Motornál szekvenciális váltónál valóban lehet kuplung nélkül váltani?
Motoroknál olvastam ezt, hogy nyugodtan lehet visszavett gáz mellett, kuplung nélkül váltani szekvenciális váltónál.
Ez mennyire igaz illetve mennyire ajánlott így váltani? Mert ugye akkor váltást követően gázadásra azonnal átadódik a nyomaték a váltóra kisebb vagy nagyobb áttétel mellett és például visszaváltásnál annyira nem lehet szerencsés (én szerintem).
Persze, hogy lehet. Felváltásnál egy röpke csuklómozdulatra egy pillanatra picit engedni a gázból, és folyékonyan kattan. Lefele egy gyors gázfröccs és el kell találni a pillanatot, amikor lekattan a váltókar. Lefele azért meg lehet számolni a fogaskerekeket, ha nem találja el az ember, meg ha túl nagy és hosszú a fröccs, leváltás után megugrik a gép. Én felfele csak akkor használok kuplungot, ha pl. autópályára besorolás után mondjuk másodikból-harmadikból egyből hatodikig akarok felváltani.
De azt rosszul olvastad vagy rosszul írták, hogy visszavett gáz, ez úgy néz ki, hogy egy pillanatra picit hagyod lejjebb esni (felfele váltásnál vagy picit megemeled (lefele váltásnál) a fordulatszámot. Ha elengeded a gázt, akkor lefele biztos nem fogsz tudni váltani, sőt lefele váltásnál kuplungolással is adni kell egy kis gázfröccsöt, mert simán kifarol a hátsó kerék, ha anélkül engeded rá a kuplungot.
https://www.youtube.com/watch?v=Ye-TpAwS0aw
Egyébként autóban is lehetne, csak nem fogod elég gyorsan mozgatni a váltókart. Sőt, a szinkrongyűrűk előtt kuplunggal is úgy kellett váltani, hogy üres, kuplung fel, felpörgetés lefele váltáshoz vagy engedni esni a fordulatot felfele váltáshoz, kuplung be, sebesség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!