Van olyan dolog jogosítvány lerakásánál amit csak egyszer kell megcsinálni?
#10 Mert az elméleti vizsga nem csak a KRESZ-ből áll, hanem vezetéselméletből és műszaki ismeretekből is. B tananyagban nincsen benne az, hogy pl. mikor szállíthatsz utast motorral (AM kategóriával vezethető segédmotorral úgysem lehet), meg nincs benne pl. az, hogy mi az a benzincsap, cserébe vezetéstechnikai (rutin) vizsgán elméleti kérdésnek megkaphatod, ha A1-A2-A jogsit csinálsz. Vagy akár a láncfeszesség ellenőrzését, ami a legtöbb 50-es robogónál nem releváns (meg mondjuk a tananyag centijei is elavultak manapság).
Olyat meg főleg nem fognak B kategórián tanítani, hogy ha valaha motorra ülsz, hogyan érdemes felöltözni, mi az az ellenkormányzás stb.
A nagy kategóriáknál is ami a "C", "E", "D" kat. például ott is megkell tanulni egy teherautó és egy autóbusz felépítését. Az alváztól a tetőig. A légféket is nagyon megkell tanulni egészen a fékpedál lenyomásától a fékmunkahengerig, hogy mi zajlik le és hogyan. A C kategóriánál van Tűzvédelem, Munkavédelem, Szállítás tananyag rész. Van külön szerkezeti és üzemeltetési ismeretek, amiben lényegében a műszaki része van benne a dolognak. Többek között a tachográf típusai, felépítése, működése. Tachográf kártyával, pihenőidővel és egyéb olyan jogszabályi dolgokkal amiket egy "B" kategóriás "Úrivezető" sosem értene meg és sosem használna, csak a hivatásos gépkocsivezetők.
Az "A" illetve ennek az alkategóriái "AM-A1-A2" valamint a "B" kategória ezekből kiesnek. Egy B kategóriás sofőrnek megtanulja a KRESZ táblákat, de egy hivatásos gépkocsivezetőnek teljes mértékig tisztában kell lenni a tiltó és figyelmeztető táblák jogszabályi hátterével a KRESZ szerint. Főleg a súly-szélesség-magasságot tiltó táblákkal. De ez csak egy példa a sok közül.
A légféket teljes egészében másképp kell kezelni. Semmi köze a hagyományos hidraulikus fékekhez, amik személyautóban és furgonokban vannak.
B kategóriánál nincsen külön RUTIN tanfolyam és vizsga már jó ideje (sajnos). De nem véletlenül van külön minden motor kategóriánál például. Sajnos tisztában kell lenni azzal, hogy van akinek az "A" kategória is megy egyszerre úgy hogy első motoros jogsija és van hozzá érzéke, de lehet hogy másnak nem. Ezért vannak felépítve így a jogosítvány kategóriák. És igazából akármilyen pénzlehúzás is, én nem bánom. Aki akarja, tegyen érte. Szépen néznénk ki, hogyha egyszer kellene levizsgázni mondjuk KRESZ-ből, és utána soha többet semmilyen kategóriára.
Azért az A1 (125cm3) kategória is hiába hogy hivatalosan is motorkerékpár kategória és annak is számít, azért nem ugyanolyan vezetni, mint mondjuk egy 600-as motort. Ezért kell külön rutin és forgalom szintén. A KRESZ nem baj, mert legalább mindig friss a tudás, annál tovább tart a megtanult dolgok sokasága a közúton, annál tovább maradunk életben a birkáknak köszönhetően.
Megosztó ez a téma, ez csak az én véleményem. Ahogy ember, annyi féle vélemény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!