A sávváltásnak milyen szabályai vannak?
"nem akarnak beengedni"
Nem kell beengedjenek, hiszen nekik van elsőbbségük veled szemben. Neked kell úgy "intézni" a sávváltást, hogy azt a sávban haladók zavarása nélkül megtehesd. Lassítasz, gyorsítasz, előre gondolkozol.
Ha szigorúan vesszük, akkor ha nem kivitelezhető a sávváltás, akkor tovább kell(ene) haladnod a sávodban akkor is, ha azzal rossz irányba mész el, majd visszafordulni, kerülni ahol lehet.
A másik kérdésedben még azt állítottad, tisztában vagy a szabályokkal:
https://www.gyakorikerdesek.hu/politika__torvenyek-jog__1270..
Hát, általában az indexelésnek azt kéne jelentenie, hogy még nem tervezed csinálni a dolgot, csak a szándékot jelzed. Amikor már két másodperce aktív az index, akkor jön el az első pillanat, amikor először sávot is váltanál. Ha tök üres lenne a sáv, ahova menni akarsz, akkor is két másodpercig villogsz, utána mozdulsz.
Ha így indexelsz, nyugodj meg, valaki be fog engedni. Tükör+holttér, látni fogod, kinek van szándéka beengedni. Ha meg mégsem engednek be, akkor mész tovább a sávodban levő szabályok szerint, és útvonal-újratervezés. De ha tényleg időben indexelsz, nem akkor csapod ki, amikor azt látod, hogy 500 méteren belül neked már a másik sávban kéne lenned, akkor garantálom neked, hogy a világ bármelyik országában valaki be fog engedni.
"mi van akkor hogyha a melletted lévősávba haladók nem akarnak beengedni hiába indexelsz?"
Előfordul, hogy azonos sebességgel haladsz a másik sávval és azt szeretnéd, hogy a kicsit mögötted levő lassítson és csináljon helyet neked. De nem teszi meg, mert nem köteles és nem akarja. Akkor felesleges tovább erőlteni, hogy ő "engedjen be".
Akkor neked kell lassítani és ezáltal egy másik sofőrnek lesz lehetősége, hogy helyet csináljon neked. Előbb-utóbb találsz valakit, aki együttműködő.
Bár gondolom nem ilyen választ vársz, de pl nálam működik, hogy az ablak lent van ilyenkor és a kezemmel is jelzek, hogy bocsi, álljatok meg, én itt besorolok. Lehet amatőr dolog, lehet hogy nem biztonságos, de célravezető. Még nem számítok rutinos sofőrnek szerintem, de azt már én is felismerem jó eséllyel, hogy ki az aki töketlen, aki bizonytalan az utakon. Van akit segítek az előzékenységgel, van akit inkább igyekszem kerülni.
Valahogy életszerűtlennek tűnik, hogy senki nem akar beengedni a belső sávba.
Hát, az az igazság, hogy sávváltásnál azért amikor azon filózol, hogy valaki beenged-e, de félig mögötted van, nem nagyon lesz szemkontaktus. Nekem legalábbis nem ez a tapasztalatom. Kérdés persze, milyen sávváltás, ha pl. megszűnik egy sáv akkor az tökre más, mint a Hungárián az, hogy bemennél a külsőből a középsőbe, mert a következő lámpánál meg már a belsőben kéne lenned mert ott lehet balra kanyarodni.
Ilyenkor tényleg az a legjobb, hogy jó előre kirakja az ember az indexet, folyton figyeli a szomszéd sávot, hogy van-e szándék a beengedésre, illetve ismeri annyira a saját járművét, hogy látja, mikor tudja elvégezni a manővert. Én pl. ha motorral vagyok, tudom, hogy ha kettőt visszaváltok és nem félek a gáztól, még akkor is beférek a másik zavarása (sebességet sem kell változtatnia), ha autóval nem tudnék, cserébe ilyenkor amúgy azt kell nagyon figyelnem, hogy autók között nálam idiótább motoros nem száguldozik-e éppen, mert ők azért meg tudnak jelenni a semmiből néha. Tehát figyelek így is annyi mindenre, hogy pont ebben a szituációban lehet, nem lenne prioritás a szemkontaktus, sőt, gyakoribb, hogy már indexelek 5 másodperce, és azt integetem, hogy "gyere, gyere, majd mögéd beférek".
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!