Miért ajánlják, hogy rövid várakozásnál tegyük üresbe a váltót, és engedjük ki a kuplungot?
Azért javasolják, mert sok a béna, akik bambulás vagy telefonnyomkodás közben nem tartják teljesen benyomva. Ha soha nem teszed üresbe a váltót, akkor sem megy tönkre hamarabb a kinyomócsapágy, minthogy elkopna a kuplungtárcsa, márpedig ezeket úgyis együtt kell cserélni.
A kinyomócsapágyat úgy lehet idő előtt kinyírni, ha haladás közben is "kuplungkészenlétben" a pedálon pihenteted a lábadat.
"Ráadásul a lámpa zöldre váltáskor gyorsabban el tudunk indulni,"
Én vagyok olyan dörzsölt, hogy a sárgára váltáskor teszem sebességbe.
"Egy kerékcsapágynak pl. illik többszázezer km-t megtennie"
Állóhelyzetben benyomott kuplungot hány km-nek kell számolni percenként...?
Első hozzászólónak: A videóban semmi magyarázat nem hangzik el a fokozott kopásra vonatkozóan. Az okítás lényegét így tudnám összefoglalni: „Azért, mert csak”.
Második hozzászólónak: Nem igaz, hogy ez a csapágy magas fordulaton jár, legalább is elinduláskor. A fordulatszám ilyenkor 1000 ford/perc körül van. Egy igazán magas csapágy fordulat pl. a szerszámgépekben előforduló 10000 ford/perc. A kerékcsapágyak igaz, hogy viszonylag lassú fordulatúak, viszont a terhelésük nagy: az autó súlyán kívül tengelyirányban és sugárirányban is folyamatosan ütéseket kapnak, a „jó ki magyar” utakon főleg. A kinyomócsapágy axiális csapágy, csak tengelyirányban terhelt. Ez is a hosszú élettartamot sejtet. A zsírkenés miatt lenne az élettartamuk véges? Pont a kerékcsapágy mond ennek ellent. A 2. válaszadó sem tudott elfogadható műszaki érveket felhozni. Egyben van igaza: ha folyamatosan forgó megoldású a kinyomócsapágy, akkor csak csekély tengelyirányú előfeszítést alkalmaznak, ami szinte semmi terhelést nem jelent neki. Épp csak akkorát, hogy kiengedett pedálnál ne adjon zörgő hangot.
Harmadik hozzászólónak: Az olajszivattyú már alapjáraton is megy, így ott is van már olajnyomás.
Negyedik hozzászólónak: „Elfáradna a lábam”. Végre egy értelmes hozzászólás, bár nem műszaki érv..
Ötödik hozzászólónak: Ezt inkább nem véleményezem.
Hatodik hozzászólónak: Végre valaki megfogta a lényeget. Az utolsó mondatban azonban tévedés van: nem a kinyomócsapágyat lehet így tönkre tenni, hanem elsősorban a kuplungtárcsát, másodsorban a nyomólapot és a lendkereket (mivel indokolatlanul csúsztatjuk ezeket).
Hetedik hozzászólónak: Igaza van, de műszaki érveléssel ő sem szolgál. Ha pedig nem piros lámpánál állunk, hanem pl. dugóban, akkor semmi nem figyelmeztet, hogy készülj fel a váltásra.
Nyolcadik hozzászólónak: A válaszát nem értem.
"A kinyomócsapágynak akkor miért nem mindegy, hogy piros lámpánál állva 1-esbe kapcsolva benyomva tartjuk a kuplungot..."
1. A kinyomócsapágy nem örökéletű. Ez abból látszik, hogy kuplungcserekor javasolni szokták a cseréjét. Ha (esetleg többször) nem teszik meg, akkor előfordul hogy a kinyomócsapágy zajongani kezd vagy végleg feladja.
2. A normál használata annyi, hogy benyomod a kuplungpedált, mozgatod a váltókart és kiengeded a kuplungpedált. Ez 1-2 másodperc. Eközben a csapágyon hosszirányú nyomóerő és a külső/belső részei között forgás van. Ettől kopik.
3. Ha a pirosnál 20-30-40 másodpercig nyomva tartod, akkor feleslegesen érvényesül ez a koptató hatás. A kinyomócsapágy nem fogja tudni azt az élettartamot, amit enélkül tudna.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!