Mennyit nyomsz a gumiba?
Ugye, az idő egy részében (ha nem új a felni, akkor nagyobb részében) nem annyi van a gumiban, mint az előírás. Hanem első esetben kevesebb, második esetben több.
Melyiket részesíted előnyben?





Általában több adat van megadva gyárinak is, egyrészt felni mérettől függően is, másrészt az utasok, csomagok számától függően is szokott egy mérvadó adat lenni.
Én azt veszem alapul ami a leggyakoribb használatra jellemző az én esetemben és pont annyira fújom!





Hát kezdjük ott, hogy normál esetben nem veszik el belőle semmi, innentől pedig a kérdés és a lehetséges válaszok értelmetlenek.
Ha nálad ereszt, akkor azt meg kell szüntetni, nem a túlfújás a megoldás.





Azt, ami bele van írva az autóba. Motorkerékpáromon is, bár ott ahogy melegedik az időjárás, néha rámérek és korrigálok, de nem érdekel, hogy utassal-totál terheléssel mondanak hideg guminyomást, nem vagyok versenyző, nincs a véremben, hidegen felfújom annyira, amennyit írnak, és elvagyok vele. És úgy tudom szakértőktől, hogy ha a biztonság az első, akkor pont így kell, ide-oda módosítani versenypályán, szerpentinen sebességmaximalizáláshoz stb. szoktak, de ha megbízhatóan jól kezelhető járművet akar az ember, akkor a gyári ajánlás a mérvadó.
Kérdező, elég nagy baj, ha random változik a nyomás. Az oké, hogy ha tavasszal felfújod, az nyáron több lesz hideg guminál is. Ha akkor eresztesz, az ősszel kevés lesz, ilyen ez a fizika. De ha 1-2 havonta meg hosszabb utak előtt gyárira fújod, akkor bajod nem lehet. Ha 1-2 hét alatt változik a nyomás és nem lett kint 10-ből 35 fok, akkor a gumiddal van a baj.





#3 A levegő odabenntről nemcsak azért távozhat kifelé mert rossz és ereszt, hanem a levegő átdiffundál a gumi anyagán keresztül. Ez természetes jelenség.
Ha nem így lenne, akkor egyszer amikor felrakták a gumikat és felfújták, soha többet nem kéne vele foglalkozni, és guminyomást se kéne mérni...





Egyébiránt meg a gyári értékre kell fújni, ez az előirás, időnként ellenőrizni és pótolni a levegőhiányt. Ha idővel csökken mondjuk 10%-ot,abból még nincs tragédia...
Túlfújni azért sem érdemes, mert jobban leköveti a gumiabroncs felülete az út egyenetlenségeit, sérülékenyebb ilyenkor a gumi futófelülete, de ugyanakkor a lengőterhelés is fokozottabb; merevebb a rendszer, jobban pattognak a kerekek, a lengéscsillapítás, a rugózás és az egész futómű nagyobb lengőterhelést kap. Végül pedig a túlfújással kismértékben romlanak a tapadási paraméterek, és a gumiabroncs futófelülete egyenetlenebbül kopik.





Én már vezettem 4 saját/családi autót, meg vagy 15 cégest (ebből 6-ot 0 km-ről indulva), de még nem volt olyan, ami nem eresztette a levegőt. Nem is értem, hogy lehet ilyet írni, hogy nem veszíthet nyomást.
Erről nem tudtam, hogy a levegő átdiffundál a gumin. De rákerestem, és tényleg egy csomó cikk szól erről. Meg hogy az oxigénmolekula kisebb, mint a nitrogén, ezért találták ki, hogy tiszta nitrogénnel fújják fel az abroncsot, mert az a mérete miatt nehezebben megy át a gumin.
6
Igen, a túlfújt gumi egyenetlenebbül kopik, meg rosszabbul tapad, de ez érvényes a túl lapos gumira is. A következő felfújás előtt, ugye.
Amúgy én is az előírtra fújom, és utána meg némileg lapos keréken járok, de hát kényelmi szempontból ez az előnyösebb.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!