Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért ajánlják, hogy rövid...

Miért ajánlják, hogy rövid várakozásnál tegyük üresbe a váltót, és engedjük ki a kuplungot?

Figyelt kérdés
Sokszor emlegetik tanácsként, hogy pl. piros lámpánál állva ne nyomjuk folyamatosan a kuplungot, hanem helyette tegyük üresbe a váltót, mert így lassabban megy tönkre a kinyomócsapágy. De, könyörgöm! Egy autó tele van csapágyakkal. Egy kerékcsapágynak pl. illik többszázezer km-t megtennie meghibásodás nélkül úgy, hogy kenőanyag csere nincs is előírva ennek során. A kinyomócsapágynak akkor miért nem mindegy, hogy piros lámpánál állva 1-esbe kapcsolva benyomva tartjuk a kuplungot, vagy helyette inkább üresbe tesszük a váltót, és fölengedjük a kuplungot? Egyes autóknál folyamatosan forgó kinyomócsapágy alkalmaznak, és ez is azt sejteti, hogy a kinyomócsapágy élettartama szempontjából teljesen mindegy, hogy melyik várakozási módszert használjuk piros lámpánál. Ráadásul a lámpa zöldre váltáskor gyorsabban el tudunk indulni, ha már előre betesszük a váltót 1-esbe, és úgy várakozunk az indulásra. Pl. csúcsforgalomban ez sem egy utolsó szempont.

#kuplung #kinyomócsapágy #Kuplung kinyomócsapágy élettartam
okt. 5. 10:39
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
#10 De így is hosszabb az élettartama a tárcsánál. És tárcsacserénél úgyis cserélteted a kinyomócsapágyat is. Tehát mindegy.
okt. 6. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:
#3 is jót mondott, előfordul bizony, hogy nem szolgálja ki a motor élettartamát a támcsapágy.
okt. 6. 20:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:

Az oké, hogy bizonyos típusokon állandóan forog a kinyomócsapágy, de egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora rugóerőnek támaszt neki. Mert azért ami nyomás a görgőkre nehezedik, ahogy ellentámasztanak annak a tányérrugónak, ami képes akkora nyomást helyezni a kuplungtárcsára, hogy a motor teljes nyomatékát átvigye, (ráadásul gyorsító áttétellel ugye, mert a kinyomócsapágy jóval nagyobb úton mozog mint a kuplungtárcsa a nyelestengelyen) az nem kevés. Felengedett állapotban ez a nyomás maximum annyi, amekkora a kinyomócsapágyban lévő támasztórugó rugóereje (amit kézzel simán össze lehet nyomni, vagyis lószar a kuplungszerkezethez képest). Tehát számít, mégha nem is annyit, mint egy felengedett állapotban szétválasztott csapágynál.


A főtengely támcsapágya sem feltétlenül arra van méretezve, hogy órákon át kapja a terhelést. Nincs kifejezetten kenése, csak a fröcskölődő olaj keni, ami pont elég arra, hogy a főtengelyt megvezesse, esetenként a rugóerőnek ellentámasztást elviselje. Feltehetően nagy baja nem lesz, de igazán sosem lehet tudni, hogy melyik motorban mennyire van túlméretezve ez az alkatrész.

okt. 9. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
0%

"sak a fröcskölődő olaj keni,"

Én ezért öltöm túl a motorolajat direkt, kapjon alulról bőven. Nem sokkal, 5 decivel átlagosan.

okt. 11. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:
77%
#14: ez megint csak baromság már ne haragudj, de normál esetben a hajtókarok nem érnek bele az olajba, a legtöbb olajteknő ráadásul le is van választva egy műanyag elemmel, a lötykölődés megakadályozására. Tehát attól, hogy te túlöntöd az olajat nem lesz jobb kenése a támcsapágynak, hozzáteszem szerencsére, mert ha a hajtókarok beleérnének az olajba, elég rendes károkat okozna vele.
okt. 18. 19:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim ***** válasza:
0%
de buta vagy. hegymenetben igenis számít amikor ferde a teknő
okt. 20. 08:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:
58%
Járműmérnök vagyok. A te érdekedben, inkább ne menjünk bele abba, hogy ki a buta és miért.
okt. 20. 11:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:
A kuplungot kinyomva, a gázt mag benyomva várakozol pirosnál aztán füstölő kerekekkel indulhatsz. De csak ha 4 piros lámpa is van a sávod fölött (ahogy a versenypályákon szokás). 😁
okt. 20. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:
0%
a diplomások a leghülyébbek. Tényleg ne menjünk bele, alul maradnál
okt. 21. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 anonim ***** válasza:
100%
Igen, a hülye mérnök, aki a motort tervezi biztosan alul maradna jóskapistivel szemben, aki túlönti a motorolajat, hogy kenje vele a támcsapágyat :D
okt. 21. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!