A ZIL-ek, Krazok miért tűntek el sokkal korábban, mint az IFA?
ZIL-133 tipusszámal gyártott teherautókban volt 8 hengeres diesel motoros is.
Aki élt már a 80 as években emlékezhet a kék-fehér ZIL ekre amiknek a hűtőrácsán ott szerepelt a "Diesel" felírat.
De vagy a Barkasos kérdező is? :)
Az én gyerekkoromban (a 90-es évek elejéig tudok visszaemlékezni) rengeteg ZIL volt. Főleg billencses. Általánosan használták. Tatra is volt, de az már akkor is kevés volt. Aztán ezek nagyon hirtelen egy csapásra tűntek el a 90-es évek közepén.
Utoljára ZIL-t az M6-os alagútjainak az építésénél láttam. Ez olyan 2009 környékén lehetett egy látogatáson, ahol meg lehetett nézni az épülő alagutakat. Ott volt egy ZIL, dolgozott is. De rendszám nélküli volt, csak "házi" használatra alkalmazták.
Krazt én életemben először és utoljára (már nem voltam katona), Budapesten láttam 2005 környékén, az FKF csepeli telephelyén hókotróként. Egyszer láttam munkában is, a Petőfi hídon jött át. Se előtte, se utána nem láttam ilyet.
Egy darus Tatat láttam 2018-2019 környékén forgalomban szintén Budapesten, Csepelen az M0 felé haladt. Meg is néztem, mert ilyet már nem sokat látni.
Aztán ott voltak a Kamazok. Főleg billencses formában építkezéseken, útápítéseknél még a 2010-es években is láttam. Mára már ezek is kikoptak, elvétve van egy-egy példány.
Az eredeti kérdésedre válaszolva a Kraz elég nagy, speciális nehézteherautó. Nem olyan univerzális, mint az IFA, amivel építési vállalkozók hordták az építőanyagot, konténert, stb. Mezőgazdasági terményeket még ma is. Sokkal kisebb volt, befért a szűk utcákba, ezért tovább használták őket. Ha kértél 5 köbméter sódert, sokkal praktikusabb volt ezzel kivinni, mint egy Krazzal.
A ZIL-130 már közelebb állt méretben egy IFA W50-eshez. Nem volt sokkal nagyobb. Hogy miért kopott ki hamarabb, pontosan nem tudom. Talán a fogyasztás miatt. Az eredeti benzines ZIL a V8-as motorral megpakolva elég iszákos hírében állt. Kinzetre is modernebbenk tűnik az IFA, pedig nagyojából mindkettőt a 60-es évektől gyártották. Billencsből az a "félhenger" alakú plató sem lehetett a legpraktikusabb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!