Valaki el tudná magyarázni, hogy motorkerékpárokon (Lábváltós), hogy működik a sebességváltó?
Sokféle kapcsolómechanizmus létezik, ám ezek hellyel-közzel ugyanazt teszik, csak másképpen.
Az alapelv borzasztó egyszerű: van két tengelyed, rajta sok pár fogaskerékkel. Ezekből pontosan annyi pár van, ahány sebességes a váltó. A tengelyen a fogaskerekek el tudnak fordulni, de szükség esetén lehet őket reteszelni. Ekkor a reteszelt fogaskerekek a tengellyel együtt forognak, a többi tőle függetlenül éli a világát. Ezt az egészet úgy rakják össze, hogy mindig mindegyik fogaskerékpár összekapcsolódik, tehát együtt pörög. A váltótengelyekre viszont mindig csak egy fogaskerékpárt reteszelnek. Vagyis az együtt forgó fogaskerekek közül mindig csak kettő forog a váltótengelyekkel együtt, azok kapcsolják össze a két tengelyt. Ez a két fogaskerék viszi át a nyomatékot a bemenő tengelyről a kimenőre és ez teremti meg a kettő közötti áttételt. A különféle váltómechanizmusok abban térnek el, hogy hogyan reteszelik a fogaskerekeket a tengelyekhez és hogyan váltogatják azt, mikor melyik van rögzítve a tengelyre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!