Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért ajánlják, hogy rövid...

Miért ajánlják, hogy rövid várakozásnál tegyük üresbe a váltót, és engedjük ki a kuplungot?

Figyelt kérdés
Sokszor emlegetik tanácsként, hogy pl. piros lámpánál állva ne nyomjuk folyamatosan a kuplungot, hanem helyette tegyük üresbe a váltót, mert így lassabban megy tönkre a kinyomócsapágy. De, könyörgöm! Egy autó tele van csapágyakkal. Egy kerékcsapágynak pl. illik többszázezer km-t megtennie meghibásodás nélkül úgy, hogy kenőanyag csere nincs is előírva ennek során. A kinyomócsapágynak akkor miért nem mindegy, hogy piros lámpánál állva 1-esbe kapcsolva benyomva tartjuk a kuplungot, vagy helyette inkább üresbe tesszük a váltót, és fölengedjük a kuplungot? Egyes autóknál folyamatosan forgó kinyomócsapágy alkalmaznak, és ez is azt sejteti, hogy a kinyomócsapágy élettartama szempontjából teljesen mindegy, hogy melyik várakozási módszert használjuk piros lámpánál. Ráadásul a lámpa zöldre váltáskor gyorsabban el tudunk indulni, ha már előre betesszük a váltót 1-esbe, és úgy várakozunk az indulásra. Pl. csúcsforgalomban ez sem egy utolsó szempont.

#kuplung #kinyomócsapágy #Kuplung kinyomócsapágy élettartam
okt. 5. 10:39
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
okt. 5. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
85%
Ez egy nagyobb fordulatú, de nem olajban futó csapágy. (A váltó olajos, a kerékcsapágy lassan forog és totál más igénybevétel.) A zsír miatt élettartama véges. Azért ajánlott kitenni üresbe, mert így nem fog kelleni idő előtt fölöslegesen szétszedni jó drága pénzért, és kidobni használható állapotú, nem elhasznált, drágább kuplung alkatrészeket. Magyarul van egy pár ezer forintos csapágy, de a csere munkadíj könnyen lehet 100k, és ha már szét van szedve, további 50k alkatrészt megéri cserélni. Na ezért éri meg csóró kis csapágyat nem elhasználni, hogy a többi 150k a zsebedben maradjon minél tovább. Ha már említettél folyamatosan forgót, jelezném, hogy a forgás nem egyenlő terheléssel.
okt. 5. 11:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
59%
Nem a kinyomócsapágy itt a kényes pont ezt esetben, hanem a főtengely támcsapágya, amit helyén, pozícióban tartja, és mikor te nyomod a kuplungot, akkor egyúttal ki is szeretnéd tolni a főtengelyt a motorból. Ez pedig siklócsapágy, általában nem is szereti, ha indításkor nyomod a kuplungot, mert olyankor még nincs rajta olajfilm.
okt. 5. 13:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
91%
Hogy ne dolgozzan feleslegesen a kinyomócsapágy. Nemem amúgy se jutna eszembe piros lámánál percekig állni a kuplungon. Mi a fenének?! Elfáradna a lábam (is). Sokkal kényelmesebb letanni a padlóra. Aztán ha vált a lámpa, majd kuplungolok.
okt. 5. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
66%
Nyomjad csak folyamatosan a kuplungot,ilyen hülyén senki nem tud segíteni.
okt. 5. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
10%

Azért javasolják, mert sok a béna, akik bambulás vagy telefonnyomkodás közben nem tartják teljesen benyomva. Ha soha nem teszed üresbe a váltót, akkor sem megy tönkre hamarabb a kinyomócsapágy, minthogy elkopna a kuplungtárcsa, márpedig ezeket úgyis együtt kell cserélni.

A kinyomócsapágyat úgy lehet idő előtt kinyírni, ha haladás közben is "kuplungkészenlétben" a pedálon pihenteted a lábadat.

okt. 5. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
93%

"Ráadásul a lámpa zöldre váltáskor gyorsabban el tudunk indulni,"

Én vagyok olyan dörzsölt, hogy a sárgára váltáskor teszem sebességbe.

okt. 5. 17:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:

"Egy kerékcsapágynak pl. illik többszázezer km-t megtennie"

Állóhelyzetben benyomott kuplungot hány km-nek kell számolni percenként...?

okt. 5. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 A kérdező kommentje:

Első hozzászólónak: A videóban semmi magyarázat nem hangzik el a fokozott kopásra vonatkozóan. Az okítás lényegét így tudnám összefoglalni: „Azért, mert csak”.

Második hozzászólónak: Nem igaz, hogy ez a csapágy magas fordulaton jár, legalább is elinduláskor. A fordulatszám ilyenkor 1000 ford/perc körül van. Egy igazán magas csapágy fordulat pl. a szerszámgépekben előforduló 10000 ford/perc. A kerékcsapágyak igaz, hogy viszonylag lassú fordulatúak, viszont a terhelésük nagy: az autó súlyán kívül tengelyirányban és sugárirányban is folyamatosan ütéseket kapnak, a „jó ki magyar” utakon főleg. A kinyomócsapágy axiális csapágy, csak tengelyirányban terhelt. Ez is a hosszú élettartamot sejtet. A zsírkenés miatt lenne az élettartamuk véges? Pont a kerékcsapágy mond ennek ellent. A 2. válaszadó sem tudott elfogadható műszaki érveket felhozni. Egyben van igaza: ha folyamatosan forgó megoldású a kinyomócsapágy, akkor csak csekély tengelyirányú előfeszítést alkalmaznak, ami szinte semmi terhelést nem jelent neki. Épp csak akkorát, hogy kiengedett pedálnál ne adjon zörgő hangot.

Harmadik hozzászólónak: Az olajszivattyú már alapjáraton is megy, így ott is van már olajnyomás.

Negyedik hozzászólónak: „Elfáradna a lábam”. Végre egy értelmes hozzászólás, bár nem műszaki érv..

Ötödik hozzászólónak: Ezt inkább nem véleményezem.

Hatodik hozzászólónak: Végre valaki megfogta a lényeget. Az utolsó mondatban azonban tévedés van: nem a kinyomócsapágyat lehet így tönkre tenni, hanem elsősorban a kuplungtárcsát, másodsorban a nyomólapot és a lendkereket (mivel indokolatlanul csúsztatjuk ezeket).

Hetedik hozzászólónak: Igaza van, de műszaki érveléssel ő sem szolgál. Ha pedig nem piros lámpánál állunk, hanem pl. dugóban, akkor semmi nem figyelmeztet, hogy készülj fel a váltásra.

Nyolcadik hozzászólónak: A válaszát nem értem.

okt. 6. 10:19
 10/20 krwkco ***** válasza:
100%

"A kinyomócsapágynak akkor miért nem mindegy, hogy piros lámpánál állva 1-esbe kapcsolva benyomva tartjuk a kuplungot..."

1. A kinyomócsapágy nem örökéletű. Ez abból látszik, hogy kuplungcserekor javasolni szokták a cseréjét. Ha (esetleg többször) nem teszik meg, akkor előfordul hogy a kinyomócsapágy zajongani kezd vagy végleg feladja.

2. A normál használata annyi, hogy benyomod a kuplungpedált, mozgatod a váltókart és kiengeded a kuplungpedált. Ez 1-2 másodperc. Eközben a csapágyon hosszirányú nyomóerő és a külső/belső részei között forgás van. Ettől kopik.

3. Ha a pirosnál 20-30-40 másodpercig nyomva tartod, akkor feleslegesen érvényesül ez a koptató hatás. A kinyomócsapágy nem fogja tudni azt az élettartamot, amit enélkül tudna.

okt. 6. 12:34
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!