Milyen tényezők vezethetnek a turbó elromlásához (diesel)?
Szerintem a vezetési stílus annyiban befolyásolhatja, hogy ha hidegen elkezded hajtani, akkor előbb szétmegy.
Ami még számít, hogy rendes időben van-e cserélve az olaj, mert a turbó kenésének nem mindegy.
A gázolaj minőségéhez semmi köze a turbónak szerintem.
A turbófeltöltő nagyon forró (a turbinaoldala megközelítheti az 1000 Celsius-fokot is) és nagyon gyorsan (100.000 1/min fölött) pörgő alkatrészek vannak benne. Ezért különösen oda kell figyelni az egyenletes hőmérsékleti terhelésre. Vagyis indítás után nem szabad azonnal padlózni, mert a kipufogógáz a hideg feltöltőt pörgeti meg, ami ezt nem szereti. Ugyanígy nem szabad hirtelen leállítani sem a motort, mert a feltöltő a magas fordulatszám miatt sokáig forog tovább - aztán vagy kap olajat, vagy nem. Indítás után lassan szabad terhelni, amíg el nem éri az üzemi hőfokot, leállítás előtt pedig be kell iktatni egy alacsony terhelésű szakaszt visszahűtéshez.
A gázolaj minősége szinte mindegy, a turbó nem találkozik vele. Csak a kipufogógázokkal, azokhoz pedig az adagoló beállításának több köze van. A rosszul beállított, kormoló motor a turbó turbinaoldalát is el tudja kormolni, sok gondot okozva ezzel.
Rendkívül fontos a turbós motoroknál az előírt időközönkénti légszűrőcsere. A kompresszoroldal veszettül szív a levegőt, őt nem érdekli, mi van előte. Ha tele van porral a légszűrőbetét, akkor is szív, de ekkor levegő helyett azt, amit épp tud. Ha mást nem, akkor a környéken fellelhető motorolajat, ami a magas hőmérséklet miatt bele is sül azonnal. Az az odaégő kis mennyiségű motorolaj pedig rövid úton kivégzi a feltöltőt (ugye, még mindig 100.000 feletti percenkénti fordulatszámról beszélünk, akár a kiegyensúlyozottság szempontjából is kritikus tud lenni). A motorolaj cseréje is fontos, mert a feltöltés miatt nagyobb hőterhelés éri, de a turbó különösen finom kialakítású középrészében nagyon jó kenést kell adnia.
Ezen kívül nincs más trükkje a turbó hosszú életének. A vezetési stílustól csak annyiban függ az élettartam, hogy a gázpedálrugdosást, a motorfordulatszám gyakori, nagy mértékű változását nem nagyon szereti. Nem jó neki, ha a turbólyukhoz tartozó alacsony (na, jó, relatíve alacsony) fordulattól a teljes üzemi fordulatig gyakran kell oda-vissza ugrálnia. Ha pedig VTG-feltöltőről van szó, akkor ezzel a geometriát változtató egységet is haza lehet vágni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!