Én vagyok a szeretncsétlen amiért 30 óra vezetés után nem tudok királyul parkolni egyedül, és néha vannak figyelmetlenségeim?
Sziasztok!
26 éves vagyok, diplomás. Nem büfészakon végeztem. Jó munkám van, és külföldön kaptam most egy melót, emiatt hamarosan költözöm. Előtte megpróbáltam megcsináni a jogsit itthon. Nagyon lassan megy az egész... Elég szétstresszel az, hogy alig van már időm, és szeretnék még órákat venni... Azt, hogy diplomás vagyok, csak azért írtam, mert az oktatóm nagyon nagyon sokszor jegyzi meg, hogy: A vezetés ám nem olyan dolog, amit könyvből meg lehet tanulni, és rengeteg az olyan diplomás, aki semmihez sem ért, és képtelen megtanulni vezetni, mert csak magolni tudnak az egyetemen. A szakmám amúgy totál gyakorlatias, de az egyetemen valóban summa cum laude végeztem... Vannak gondjaim a parkolással, főleg, mert szeretném megérteni, hogy mikor merre és miért tekerem a kormányt, és az oktatóm szerint egy hülyeség, csak érezni meg látni kell, hogy mit csinálok, és akkor nyomja a szöveget, hogy hiába akarok itt megtanulni valami biztos pontot, ez nem fog összejönni. 30 óra után nem tudom, hogy baj-e, hogy nekem nem f-sza minden. Vannak bizonytalanságaim. És nem értem emiatt miért piszkál. Vagy ténylegesen ennek simán kellene már mennie? Amikor forgalomban kell menni, az egészen okés, néha-néha van, hogy benézek egy-két dolgot, néha nem tudok eldönteni dolgokat, hogy mondjuk valaki elé még beférek-e... Ilyenkor én inkább várakoznék még, de az oktató mindig nyomja, hogy menjünk, menjünk... Összességében nem tartom magam akkora nyomoréknak, de mikor ilyeneket mond nekem, eléggé rosszul érzem magam. Főleg, hogy dicséret, na az sosem hagyja el a száját. De ezt már nem is várom tőle...
A parkolás elég nehéz, mert kezdőként még nem "érzed" a kocsit. Furán fog hangozni, de meg kell tanulnod "eggyé válni" vele. Azaz érzed a kocsi elejét, hátulját. Érzed, hogy hol vannak a szélei, a kerekei, és a legnehezebb, hogy a kocsi minden részéből kilátsz.
Előre látsz a szélvédőn, a két oldalát látod a két oldalsó tükörrel, látod mi van mögötted a visszapillantóban, és ez még nem elég! Az autóban van olyan, hogy holttér, ami baromi veszélyes. Vannak olyan pontok pl. a kocsi mellett vagy az oszlopoknál (pl. A oszlop), amik körül/felé el kell nézned, azaz a nyakadat, fejedet és testedet is kell forgatnod, nem csak a szemed.
Az autóból mindig ki kell látni!
Mondok pár példát, hogy megértsd:
- Egy olyan stop táblánál vagy, aminél mindkét oldalba nagyon nehéz kilátni, mert pl. ott parkol valami mindkét oldalon, vagy villanyoszlop van. Az autód "maximálisan" kitoltad, ha ennél jobban kitolnád az orrát, akkor elvinné egy a főúton közlekedő másik autó. Tehát mi marad? Előre hajolsz amennyire csak bírsz, azaz a testedet mozgatod!
- Sávolni szeretnél mondjuk a külső sávba, mivel (remélem) folyamatosan figyeled a tükröket, korábban is belenéztél a jobb tükörbe, és emlékszel, hogy láttál benne egy autót, ami nagyon hasonló sebességgel ment ment mint te. Na most hirtelen sávolnál, újra belenézel a jobb tükörbe, meglepődsz, de nincs benne senki. Szépen indexelsz, húzod jobbra a kormányt, amikor rád dudálnak! Az autó szépen melléd ért, de pont nem láttad, mert abban az időpillanatban a holtteredbe került. Ugyan ez a rolleresekre, biciklisekre is igaz, simán besunnyognak melléd! Mit kell tenni? Sávolásnál nem csak a visszapillantóba nézel, hanem a fejedet és testedet is elfordítod, és megnézed, hogy a holtteredben sincs senki! Persze ez autótól is függ, mert egy kisteherből nem fogsz kilátni így (az ilyen nagyobb autókon általában van egy extra tükör).
Ezt miért írtam le? Hát azért, hogy megértsd, az autóból kilátni kell! Amikor parkolsz, forgatnod kell a fejed, a szemed és akár a testedet is. Én úgy szoktam, hogy általában tolatva állok be, mert így sokkal jobb a fordulóív, általában nem kell korrigálni, és biztonságosabb kiállni is. Ilyenkor szép lassan túlgurulok a parkolóhelyen, elkezdek indexelni (jelzem a többi autósnak, hogy parkolnék), forgatom a kormányt, az összes tükröt folyamatosan egymás után nézem (bal, jobb, és a visszapillantóba is nézek, mert bárki kiléphet mögém), a fejemet elforgatom balra, és jobbra, hogy nem jön-e senki az úton, és szép lassan betolom az autót, persze figyelem, hogy szabályos helyet hagyjak a két mellettem álló mellett is. A trükk, hogy nagyon lassan megyek.
Előre beállni más tészta, kicsit nehezebb ha szűkös a hely, akkor nagy eséllyel korrigálni kell. De nem szégyen korrigálni! Én is mindig korrigálok, akár 100x is korrigálnék, a lényeg, hogy szépen álljanak be és beférjenek a mellettem levő autókba, és ne szidjanak, hogy ez a hülye parkolni sem tud. A párhuzamos hasonló. Először nekem is nehezen ment, meg az oktatóm számolgatós logikáján agyaltam (pl. hogy látnom kell a bal tükörben a mögöttem álló autó jobb lámpáját meg ilyenek), aztán inkább átváltottam arra, hogy "kilátok" az autóból, és kitudom számolni a forduló ívet, és hogy beférek-e!
Az is lehet, hogy nem férsz be, ilyenkor kiállsz a helyről, és keresgélsz tovább. A lényeg, hogy lássál ki az autóból.
Szia Kérdező! Ne foglalkozz a negatív véleményekkel. Én is diplomás vagyok 30 éves, műszaki terület. Nekem sem mennek jól ezek a dolgok, most tanulom, én sem értek egyet mindenben az oktatóval...alig várom, hogy túllegyek a jogositvanyon.
Amúgy csodálkozom, hogy miért kell ennyire lekezelően reagálnia az embereknek, ha vezetésről van szó, mintha mindenki profi lenne...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!