort és a kerekeket a sebváltón keresztül, és mivel az autó tömege veled együtt kb olyan 700-800 kg, ennyit a motor gáz adása nélkül is megmozdít. Mármint a (gondolom) 4 henger ami a motorban mozog. Kettesben is el tudsz indulni, csak itt már kisebb lesz a nyomaték, több gáz kell ahhoz, hogy a kisebb kerék a sebváltóban mozgásba hozza az autót.
Tengelykapcsoló, nyomatékváltó.
Benzinessel (befecskendezőssel) is lehet így menni, ha ügyes vagy és jó a kocsi. (karburátorosat úgyse fogsz már vezetni) Érzék és némi ész kell a vezetéshez, tanulj meg minél jobban, lassan manőverezni.
Elképzelhető, de amikor a Dacia-t vezettem, vagy pedált nyomtam, vagy az ablakon néztem ki. :)
Imádok lassan, takarékosan menni :) a kutyusom megtanított gyorsítani-lassítani-kanyarodni kasztnidöntögetések nélkül.
45-től már be lehet tenni 5.-be, ha kicsit is lejt az út és csak a sebességet akarod tartani 500-al alacsonyabb fordulatszámon. Aki ráugrik ilyenkor a gázpedálra, az nincs észnél - váltó vissza 3-ba, finoman ráenged és repülőrajt.
Röviden:
Minden autó (40-4000 le-ig) képes erre, csak éppen a kisebb nyomatékú (ez jellemzően kisebb teljesítményű benzinest jelent) autóknál többet és finomabban kell csúsztatni a kuplungot, hiszen a motor nem képes akkora forgatónyomaték leadására, hogy azonnal megindítsa a kocsit nagy sebességgel.
Gyakorlatilag ma az oktatásra használt autók mindegyikében van akkora nyomaték, hogy ezt meg lehessen velük csinálni. Viszont!
És ez a lényeges különbség: a rutinpályán van időd csúsztatgatni, szöszmötölni az elindulással, az autónak nem is kell gyorsan mennie, sőt éppen az a cél, hogy éppen csak csurogjon.
Amikor viszont majd kikerülsz forgalomba, ott éppen ellentétes a cél: minél hamarabb tudj elindulni (lefulladás nélkül), és minél hamarabb vedd fel a forgalom ritmusát, ami nem a 10el csorgás. Tehát forgalomban lámpától elindulva nincs időd arra hogy na majd szépen gáz nélkül csúsztatgatsz, mert ez időbe telik, akár 2-3-4 másodperc is lehet. Kis túlzással vannak olyan lámpák amik ennyi idő múlva már adják is az újabb pirosat. Magyarul pl. egy ilyen lámpán sosem jutnál át.
Szóval forgalomban majd külön meg fogod tanulni, hogy az eddigi kuplung csúsztatós módszert meg kell tartani a parkolók számára, és akkortól kezdve majd kuplung - gázzal kell indulni, mert úgy jóval gyorsabban el lehet...
Ha dízel autón tanulsz, akkor lehet hogy majd még forgalomban sem kell gázt adni, mert elég nagy a nyomatéka. De attól még jobb esetben az oktatód ezt meg fogja tanítani neked...
Őszintén megmondom nem vezettem még trabit, de azért abban elég kevés a lóerő. Attól függetlenül sztem azzal is meglehet, de nagyon nagyon finoman kell felengedni a kuplungot, úgy hogy éppen csak 1 mmm-t engeded és a fogáspontnál jól megtartani. Célszerű először mozgásban levő autóval gyakorolni, ha úgy már megy, akkor lehet kísérletezni az állásból indulást. Nekem kb 45 le-s lehet a gép, és kb 870kg és ezzel simán el lehet indulni gáz nélkül, de azért kicsit várni kell...
Aztán az is lehet hogy trabival esélytelen...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!