Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Vezetés elmélet oktatóanyag?

Vezetés elmélet oktatóanyag?

Figyelt kérdés

Most nem olyanra gondolok, hogy mindig nézz bele a tükörbe, meg ilyenek, hanem konkrétan egy autó használatára lennék kíváncsi.

Az alap dolgokat tudom(bár még sosem vezettem, és lehet, hogy csak én gondolom, hogy tudom ezeket), csak ennél egy kicsit többre vágyom. Pl., hogy egy kereszteződéshez közelítve visszaváltsak-e kisebb fokozatba, jót tesz ez a váltónak vagy sem. Indulhatok-e kettesben? Honnan tudom, hogy mi baja az autónak? Például annyiszor hallottam már, hogy kiégett a kuplung, de nem tudom, hogy ez hogyan nyilvánul meg.

Bocs, ha láma kérdések, de még eddig csak az anyósülésről lestem, és ezért lenne szükségem egy ilyen útmutatásra. Úgy vettem észre, másoknak ezek olyan természetes dolgok, de nekem nem, pedig nem vagyok nőnemű. :)


2011. aug. 31. 23:56
 1/5 anonim ***** válasza:

1. kuplung égés attól következik be ha sokáig csúsztatod a kuplungot!

2. kereszteződés közelében érdemes visza kapcsolni persze kereszteződés fűggö

3. ketesben nem célszerű indulni a motort is kárositja és a kuplungnak se tesz jó mert tovább kell csusztatnod hogy le ne fuladj

4. kuplung égés azzal nyilvánul meg hogy pl. teljesen felengedet kuplungnál még mindig csuszik vagy egyáltalán nem engedfel a kuplung de ez már a rosszab eset ez már azt jelenti hogy sok lóvéba lesz mert a kuplung ilyen mértékű égésnél már szerkezetileg is sérűlhet a hőtöl

2011. szept. 1. 10:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:

Visszafele válaszolok:


Másnak azért természetes, mert nem csak ellesni próbálta, meg hallomásból megérteni, hanem részt vett egy több hónapos oktatáson, ahol mindent elmondtak, és az ember még jól be is gyakorolta. Ha a jogsiszerzés után még gyakorlatra is szert tesz az úton, akkor pedig pláne rutinból mennek ezek a dolgok. Ugyanaz mint a gyereknél: először a gyerek sem fut. Először csak tipeg, aztán sétál, majd fut. De mindent lépésenként megtanul :)


Nem tudom hol hallottad annyiszor a kuplung leégetést, ez nagyon nem gyakori, sőt kifejezetten bénának kell lenni ahhoz, hogy valaki leégesse. A kuplung tárcsán van egy talán? ferodol réteg és így néz ki:


[link]


Ez a réteg elég strapabíró, gondold el hogy egy jobb tárcsa akár 10 évet is kibír, és ezalatt hány elindulást kell kibírnia. Szóval ez a réteg tud róla leégni, ha nagyon nagy surlódást kap. Nagy surlódást két esetben kaphat:

- sokáig csúsztatják (extrém sokáig)

- a motor nagyon nagy fordulaton pörög, és így csúsztatják a kuplungot


A kuplung tárcsáról a nagy (extrém nagy) surlódás miatt ilyenkor szó szerint elkezd leégni a réteg. Ennek igazi égett szaga van, szó szerint büdös. Egy égetéstől azért még nem kopik el, néhány égetést simán kibír, persze azért nem kell naponta égetni, de mondom nem is nagoyn lehet vééletlenül égetni. Nagyon nagy gázt kell ahhoz adni, hogy égjen.


folyt. köv.

2011. szept. 1. 21:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

'Honnan tudom, hogy mi baja az autónak?'


Minden hibának vannak jellemző tünetei:

Pl. nem akar beindulni, akkor az első tipp kapásból az, hog lemerült az akku. Ha érdekel az autó működése, akkor tisztában vagy azzal mi mivel van összefüggésben, és milyen hibának mi lehet az oka. Ha kicsit érdeklődsz is a dolgok iránt, sok dolgot látsz, hallasz, és tudod nagyjából mi lehet a helyzet...


'Indulhatok-e kettesben?'. Senki nem tiltja, de egyrészt nehéz, másrészt felesleges, harmadrészt csak az autót gyilkolod vele.


Röviden: az autó motorja mindig forog egy adott fordulatszámmal. A kerék vagy forog, vagy nem. Ha áll a kocsi, akkor ügye a kerék is áll, míg a motor forog. A motornak nincs akkora ereje, hogy egy álló autót rögtön el tudjon indítani, úgy is megfogalmazhatnám, hogy az autó "nagyobb erővel áll" " mint amilyen erős a motor". Ügye mindig az erősebb nyer.


Tehát ha induláskor a motor erejét közvetlenül és hirtelen ráadnád a kerekekre, akkor a kerekek (mivel nagyobb erővel állnak) szépen lefognák a motort a nagyobb erő miatt. Ezt hívják úgy, hogy lefulladt az autó :)


Ezért induláskor csúsztatni kell a kuplungot: a motor erejét nem azonnal akarod ráadni az álló kerekekre, hanem szépen fokozatosan: a kuplung csúsztatása során a kerekek álló ereje nem fojtja le a motort, hanem lehetőséget adnak arra, hogy a motor a kuplungon tudjon csúszni, a csúszás révén viszont a kerekeket már kicsit mozgásba hozzák. Ezek után a mozgó kerekeket már könnyebb nagyobb lendületbe hozni.


Tehát induláskor egyrészt azért kell gázt adni, hogy a motor kisebb erejét a gázadással növelni lehessen, azaz a motor "erősebb " legyen, és az álló kerék "álló ereje" ne fogja le. Másrészt azért kell csúsztatni a kuplungot, hogy a motornak legyen ideje és lehetősége szépen lassan felgyorsítani a kerekeket.


Minél nagyobb a sebességi fokozat, annál kisebb a motorból a kerekekre jutó forgató erő. Vagyis ha kettesben akarnál indulni, akkor pont rossz a második fokozat mert pont az lenne a lényeg hogy a motor minél erősebb legyen, hogy legyőzez az álló kerék nagyobb erejét, viszont éppen kettesben kisebb a motor ereje. El lehet indulni ettől függetlenül kettesben is, de nagyobb gázt kell adni, jobban kell csúsztatni a kuplungot. Lsd. előző pont: a nagyobb gáz miatt és a hosszabb csúsztatás miatt a kuplung tárcsa jobban surlódik, kezdünk közeledni a kuplung égetéséhez. Másrészt a motornak sem tesz jót, hogy "kínlódik".


folyt. köv.

2011. szept. 1. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

'A motornak sem tesz jót hogy kínlódik'


A motornak két fő jellemzője van:

fordulatszám: milyen gyorsan forog, és milyen erő kifejétésre képes. A kettő összefüggésben van: kis fordulaton kevésbé erős a motor, míg nagyobb fordulaton erősebb. Értsd: kis fordulaton a kocsit is épp ohgy el tudja húzni, míg nagyobb fordulaton akár egy "kamiont is" némi túlzással persze.


Tehát kettesben akarnál indulni: a kerekek nagy erővel állnak, a kettes miatt eleve kisebb a motor ereje. Gázt adsz, de kis fordulaton a motor erőtlen, viszont te meg abba hajszolod, hogy igaz hogy kis fordulaton megy a motor, de ugyan húzza már el a kamiont...


Azt hiszem érzed az ellentmondást: kb olyan mint amikor felkelsz és már rögtön azt akarnák tőled hogy ásd fel a kertet. Persze megteszed, de nem éppen érzed jól magad közben...


folyt. köv.

2011. szept. 1. 21:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

". Pl., hogy egy kereszteződéshez közelítve visszaváltsak-e kisebb fokozatba, jót tesz ez a váltónak vagy sem

"

Ha a motor fordulatszáma egészséges határok között mozog, akkor nincsen gond, simán vissza lehet tenni, sőt vissza is kell tenni, ezt így is tanítják. Persze nem 5ösből egyből vissza 1-be, mert azzal szépen tönkre vágod a motort és a váltót meg az egész hajtást úgy ahogy van.


Lehet érezni hogy kb. milyen fordulaton vagy, milyen sebességgel halad a kocsi, és mi az a sebesség fokozat, ami még jó lesz. Azért érdemes visszaváltani, mert minél kisebb fokozatban van a váltó, a motorfék ereje annál nagyobb, és a motor is annál nyomatékosabb, tehát adott esetben annál jobban tudsz gyorsítani...


Igyekeztem sok dolgot úgy leírni hogy megértsd, igazából ezeket sokkal szebben is le lehet írni, különböző diagramokkal, stb. de sztem neked első körben ennyi elég.


(a műszaki emberektől bocs, nekem is fáj ezt visszaolvasni, de komolyabb alapok nélkül csak így tudja valaki megérteni...)

2011. szept. 1. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!