Hogyan értelmezhető a nyomaték, ha egy traktor, teherautó és egy Forma 1 es autó is lehet kellően nyomatékos?
Huh nagyon tag temat feszegetsz. Nem is tudom hogyan valaszoljak roviden.
Ha egy teherauto motorjanak mondjuk 1.500 1/min fordulaton 1000Nm a nyomateka nem ugyan azt jelenti, mint ha F1 motornak 15.000 1/min fordulaton 1000Nm a nyomateka.
A kettonek a teljesitmenye mas. Ugye a teljesitmeny egysegnyi ido alatt vegzett munka. Azert adjak meg a motor teljesitmenyet loeroben, nem Nm-ben mert a loero egyenesen aranyos a fordulatszammal. Mi a fordulatszam? Teljes fordulatok szama egysegnyi ido alatt. Tulajdonkeppen ezzel viszik bele a teljesitmeny meghatarozasahoz szujseges ido parametert a kepletbe. A legpontosabb az lenne, hogy ha a nyomatekgorbet leintegralnank a hasznos fordulatszam tartomanyban. Maskepp, a nyomatekgorbe alatti terulet mutatja meg egy motor teljesitmenyet. Na egy olyan nyomatekgorbe ami 15-20 ezerig megy, sokkal nagyobb teruletet fed le, mint az amelyik csak 1500-2000-ig. Ezert (is) nagyobb a teljesitmenye (loereje) egy F1 motornak, mint egy atlagos 400 loero koruli teherautonak. De meg egy 3000Nm nyomatekot produkalo 700 loeros Scania vagy Volvo motornal is nagyobb a teljesitmenye, pont azert mert 6-8* akkora az a fordulatszam tartomany, amiben mukodni tud. Egy a pelda hasonlitasanak szempontjabol megfelelo vegattetellel osszehangolva az F1 motor nyomateka nagyobb lesz.
A masik az F1 auto tomege es legellenallasa. A sebesseggel negyzetesen no a kozegellenallas es a tomeggel aranyosan no a sebesseghez szukseges energia. Az F1 auto relative konnyu, legellenallasa egy szemelyautohoz kepest elhanyagolhato, igy magas vegsebesseg es a gyorsulas is megoldhato.
a lóerő adja a gyorsaságot (milyen gyorsan forog a főtengely
a nyomaték az erőt(milyen erővel forog a főtengely
pl: a 30 lóerős traktor elhuzza az ekét, míg a 300 lóerős béjemvé megmondítani sem tudja:)
Meg valami. Az autok, teherautok motorjanak teljesitmenyadatat a katalogusokban ugy adjak meg, hogy a legnagyobb elerheto teljesitmenyt lasd, ami csak egy adott fordulatszamhoz tartozik. Esetleg egy adott tartomanyhoz, mikor a nyomatekgorbe a csuvsertek utan csokken, ekkor szokott a teljesitmenygorbe ugymond kisimulni.
Ez megteveszto lehet. Ha egy szammal kellene meghatarozni egy motor teljesitmenyet az a nyomatekgorbe alatti terulet lenne, de ezt igy nem hasznaljak. Tulajdonkeppen a mukodes szempontjabol (mivel a fordulatszam tekintheto egy valtozonak a gepjarmuvekben) irrelevans.
"Mert én azt úgy tudom, hogy a gyorsulás vagy a végsebesség egymás rovására szokott menni"
Rosszul tudod. A teljesítmény (erő) a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Azaz ha növeled a nyomatékot, nő a teljesítmény is.
Az F1-es autóknak nagy a nyomatéka, nagy a fordulatszáma, így nagy a teljesítményük is. A traktornak szintén nagy nyomatéka van, viszont a fordulatszám alacsony, szóval a teljesítmény kicsit elmarad. Viszont ezen a ponton meg már szóba kell hozni a nyomatékváltót is, mert amikor nyomatékról beszélünk, az a motor nyomatékát jelenti, viszont utána még ott van a nyomatékváltó (sebváltó), szóval amúgy a traktor sem gyenge, nyilvánvalóan, hiszen nagy a motor nyomatéka, viszont a nyomatékváltó lekorlátozza a teljesítményt a nyomaték javára, ezért hiába nyomatékos a traktor, nem gyors.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!