Üresben vagy motorfékkel kisebb a fogyasztása az autónak?
Lejtőn lefelé eleve motorfékkel megyünk, mert az üzemi féket nem arra találták ki, hogy hosszan visszatartsa az autót. Túl hamar felforrósodik, aztán a lejtő alján, a kanyarban csodálkozni fogsz, hogy nem lassul az autó.
Ha viszont olyan helyzetet nézünk, ahol mindkettő használható, ott a motorfék produkál kisebb fogyasztást. Valóban, magasabb fordulaton pörög az autó, mint alapjáraton. Csak éppen nem kap üzemanyagot. A fojtószelep zárva van, tehát csak az alapjárati üzemanyag-mennyiség menne be, de azt meg az ECU (vagy a karburátorra telepített elektronikus vezérlőegység, ha épp olyan a karbi) elzárja. A motor forog így is, úgy is, a kerekek forgatják, de üresen fut: csak levegőt szív be, összesűríti, szikrázik egyet, aztán kinyomja. Vagyis hiába magasabb a fordulatszám, nincs értékelhető üzemanyag-fogyasztás. Ha viszont üresben, alapjáraton ketyeg a motor és közben nyomod a féket, az alapjárati üzemanyag-mennyiséget be kell juttatni a hengerekbe. Egyrészt az ECU nem tudja, hogy most lassítasz, másrészt nincs, ami forgassa a motort, ha elveszi az üzemanyagot, magától leáll.
Én nem vagyok biztos benne, de úgytudom, motorféknél nem fogyaszt semmit az autó, mivel nem is jut benzin a motorba, ilyenkor a lendület hajtja a motrot, és nem a benzin. Ellenben üresben ottvan az alapjárat, amihez ugye a benzin kell.
De lejtőn motorfékkel elöbb lelassulsz mint üresben, ezáltal rövidebb utat teszel meg és így már lehet hogy az üresben elfogyasztott benzin kevesebb mintha motorfékkel mennél egy darabig, majd újra gyorsítanod kéne, hogy elérd azt a távolságot amit üresben elértél.
Egyébként érdekel a többiek válasza azért is írtam. Remélem nemmondtam nagy hülyeséget.
Szia! Jogos kérdés; a válasz pedig az, hogy ha forog a motor a lejtőn, az visszahajtja a klímát, lámpát, stb míg üresben a motornak kell azt külön működtetnie. Tehát a gravitáció miatt alapból is forog a kerék lefelé, és ez "ingyen áramot" termel. Míg ha üresben van a kocsi, a kerék nem hajtja a motort, így azt külön működtetni kell - üzemanyagból. Ha van pillanatnyi fogyasztásmérő, láthatod, hogy ha jössz a lejtőn, és bevágod üresbe, akkor fogyaszt 2-3 litert, míg ha ötösbe, akkor el tudod érni a tényleges 0,00 litert. Azért ötösbe, mert ott a legkisebb a motorfék, ott tudsz a leghasznosabban lejönni. Remélem segíthettem.
17/F
Jókat írtak a többiek, valóban, motorfékkel nem fogyaszt semmit, üresben keveset.
Viszont sík úton, vagy enyhe lejtőn (ahol nem kell fékezni a kanyarok miatt, pl autópálya) az üres a gazdaságosabb, mivel autópályatempónál ötösben is 3-4000-et forog a motor, nagy lenne a motorfékhatás, míg periodikusan üresben gurulva 10-15% átlagsebesség-csökkenés mellett 20-25%-al alacsonyabb a fogyasztás (tapasztalat).
Sokan ez ellen vannak, mondván veszélyes üresben autózni, részben jogos, csak akkor használd ezt a technikát, ha teljes biztonsággal tudod alkalmazni. Én már eleve így tanultam vezetni, tehát nem okoz gondot, de kis gyakorlással bárkinek mehet.
Takarékos autózást! :)
Ezt a jelenséget főleg az injektoros autóknál lehet észrevenni. Amíg te üresben mész lefele egy lejtőn , addig üzemanyagáramlás történik mivel alapjáraton ketyereg a motor.
alapjárat átfolyásmérő által 1,1 - 1,3 litert mutat.
ha viszont motorfékkel mész egy lejtőn , akkor ( legtöbb elektronikás autó ) elveszi az üzemanyagot.
Azaz nincs szüksége üzemanyagra , mivel a a motort hajtja a kerék.
fogyasztás üzemanyagátfolyás mérő szerint 0 liter.
Ezt a jelenséget bármely digitális számlálóval felszerelt autón megfigyelhető.
Szóval fogyasztás szempontjából lejtőn mindig motorfékkel megyünk.
MOTORRRFFFÉÉÉK!MO-TOR-FÉK!MO-TOR-FÉK!!!!
:D
KRESZ szerint a lejtőn lefele ugyanabban a seb. fokozatban kell menni, mint amilyenben felfele mennénk ugyanott.
Ki az aki üresben is fel tud menni egy lejtőn? Akkor ezek szerint tehát elvileg üresben nem is lehet gurulni lefele a lejtőn szabály szerint :)
A másik, hogy az üresben haladás kicsit veszélyes, mert:
- az autó instabilabb: pontosan nem tudom miért (talán mert a "motor súlya nincs rajta a kerekeken". Az biztos hogy ki lehet próbálni kihalt úton, és valóban instabilabb az egész autó, főleg kanyarban. Kipróbáltam és kicsit másképp viselkedik ilyenkor.
- a másik ok ami miatt az üresben haladást nem szokták ajánlani, hogyha esetleg bármi miatt hirtelen gázadással kéne reágálnod, ezt nem tudod megtenni, mert hiába adsz gázt, semmi sem fog történni :)
- maszek véleményem továbbá: a motorfékkel egyenletesebb lassulást tudsz elérni mint a lábfékkel, és még a féket sem koptatod
A motorféknek is van ugyanakkor veszélye: a mögötted levő nem látja hogy fékezel. Ezért én azt szoktam csinálni, hogy a jobb lábam rajta a féken, és épp csak annyira nyomom, hogy már égjen a féklámpa, de valós hatást még ne eredményezzen. Így a mögöttem jövő látja hogy fékezek, viszont valójában a motor fékezi a kocsit.
A válasz írója 72%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: ma 19:19
Én nem értek Veled egyet.Nem fényezni akarom magam,de képes vagyok egy 16 éves f astrát 5.1L/100Km átlagfogyasztással elvezetni vegyesben.Ezzel csak azt akartam kifejezni,hogy valamennyire értem,mit beszélek.
Mindenképpen,ha lassításra kerül a sor,akkor azt motorfékkel érdemesebb.Nem értem,mire jó,ha üresben csak úgy gurulgatsz.Ha a fékutadat motorfékkel segíted,nagyobb a fékező erő+ a fékút alatt 0 a fogyasztás.Hiába pörög 3000-et a motor,naftát nem kap.Az autó lendülete hajtja a motrot.
Ne érts félre,nem kötekedni akartam,csak elmondtam a saját verziómat!
Valóban instabilabb üresben, mivel nincs a keréken nyomaték, oldalszélben nagyon lehet érezni.
De amint mondtam, ha hozzá vagy szokva, hogy így autózol, majdnem ugyanolyan gyorsan tudsz reagálni, akár fékezéshez sebességbe rakni, hogy a motorfék is segítsen, vagy hirtelen gázadáshoz is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!