EU-s szinten érdemes lenne újra gyártani a klasszikus kereklámpás Lada kasztnit ?
Szvsz valamelyik EU tagország erre alkalmas gyárában újra lehetne gyártatni a klasszikus fiat 124/Lada kereklámpás kasztnit.
Szerintetek EU-s szinten lenne annyi fizetőképes Lada/Fiat 124 nosztalgia/retro rajongó hogy legalább egy időre be lehessen indítani a gyártást ? Csak a kasztnit gyártanák meg az egyéb alkatrészeket, a motort nem, a motorteret/hajtásláncot úgy alakítanák ki hogy pár(jelenleg gyártásban levő) nyugati autótípus motorját könnyen be lehessen építeni. Lenne értelme egy ilyen projektnek ? Néhány autógyártóval szerződést kellene persze kötni hogy a motorjaikat klasszik Lada kasztniba beépíthetik(tehát hogy a kasztni gyártónak motorokat adjanak el külön).
Európa szerte elég sok helyen gyártották licencben a fiat 124-et, pl Spanyolország, Törökország, Lengyelország stb. Tehát lehet hogy össze lehetne verbuválni elegendő pénzes rajongót a kasztni újragyártásához.
1. NA ezek pont nem olyanok.
De már annyi szabály van a kasztnira is hogy azt nem lehetne gyártani.
A gyűrődő zóna ami nincs meg ezekben és nem lehetne forgalomba helyezni.
A motor meg a többi része se olyan hogy engedélyeznék.
Logan már nincs, a Sandero van helyette, fogjuk rá hogy ez nagyjából megfeleltethető a Ladának(ha csak az ár és a méretkategória/felszereltség számít).
De a Ladánál ott a nosztalgia faktor, sokaknak a gyerekkorát(nekem is) eleveníti fel egy klasszik Lada kasztni látványa. Kis darabszámban, nosztalgia/retró célra, talán ki lehetne könyörögni az engedélyt a kasztni újragyártatására. A többek közt pl Dacia(budget Renault) motorokkal is gyártatnám, hogy a kisebb pénzű retrósok is meg tudják venni, meg valami normális 1.4-1.6 motorral is. Van tippetek hogy mely jelenleg gyártásban levő 1.4-1.6 motort lehetne a Lada kasztni motorterébe belerakni ?
Dehogy. Az, hogy neked tetszene egy ilyen restomod-nak nevezett project, még nem lenne életképes. Pont a kis széria miatt, még ha elméletben össze is harácsolható lenne mindent papírozás oldalról (license-k az alkatrészekre és a forgalombahelyezéshez megfelelő műszaki tartalomra), nem lenne rá fizetőképes kereslet.
És a motor a legkisebb probléma, mert gyakorlatilag bármit bele lehetne faragni ebben az állapotban még (viszont innentől ugye a retrofaktor ugrott, tehát az eredeti célközönség nem veszi). Onnan kezdődik a nehézség, hogy a mai igényeknek megfelelő futómű és fék, vezetéstámogató rendszer, extralista, beltér minőség stb stb. kellene bele, hogy meg tudd szólítani azt a vásárlóréteget, akinek szólhat a nosztalgiázók helyett. Ők viszont nem egy ilyen, mai szemmel nézve elavult formát és kis méretű, divatjamúlt karosszériaformát akarnak. Pláne nem annyi pénzért, amibe kerülne, hogy minden egyéb alkatrészt (alkatrészek ezrei) egyedi/kis szériában előállíts.
Nem véletlenül nem működik ez a dolog.
Ha ilyen vágyad van, fogsz egy Lada kasztnit, kiviszed Németországba, vagy az USA-ba, csináltatsz egy hozzáértő csapattal egy restomod-ot, olyat, amilyet szeretnél az utolsó csavarig, aztán visszaimportálod ide.
Nem kell semmiféle engedély a gyártásra - ha nem használod a Fiat márkanevet az már elégséges. A formaterveket általában legfeljebb 50 évig védi a jog, az meg már rég lejárt a 124-es esetén, így nyugodtan csinálhatsz már nem csak saját használatra szánt replikákat, de akár kereskedelmi forgalomba hozható azonos megjelenésű terméket.
Az mondjuk egy más kérdés, hogy kinek a szívét dobogtatja meg a nosztalgia meg kinek a pénztárcáját. Csehek pl. gyártanak Karmann Ghia utánzat villanyautót Luka EV néven - a kutyának nem kell, pedig az tényleg egy dizájn ikon.
Egy ilyen kis szériás jármű nem igen jön ki 40-50.000 € alatt, s a végeredmény még mindig csak egy rossz minőségű, ódivatú szappantartó lesz amit legfeljebb évi 1-2 alkalommal használsz. Ennyiért meg már elég jó Volvo S60-t, Alfa Romeo Giuliát vagy 3-as BMW-t kapni amire adnak egy csomó garanciát, óramű pontossággal jár, nem nyekereg, olyan tökéletes az összeszerelési minősége, hogy egy papírlap nem fér be 2 karosszérialem közé.
Röviden: a játékautókat játékautó árban kell mérni, s akinek régen is csak Ladára futotta az 70-80 éves kisnyugdíjasként sem fog ennyit kiadni a nosztalgiára. Viszont volt anno magazin amelyhez mellékletként adtak 1200-as 1:24 méretarányú összeszerelhető Lada modellt: [link]
#7: Akkora túlkapacitás van az európai autógyártásban, hogy szinte bármely gyártó boldogan szállítana 1000 motort. Ha kifizeti azt csinál vele amit akar. Addig is megmarad plusz pár munkahely, kevesebbet kell a szakszervezetekkel veszekedni. Kisgép gyártók is szoktak így vásárolni, bár ma már nem egyeznek a közúti és off-road emissziós normák, szóval ez egyre ritkább, de így vesz mondjuk a Caterham Suzuki vagy a Donkervoort Audi motorokat.
Persze papírmunka, de van rá sales-es ember aki direkt azzal foglalkozik, hogy a kis tételben vásárlókat is kiszolgálja. Nem nagyon kell egyedi feltételeket tárgyalni, standard szerződések vannak rá. A fékre, ABS-re, ESP-re is vannak kész megoldásai a Knorr-Bremsének meg Boschnak. Tesztelni, konfigurálni, hitelesíteni és típusbizonyítványt szerezni persze kell a kis sorozatú járművekre is, de azért 90%-ban katalógus-mérnökösködés, nem kell mindent egyedileg megtervezni.
Az elképzelés azon része, hogy több gyártó motorját is fogadni tudja viszont nyilván nem működne - a segédberendezések nem lesznek kompatibilisek gyártók között. Egy Renault motoros autót teljesen át kéne építeni a VW motoroshoz képest, még a csatlakozók sem egyeznének.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!