Akkor most jó ha bemelegítjük az autót vagy pont az hogy el kell indulni? Főleg a mostani idő mellet gondolom!
Nem ugyanaz, ha elindulsz vele, mint ha emelt alapjáraton forgatod. Ha elindulsz, a motor terhelten forog, hamarabb melegszik. Álló helyzetben, emelt fordulattal bömböltetve sokkal lassabb a bemelegedés (több, mint kétszer annyi idő), közben pedig a motor hidegen magas fordulaton dolgozik, amit nem szeret. Terhelés alatt alacsonyabb fordulatot ér el (feltételezve, hogy a vezető ésszel nyomja a gázpedált), ellenben gyorsabban melegszik és még haszna is van annak a kevés elfüstölt benzinnek. Ki lehet próbálni: te is gyorsabban bemelegszel, ha van két gázpalack a bicikli hátulján, mint ha magadban tekered. Igen, ott van a terhelés, mozgatni kell a sok vasat, de akibe szorult egy csepp érzék az ilyenekhez, az tudja, mennyire lehet neki nyomni ilyenkor (vagy vesz egy BMW Z4-est, ott a leszabályzási fordulatot az olajhőmérséklet függvényében módosítja az ECU, csak kicsit drága és aki azt sem tudja, hogy hideg motornak nem nyomunk padlógázt, az nagy valószínűséggel az árokban köt ki vele).
Jogos lenne a felvetés: "de hát én néztem a vízhőmérőt és az ugyanannyi idő alatt érte el a ... tartományt" (általában fehér). Való igaz. De az olajhőmérőt - már ha van - nézted? Az nem ugyanannyi idő alatt éri el, márpedig az olajhőmérséklet legalább annyira fontos, mint a vízé, mert hideg olajjal nehezebb kenni a forgó alkatrészeket (a zsíroskenyérnél sem mindegy, hogy hűtőből kivett vagy frissen kisütött zsírt próbálsz-e rákenni). Ha pedig nincs megfelelő kenés, akkor a motor szeret igen gyorsan tönkremenni. Azon kívül az erőátvitelben a hajtóműolajnak is be kell melegednie, hogy kellően kenje a váltót és a differenciálművet és kisebb legyen a belső súrlódás. A váltóolaj még csak-csak melegedik, ha üresben jár a motor (bár nem az igazi), a differenciálmű olaja viszont nem.
Ha pedig nálad 750-es fordulaton ébredezik a hidegindítás után a motor, akkor vagy valami extrém alacsony fordulatszámú dízelről van szó (mondjuk busz vagy teherautó motorjáról), vagy nézesd meg valami hozzáértővel, mert az még a meleg motornak is kevés... (nem kötekedés, jótanács)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!