Ezek a hibridek mire jók?
Elmesélném a saját sztorimat:
Régen oda voltam a hibridekért, hogy milyen környezetvédő, milyen jól gyorsul, milyen jópofa az egész találmány.
Aztán ahogy egyre többet tudtam meg róla, egyre kevésbé tetszett a dolog.
Időrendileg kb. ezeket hallottam róla: sokkal drágább mint egy sima benzines autó, majd kétszer annyiba kerül (nagyjából ez azt jelenti, hogy sosem fog megtérülni). A bonyolult technológia miatt (maradva pl. a priusnál) még a magyar márkaszervízben levő szerelők számára is egy nagy fekete doboz az egész. Bármit kell szerelni ami kicsit komolyabb, ki kell küldeniük, csak egész modulokat egyben tudnak cserélni, semmi mást, stb. Ez nagyon megnöveli a javítási költségeket. Az akkuk nagyon drágák és 5-10 évnél tovább nem bírják.
Állítólag (nem tudom mennyire igaz) a benzines motor állandó indítása és leállítása alatt az indításkor az indítás idejére nagyobb a kibocsátása mint egy sima benzin motornak átlagosan nézve.
Aztán a múltkor volt szerencsém nekem is vezetni egy kis hibridet. 5 literes a gyári fogyi. Hát ez volt számomra a végső lökés: baromi drágán, baromi bonyolult technológiával, csillagászati árakkal (megvétel, javítás) eljutottunk odáig, hogy annak kiemelkedő értéknek kéne lennie, hogy egy kisautó fogyasztása 5 liter? Tegyenek bele alapból egy normálisabb benzin motort, és máris 5 liternél járunk, mindenféle plusz milliós költségek nélkül.
Az első generációs priusokban most kezdik megadni magukat az akkuk. Akku nélkül kuka az egész, viszont az új akkuk meg milliós tételek. Vagyis vettél annak idején egy vagyonért egy hűdebaromi környezetvédőnek hitt autót, közben kiderült hogy nem is annyira környezetvédő, és most 5-10 év után van egy tök ugyanolyan benzines verdád mint bárki másnak. Cserébe ha a motorral, hajtással bármi gond van, csak márkaszervízbe tudod vinni (ahol meg közölni fogják, hogy ez X hónap és X százezer ft).
Hát nagyjából ezért :)
Ha a hibrid produkálna mondjuk egy 2-3 literes városi fogyit, akkor még talán azt mondanám, hogy ok, de azért a kőkemény 2-3 literes spórolásért nem éri meg ez az egész macera.
Hozzátartozik a dologhoz, hogy én a hibrid működést magamban valósítom meg: akkor autózom, amikor nincs dugó, egyébként BKV-val járok :) Ez környezetkímélő és még gyors is.
Azt meg már csak zárójelben jegyzem meg, hogy a hibridek vezérlését, totál másképp oldanám meg, szerintem most tök hülyén van megcsinálva, egy csomó esetben nem úgy működik, ahogy kéne neki (legalábbis szerintem). Sok esetben amikor még van az akkuban, már kapcsolja rá a benzines motort.
Nem beszélve arról, hogy azzal szerintem sokkal többet lehetne spórolni, ha az autó automatikusan üresbe kapcsolna, amikor már csak gurulni kell, és nem motorfékkel fékezne, hanem az elektromos motor motorfék üzemben jobban töltené az akkukat. Az alapjárati fogyit is lejjebb lehetne vinni valahogy, (mondjuk egy kisebb benzin motor hajtsa a nagy motort, és az tartsa fent az alapjáratot), és akkor az alpjáratot le lehetne vinni 100-200 körülire, és utána mindig csak felpörgetni. Egyszerűbb mint egy tök álló motort mindig a szükséges alapjáratig megforgatni, és az alapjárati fogyi is jóval kevesebb lenne (legalábbis szerintem).
arra hogy nagy teljesítményű autód van (3liter feletti benzines) és viszonylag keveset fogyaszt
ugyanis a sok gyorsítástól esznek sokat a motorok
a hibridnél 40-50kmph-ig elektromos motor hajt, utánna a benzines
köszönöm szépen a kevés a fogyasztást, ha mellette a hibrid modell a simához képest 2-3-4 millával drágább...
Számoljunk egy max. 4 literes fogyi különbséggel, annál többet nem létezik hogy tudna spórolni a hibrid.
20e km/év -> 200 *100km
4liter/100 --> 200*4 = 800liter
800 liter*400 = 320e ft
Tehát egy évben spóroltál 320e ft-ot.
1 millát nagyjából 3 év alatt spórolsz, 5 év után pedig már nagy valószínűséggel a legjobb esetben behozod a kocsi vételi árát, ha csak 1.5 milla volt a különbség a hibrid és a sima között.
A jó hír, hogy az akkukra és az elektromos motorra jellemzően pont 5 év gari van. Tehát utána már semmi sem garantált, bármi történhet.
Az akkuknak 10 év után annyi. Tegyük fel, hogy 5 év alatt behozta az árát, és onnan spórolsz vele 5 évig -> 5*320e ft = nagyjából 1.5 millát. A "jó" hír, hogy 10 évesen a hibridet döglött akkukal nem fogod tudni eladni, az akkuk ára meg egy vagyon, a kocsi ára esni kezd. Tehát lehet hogy 1.5 millát spóroltál volna a hibrid miatt a benzinen, viszont ebből esélyes hogy 6-700e ft-ot meg esik a kocsi ára, tehát valójában mondjuk 10 év után kb 600-700e ft-al leszel beljebb. Plusz a rizikóval ha bármi van, a gatyád rámegy.
Mellesleg mennyire vicces már amikor vesz valaki 10-20 milláért valami csoda autót, és akkor évi 320e ft-on akar szórakozni. Ezen mindig nagyot szoktam nevetni. Meg azon is hogy milyen baromi környezetvédő már, hogy a kocsi alapból 15 literes fogyiját a hibrid miatt levitte 11literre.
Menne egy kis smart-al, vagy esetleg egy sport swifttel, ami alapból eszik 6-7-8 litert és kész.
A 85%os negatív vagyok :)
Azt hozzáteszem hogy nekem nem votl hibrid autóm, ezek csak azok a tapasztalatok amiket innen onnan sikerült begyűjtenem, meg itt ott teszteket olvasgatni róla. Attól még lehet hogy ez egy csodás találmány, de nekem valahogy annyira nem jön be...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!