Régebben volt olyan előírás, hogy azonos tengelyen azonos mintázatú gumiknak kellett lenni?
Régebben?! Most is!
"azonos mintájú, de más gyártmányú gumit vett."
Mutass azonos mintájú gumit két külön gyártótól!
1
Most nincs ilyen előírás.
Elég, ha a mérete, szerkezete (radiál/diagonál), teherbírása, mintázati jellege (nyári/téli/terep) megegyezik.
Én nem tudtam volna jelenlegi példát, de szerencsére a #2 válaszoló jobban ismeri a felhozatalt...
Anno az egyik cseh gyártmány volt, a másik szlovák. Valószínűleg a két gyár eredetileg ugyanannak a csehszlovák márkának a két üzeme lehetett, és megvoltak még a régi sablonok.
#3 Mindezzel csak egy probléma van: a #2-ben említett gumik nem egyformák.
Nem létezik két egyforma gumi különböző gyártóktól. Azért fordulnak elő nagyon HASONLÓ gumik, mert a nagy gumigyártók felvásárolnak kisebb gyártókat, hogy lefedjenek minden szegmenst/árkategóriát és aztán ezek a kisebb gyártók egymás között trédelnek, viszont sosem egy az egyben ugyanazt gyártják, mivel ezt az EU-s és magyar piaci szabályok egyaránt tiltják. Mármint nem a gumik esetében, hanem minden esetében. A Gazdasági Versenyhivatalnál lehet informálódni erről, ha valaki nekem nem hisz. Épp csak annyit változtatnak, hogy ne lehessen a két terméket egyformának hívni, ezzel viszont pont kiesik annak a lehetősége, hogy két különböző márka gumijait legálisan fel lehessen tenni egy autó egy tengelyére.
Meg lehet nézni #2 példáit is nyugodtan, az internet ingyen van. A belső oldalon nem pont egyforma a bordázat. A használatot tekintve full jelentéktelen eltérés, de arra elég, hogy szabály szerint ne lehessen keverni őket.
Ott vannak #4 példái is: szintén nem egyforma. Ebben az esetben a bordázatok szélessége nem teljesen egyforma, továbbá a Barumnak vastagabb a futófelülete/mélyebbek az árkai, illetve az oldalfala is merevebb.
Lehetetlen két egyforma gumit találni két különböző gyártótól, ezért lehetetlen két különböző márkájú gumit egy tengelyre rakni úgy, hogy az legális és szabályszerű legyen.
Abban igazad van, hogy papíron nem kötelező ugyanolyan márkájúnak lenni, de a kritériumok kizárólag a márka szerint is megegyező gumikkal teljesíthetők.
#5
"de a kritériumok kizárólag a márka szerint is megegyező gumikkal teljesíthetők"
És melyik az a kritérium, ami előír akár hasonló mintát is?
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
36. §
(5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
(6) A személygépkocsin a gumiabroncsoknak valamennyi tengelyen azonos szerkezetűeknek (egységesen vagy diagonál, vagy radiál) kell lenniük. Textilöves és acélöves radiál abroncsok vegyes használata esetén – függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye a hajtott – az első tengely kerekeire kell szerelni a textilöves radiál abroncsokat.
Csak a "mintázati jellegnek (nyári, téli, illetőleg országúti, terep)" kell egyformának lenni. Nem a mintázatnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!