Mit jelent amikor egy autóra azt mondják, "szíjjas", vagy "láncos"?
Nagyjából jól leírták. A vezérműtengely(ek) meghajtásának a módját jelenti. Ez történhet szíjjal és lánccal is a motor főtengelyének a kihajtásáról.
Csak hogy egy konkrét ellenpéldát felhozzak a fentiekhez: az egyik autóm vezérműzíjjal rendelkezik. A gyári ajánáls a cserére 120.000 km vagy 10 év. A csere munkaideje kb 1-1,5 óra. Sok mindent nem kell bontani, a légszűrő házat célszerű kivenni, hogy legyen hely, meg egy burkolatot kell lecsavarozni. A költsége 70-80e Ft. 312.000 km-rel soha semmi proléma nem volt még vele.
A másik autóm vezérműlnáncos. 28.000 km-es korában széthullott a hidraulikus lánncfeszítő. Szerencsére még bőven garanciális volt az autó. A cseréhez: bölcső le, váltó le, kuplung, lendkerék le. Injektorok ki, szelepfedél le. Hűtővíz le (néhány cső útban van). Olaj, olajteknő le. Kicseréled a láncot, majd minden sallang megy vissza. Természetesen új tömítések, paszta, folyadékok kellenek. A művelet időigénye: 2-3 munkanap. Kötsége: 700e - 1 millió Ft között van, ha önköltséges a javítás.
Mindenki eldöntheti melyiket preferálja jobban.
#6-os válaszhoz annyit (bár részben említettem az #1-es válaszban), hogy a láncnál is érdemes megnézni a gyári előírást. Normál esetben egy lánc több százezer kilométert elfut, sokszor kiszolgálja az autó teljes élethosszát, ezért a gyártó nem is írja elő a csere szükségességét. Ha egy lánc cserére szorul, azt lehet hallani.
Ezzel szemben a szíjak, mivel gumiból vannak, idővel elöregednek, azoknál mindig van egy bizonyos intervallum megadva, amikor cserélni ajánlott, mert mint elhangzott, el tud szakadni és az jelentős anyagi kár, alsó hangon százezres nagyságrend, de autótól függően milliós is lehet. Ez az intervallum általában 120 és 200 ezer kilométer között szokott lenni.
Viszont láncosnál vannak olyan rosszul sikerült, alultervezett, gyenge tervezések, ahol a lánc még annyit sem bír, mint a szíj. Például a 2012-ig gyártott Volkswagen TSI motorokban. Már gyárilag is egy egészen szánalmas 120 ezer kilométer volt, ami láncnál elég kritikán aluli, de még az is túl soknak bizonyult, sorra szálltak el a motorok, ami miatt módosították a csere javaslatot 90 ezerre, így konkrétan rövidebb az élettartama bármely szíjnál.
Illetve említette #6 is az olajban futó szíjat... hát erről még beszélni is kár, de ha részletesebben szeretnél tájékozódni, akkor nem árt tudni róla. Ez egy modern találmány, konkrétan a legostobább dolog, amit valaki kitaláltak. Az olaj és a gumi nem jó barátok. Az olaj elgyengíti és gumit. Erre ők kitalálták, hogy olajba teszik a szíjat. Miért volt erre szükség? Miért nem voltak jók a száraz szíjak, amiket sok évtizede használtak? Senki sem tudja. Nincs rá magyarázat. Ezekről azt kell tudni, hogy ha az autó 80 ezer kilométert elmegy a szíjjal, az jónak számít, 100 ezernél fortuna a kegyeibe fogadott, 100 ezer fölött pedig valami isteni csoda történt. Ráadásul míg egy átlag szíjas motor szíjcseréje 1 nap alatt simán elkészül és 2-300 ezer forintból kijön, addig például a Ford Ecoboost olajos szíja 2 munkanap egy szakértőnek aki már sok olyat csinált és fejből vágja, egy átlag szerelőnek 3 nap is kell és kb. 1 millió forintos művelet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!