Amikor azt mondják, hogy egy autóba gyári olajat, gyári szűrőket kell belerakni az mit jelent?
A gyári nem azt jelenti hogy ők gyártják, hanem hogy OEM termék. Azaz hogy az Audi azt építette be az autó összerakása során, és nem utángyártott vagy aftermarketes termék.
BMW-nem például a Shell gyártja az olajat, az a gyári.
Viszont amiket írtál, ott pont nem fontos a gyári minőség. Szűrőből tökéletes pl. egy MANN. Olajból pedig olyan kell, amelyik tudja a gyári specifikációkat. Általában minden nagy olajgyártó cégnek van gyári minősítésű olaja minden autóhoz. Pl. Motol, Eneos, Liqui Moly stb.
De ez csak az olaj esetében igaz. Minden más alkatrésznél a gyári azt jelenti, amit fent írtam.
Nyilván az autógyártóknak nincs saját olajfinomítója. Valakitől veszik, mint a szűrőket is. A "gyári" attól gyári, hoyg saját minőségi előírásokat ad az autógyár a bérgyártó felé. Tehát lehet hoyg ugyanannál a szűrőnél +-0,5 mm eltérés még megfelel, az autógyártó már csak +-0,2 mm-t fogad el. Most ez egy duta hasraütésszerű példa, csak hoyg alényeget érzékeltessem. Az előbbi sem feltétlenül rossz, sőt így is tökéletesen szűr pl egy Mahle, MannFilter. Sőt, ugyebér a +-0,5-ben a 0,1 is benne van. Tehát simán lehet hogy tök ugyanaz, semmivel nem rosszabb minőség, csak nincs rajta az autogyártó logója.
Gyakran váltogatnak beszálltót is az autógyárak, attól függően hogy ki szerződik kedvezőbb áron. Régeben pl az én autómnak a Mahle volt a gyári szűrője. A gyári hologrammos dobozban lévő szűrőn rjta volt a Mahle logó és cikkszám is. Újabban meg az orosz Mecafilter lett a beszállító. Itt a sima Mecafilter és a "gyári" Mecafilter között 3-4-szeres árszorzó van. Ennyivel nem rosszabb az, mint nincs rajta az autógyár logója.
Semmit, hülyeség. Egyesek azt hiszik, hogy ami gyári (értsd: gyári beszállítótól van, ahogy #1 már kifejtette helyesen, hogy mit is jelent a "gyári"), az mindig a legmagasabb minőségű. De ez nem igaz. Lehet, hogy igaz, de sokszor nem. Az autógyártóknál kiemelkedő szerepet tölt be a beszállító kiválasztásakor a pénz. Például nem véletlen, hogy a francia Renault gyári olaja a francia Elf, az olasz Fiat gyári beszállítója az olasz Selenia, vagy gyertyáknál a németeknél a német Bosch a gyári, japánoknál a japán Denso, stb. Üzlet, reklám, pénz. Nem pedig minőség. Sosem a minőség az első, hanem a pénz, ezért egyáltalán nem biztos, hogy a gyári beszállító a legjobb. Mert lehet, hogy az a gyártó eleve nem olyan jó, mint más gyártók, vagy pedig az autógyártó egyszerűen alacsonyabb minőségi elvárásokat állít fel a beszállító felé, hogy ezzel csökkentsék a kiadásaikat. És így abszolút elképzelhető az, hogy egy kiemelkedő márka utángyártásba jobb minőséget tud előállítani, mint a gyári alkatrész.
Ez nem csak teória, meg összeesküvés-elmélet, hanem konkrét példa van rá. Annak idején a Ford IB5-ös váltók gyári csapágyai szarok voltak és 20-30 ezer kilométer után sorra vitték őket vissza a tulajok, hogy széthullott a váltó. Pontosan nem tudom melyik beszállító adta a gyári csapágyakat, talán a Timken, de erre nem esküdnék meg. Az biztos, hogy mire a hiba kirajzolódott, addigra megjelentek az utángyártott csapágyak is a piacon. A Ford gyorsan rájött, hogy szarok a gyári csapágyak, de sok idő volt, amíg javítják a hibát, addig meg valahogy meg kellett oldani a tulajdonosok már szar váltóit. A Ford felvette a kapcsolatot az SKF-fel, amelyik már árulta a piacon az utángyártott csapágyakat az IB5-höz és a Ford ideiglenesen az SKF csapágyaival építette újra a meghibásodott váltókat. Azok a váltók a mai napig közlekednek. Legutóbb 1 éve pont tavaly júliusban húztam szét olyan váltót, első tulajos autó, pontosan meg tudta mondani a tulaj, hogy 18 ezer kilométernél esett szét, 2 hónap után kapta vissza és tavaly amikor széthúztam, 285 ezer kilométer volt benne. És akkor sem a csapágyak mentek szét, hanem a szinkrongyűrűk.
Na ennyit a gyáriról. Nem mindig az a legjobb. Ha veszel egy megbízható márkát, akkor biztosan tudod, hogy mit kapsz. Egy Motult, egy Eneost, egy Liqui Moly-t nem kell bemutatni, mindenki tudja, hogy jó minőséget képviselnek, hiszen már bizonyítottak az évtizedek alatt. Ellenben a gyári olajnál nem tudod, hogy mit kapsz. Nem tudod ki a beszállító és nem tudod milyen minőségben gyárt. Lehet jobb, mint pl. a Motul, de nem biztos. Lehet egyforma (csak kétszer annyiba kerül), de nem biztos. És az is lehet, hogy szarabb (miközben kétszer annyiba kerül). De nem biztos. Ezért én inkább maradok az ismert márkánál, amelyiknél tudom, hogy mit kapok. Nem érdekel engem az OEM matrica.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!