Amikor azt mondják, hogy felszívta a turbó az olajatm akkor pontosan milyen folyamat történik, és mitől következik be?
A turbó tengelyénél nem lehetséges a szokásos szimmeringes tömítést alkalmazni, helyette úgynevezett labirint tömítési megoldást alkalmaznak. Viszont hátránya, hogy ennél nem lehetséges a teljes és tökéletes tömítési funkció elérése, ezért az normális hogy teljesen új autóknál is enged át valamennyi olajat. De ez a mennyiség leginkább csak 1-2 cseppben értendő tehát egy olajcsere-intervallum alatt szinte nem is észrevehető mennyiség. Például 12 éves autónál teljesen hibátlan volt a turbó de a szívóoldalon mindenhol olajpára volt illetve a coolerben volt kb 1-2 deci olaj. Na kb ennyit enged át egy egészséges turbó 10 év alatt.
Viszont mivel itt nem gumitömítést alkalmaznak hanem fém a fémen surlódik ezért kell a kenés amit motorolajjal érnek el. Ahogy jár a motor az olajrendszer folyamatosan keringeti az olajat a turbónál is egy olajozórendszeren keresztül, ami keni a középrészt beleértve a tömítést is. És itt jön az, hogy ha nincs megfelelő kenés a fém a fémet elkoptatja. Például elhanyagolt olajcsere, rossz olaj ami nem keni megfelelően, autópályázás után egyből leállítják a forró turbót és az olajozás nélkül tovább forog. Nyilván ez egyszer-egyszer nem baj, csak mikor a turbó forog akár 100ezer fordulatot percenként akkor az évek alatt szépen elkopik a tengely. A tömítésnél egyre nagyobb lesz a rés így az egyre több olajat enged át a szívóoldalra amit megesz a motor. És van az a pont amikor már kritikus mértékben elkopik a tengely, olyankor van hogy már fütyül a turbó mert a középrész annyira elkopott hogy lötyög benne a tengely, ilyenkor még több olajat enged át. És valaki ezt használja mégtovább és akkor szokott az történni hogy az elkopott és lötyögő tengely egyszer csak eltörik. Olyankor lényegében ami olajat kap a turbó mind megy a szívóoldalra amit megesz a motor, a dízelmotornál a működési elve miatt pedig szabályozatlan égés keletkezik így a motor felpörög. Csak ha felpörög nagyobb lesz az olajnyomás így még több olaj kerül a turbóhoz az pedig szintén megeszi a motor és még nagyobb fordulaton fog pörögni egyszóval egy ördögi kör, a motor saját magát nyírja ki.
Összefoglalva a hanyag felhasználótól és a hanyag szervizeléstől következik be.
#3 Nem fogod tudni lefullasztani, szerinted egy hétezret forgó dízelben nincs akkora nyomaték, hogy elforgassa a kuplungot? 5mp alatt szétégeti a tárcsát, aztán vígan pörög tovább.
A megfolytás az egyetlen esély.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!