Mi az a szinkronizált sebességváltó?
Szinkronizált sebességváltóművek
A sebességváltóművek fejlesztésének területén továbblépést jelentett a szinkronizált sebességváltóművek megjelenése. Fő eltérés a mechanikus kapcsolású hajtóművekkel szemben, hogy míg a szabadonfutó fogaskerék kapcsoláskor lökésszerű igénybevételt követően rögzítődik a tengelyen, addig a szinkronváltóknál az egymáshoz kapcsolódó fogaskerekek közül a szabadon fogaskerék fordulatszámát a szinkrongyűrű – önálló tengelykapcsolóként működve, mivel csak a fogaskerék forgását viszi át – a fix kapcsolat megteremtése előtt kúpos kialakítású csúszógyűrű segítségével az adott fordulatszám áttételnek megfelelő fordulatszámra hozza. A szinkronizáló szerkezetek jellemzője, hogy a sebességfokozatokat csak akkor lehet könnyen és zajtalanul bekapcsolni, ha a kapcsolóhüvely és a sebességfokozathoz tartozó kerék fordulatszáma megegyezik. A különböző fordulatszámokat a szinkrongyűrű csúszósurlódása egyenlíti ki. Magát a folyamatot szinkronizálásnak nevezzük.
forrás:Bánszki Pál – Kassai Zsolt
SZIE fomi – FVM MGI
Nem mechanikus váltó?
Lehet, hogy tévedek.
Ennyire nem vagyok kepben, de a mechanikus az altalanossagban a mukodes modjara vonatkozik.
Szigoruan nezve szinte minden valto mechanikusan mukodik, fogaskerekek (vagy egyeb technologiak, pl CVT valtok) segitsegevel valtoztatja a kerekeken ebredo forgatonyomatekot.
Az, hogy szinkronizalt vagy nem szinkronizalt egy masik osszehasonlitasi szempont, nem lehet a kettot keverni.
Lehet egy ilyen szempont az is, hogy ki vegzi a fokozatok kivalasztasat: a vezeto a valtorudazattal, vagy mondjuk elektronika egy automata valtonal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!