Mit csinál pontosan a sebességváltó?
A behajtó és a kihajtó tengely között van néhány fogaskerék, amiknek eltérő a fogszámuk és az átmérőjük,váltáskor azokat kapcsolod össze egymással, ebből adódik a fokozatok áttételkülönbsége. < Legegyszerübb variáns. Kell bonyolultabban is ?
Reklám:
Fogaskeréksorok vannak benne amit a váltókarral huzigálsz.
Megváltoztatja az áttételt. A motor fordulatszáma 1000-8000 tud teljesíteni. kb(normál benzines autó) ha egy kis fogaskereket egy nagy fogaskeréknek nyomsz akkor a kicsi 30x fordul körbe míg a nagy 1x. a nagy a kereket hajtja. vagyis a kocsidban a motor főtengeje 30x fordul meg míg a kereked 1x. ez a motornak könnyű.. ugyhogy betolod a m.sor fogaskereket is. ez a második sebesség. A motor 30 at fordul de a kerék már 5ször fordul körbe. a harmadikba még egy sor fogaskerék a motor 30at fordul a kerék már 10 x fordul körbe. és igy tovább. Persze azért nem lehet 5.be elindulni mert az aútó nincs lendületbe és a motornak nincs olyan ereje hogy álló hejről felgyorsítsa a kocsit. de ha lendületbe van az aútó akkor már birja vinni nagy sebességgel.
ha nem lenne sebességváltó akkor olyan nagy motor kéne az aútóba hogy utazósebességre gyórsítsa hogy a kamionokba nincs akkora. ha meg nagy áttétel lenne a mororba üveghangon lehetne forgatni akkor se menne 20km/h nál gyorsabban a motor meg 500 litert fogyasztana 100km távon mert az mindíg egy főtengej fordulatkor kapja a benzin adagját.
biciklin is hasonlóképp van :)
ott se igen tudsz legnagyobban elindulni (pl 18.ban, ha így hívják, már nicsn biciklimen asszem 3x6 seb volt)
de legkisebben meg nem tudsz felgyorsulni, de a tüdőded kihajtod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!