Miért kell a motorokat bemelegíteni pontosan?
Kezdve ott, hogy a motor élete jelentős részét üzemmeleg állapotban tölti, és a bejáratódás során kilencven fok körüli hőmérsékleten csiszolódik össze dugattyú a hengerfallal, csapágycsésze a főtengellyel.
A különböző anyagok hőtágulása különböző, így a könnyűfémből készült dugattyú és a rendszerint öntöttvas henger más és más mértékben lesz kisebb, a köztük levő hézag tehát megváltozik. A dugattyúgyártók számtalan trükkel, például a dugóba öntött acélbetétekkel próbálják csökkenteni ezt a hatást, de teljesen megszüntetni nem tudják.
Hozzátehetjük még, hogy sem maga a blokk, de még a dugattyú sem körszimmetrikus alakzat, így ha üzemi hőmérsékleten ideális kör alakúnak képzeljük őket, hidegben a különböző irányokban más-más nagyságú hőtágulás miatt képzeljünk legalábbis két tojás. Nem elég tehát, hogy úgy általában változik a hézag, hanem egyes helyeken jobban, másutt kevésbé. Így hidegben a henger, a dugattyú és az összes csapágy máshol, másként fog kopni, mint melegben. Nem nehéz belátni, hogy a hidegben a túl kis hézag miatt lekopott anyag melegben hiányozni fog. Az eredmény a csattogó csapágy, a kottyanó dugattyú és a sok kartergáz: egy kopott, széthajtott motor.
A fő indok a hőtágulás. Hidegen a szerkezeti elemek közt nagyobb a hézag, ez gondokat okozhat. A henger és a dugattyú közti nagyobb hézag miatt a dugattyú jobban billeg, ráadásul a hengerből az üzemanyag kis mennyiségben le tud folyni a hengerfalon, lemosva onnan az olajat és belekeveredve a kenőanyagba. Ezzel rontja annak tulajdonságait. A csapágyaknál megnövekvő hézag is gondot okoz: az olaj a nagyobb hézagot nem tudja "kitölteni", a csapágy alkatrészei fémesen súrlódhatnak, amitől gyorsabban kopnak. Valamint ilyenkor az oldalirányú játékuk is nagyobb, amiből szép hordós kopások keletkeznek.
A másik indok a hőmérséklet-különbségekből adódik. A hideg szívócsövön lecsapódik a benzin-levegő keverék, ezért jóval dúsabb keverék kell a motor működtetéséhez. A hideg kipufogócsőben is lecsapódik a forró kipufogógáz páratartalma, amitől igen gyorsan elkezd rozsdálni. Ha viszont meleg a motor, ezen lecsapódások mennyisége minimális, így alacsonyabb lehet a fogyasztása és talán a kipufogó is tovább bírja.
Ha most nem állófűtésről beszélünk, akkor érdemes megjegyezni, hogy bemelegítéskor is kopik a motor (gondolom ezzel nem árultam el nagy titkot).
Ezért ha rövid távra megy az ember (néhány kilométer, kis forgalom), akkor elképzelhető hogy rosszabbul jár ha teljesen bemelegíti a motort, mivel így bemelegítés során többet kopik a motor, mintha óvatos gázkezeléssel néhány perc alatt eléri az ember a célját.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!