A régi szoci autók valóban csapnivaló minőségűek voltak?
A családban, ismerősi körben is hallottam durva sztorikat a régi szoci autókról, például hogy egyes Lada példányok gyertya nélkül gurultak le a szalagról, vagy egy ismerősöm egykori Daciájába a gyárban elfelejtették beszerelni a zárat a hátsó ajtóba még a csavarok helye sem volt kifúrva de több más alapvető hibát is talált egy frissen átvett új kocsin.
A régi KGST kocsik valóban ennyire silány minőségű volt? És mi volt ennek az oka? A tervgazdaság miatt demoralizált gyártói összeszerelés?
Régen azért még nem voltak ilyen minőségű ötvözetek mint most, ezért is kellett a Ladát 100 ezer kilométernél már fúrni, meg persze a kenőolajok erén is nagy volt a fejlődés. Illetve persze az autógyárak minőségbiztosítási rendszere is sokat fejlődött. Gondolom nagy hajtás volt akkoriban is az autógyárakban, és kevésbé voltak automatizálva az összeszerelősorok, a tervet meg hozni kellett, és még így is éveket kellett várni egy új autóra.
Daciákról in csak annyit hallottam, hogy érdemes volt minden csavar áthúzkodni, mert volt amelyiknek kiesett a kereke.
A tervgazdaság, az egyik ok, semmi más nem számított, csak a terv meglegyen papíron. Megvan a mennyiség, leszállították átvették megvagyunk.
A másik a "hiány" kevés volt az autó, így a "sz@rt" is átvették.
A harmadik ok az alkatrész hiány, a hiányosan érkező autókból "kifelejtett/kilopott" alkatrészek kellettek valakinek, ezért tüntették el.
#1 és #2 nagyon jókat írt.
Én annyit tennék hozzá, hogy az egyes országok lakosainak munkamorálja között is nagy volt a különbség. Pl. a szovjet (akár orosz, akár más nemzetiségű) emberek nagy általánosságban sokkal linkebben dolgoztak, mint egy nyugat-európai szakmunkás. A románok közmondásosan hanyagok voltak. Viszont a csehszlovák gyártmányú Skodák vagy a német (NDK-s) Wartburgok, Trabantok normális minőségben és elvárható precizitással készült autók voltak. Ez nyilván alacsonyabb színvonal volt, mint pl. a nyugatnémet Opel, Audi, Mercedes, BMW minősége, de ezek alapvetően megbízható járgányok voltak. Ehhez képest pl. a román Daciáról azt mondta egy ismerősöm, hogy "Jó autó lenne az, csak ne a románok szerelnék össze!".
hát nem igazán reklámozta pl a toyota, VW, renyó, hogy cink-molibdén, szulfát, réz, wolfram, ezüst, fszmtudja milyen ötvözeteket gyűrjenek bele a vasba, ami pörög 5000-en 300e km-t hiba nélkül.
A kis ruszki meg sima öntöttvas blokkal nyomta a ladában, ami igencsak karcsú volt egy benzinmotorhoz.
Dízelben pedig elment volna, csak hát olyanjuk nem volt. :)
Legalábbis személyautóban.
A Kraz-ba így is belenyomtak 600e-eket.
Azért minden marhaságot nem kell elhinni az előző generációnak.
Természetesen az az idősebb pilóta, aki napjainkban egy néhány éves "nyugati" autót vezet, az szent borzdállyal gondolhat vissza egy Trabant sebváltó kezelésre, vagy egy Zaporozsec fűtőkályha beüzemelésére.
Amúgy nem mondanám, hogy csapnivaló minőségüek voltak, inkább úgy fogalmaznám meg, hogy nagyjából megfelelt az adott kornak és a gyártó ország színvonalának.
Az alaptalan rémtörténeteket meg hagyjuk...........
Csak az említett Lada példa:
mesléd már el, gyertya nélkül hogy jött le a gyártósorról, miként tudott kijönni a gyár kapun, hogyan került a Merkur telepre, ki vette át, stb?
Rengeteg gyászos előjelű példabeszédet hallottunk, de érdekes módon mind úgy kezdődött, hogy valaki- valakitől hallotta. 😉
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!