Sornégy motoroknál egyidőben minden hengerben más-más munkaütem megy végbe?
Tehát például míg az egyes hengerbe végbemegy az égés addig a kettes hengerben például a szívás és így tovább?
Vagy ez konstrukcióként illetve gyártóként is változhat? Ugyanúgy sorhat és V8 motoroknál is, hogy egyes hengerek a többihez képest mikor és milyen ütemben működik?
A gyújtásköztől és az ütemszámtól függ. 180°-os elfokolású, négyütemű négyhengeres motoroknál úgy van ahogy mondod, de például kétüteműnél már két-két henger ugyanazt fogja csinálni. Vannak olyan motorok, amit elviekben lehetne a szokásostól eltére gyújtásközzel (főtengellyel) gyártani, de nem nagyon teszik: soros ötengeres, hathengeres négyütemű motorok, amíg a gyújtásköz ugyanaz, minden gyártó motorja ugyanúgy fog működni alapjaiban.
V motoroknál viszont szar kerül a palacsintába, mert ott lehet elmebeteg dolgokkal találkozni. Soros motoroknál magától értetődő az egyenletes gyújtásköz, viszont V motoroknál, különösen 8 hengertől felfelé mindenféle konstrukcióval találkozni (flatplane vs crossplane főtengely), és ezeken belül is több variáció van. A két fő csoport az even és az odd firing, vagyis egyenletesen és "páratlanul" gyújtó motorok. Even firing motornál a gyújtásköz minden hengerre ugyanannyi, tehát azonos idő telik el két munkaütem között (amiből csak egy van, a többi csak "sima" ütem), odd firing motornál ez nem igaz, hol rövidebb, hol hosszabb. Erre itt vannak ilyen remek videók:
https://www.youtube.com/watch?v=iw4rqQD479o&ab_channel=Willi..
https://www.youtube.com/watch?v=dJrpmY6AITE&ab_channel=Willi..
És alapvetően igaz az is, hogy minél több a henger (és minél kisebb az ütemszám), annál nagyobb az átfedés a munkaütemek között. Négyütemű motoroknál a négyhengeres az utolsó, ahol még nincs átfedés, és fix határokat lehet húzni aközött, hogy éppen melyik henger mit csinál (ha eltekintünk a szelepösszenyitástól), de öt hengertől felfelé már átfedésben vannak, és a hengerszám növekedésével ez egyre növekszik, vagyis az említett határok idővel elmosódnak.
Mivel 4 ütem és 4 henger továbbá a főtengely 90°-os osztású, így nem kell hozzás nagy logika, hogy egy körülfordulás alatt mind a 4 henger végez egy munkaütemet, 1-3-4-2 sorrendben.
A sorhatosnál ugyan így de már kisebb szögelfordulás alatt (60°) mennek végbe a munkaütemek (1-5-3-6-2-4)
A V motorok komplikáltabbak..........😃
#4.
Jah' tényleg, én meg bevettem a fogalmazásgátlót.
Mert előbb írok, aztán gondolkodom.😩
(#3 voltam)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!